بعد از هشدار باشگاه خبرنگاران جوان استان مرکزی در مورد طاعون نشخوارکنندگان خبر‌هایی از اقدامات پیشگیرانه به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  بعد از انتشار خبر هشدار دهنده باشگاه خبرنگاران جوان استان مرکزی   با عنوان "زنگ خطر طاعون نشخوارکنندگان در استان مرکزی " و تاکید بر واکسیناسیون عمومی دام‌های سبک خبر‌هایی از اقدامات پیشگیرانه به گوش می‌رسد.

دکتر سجاد قاسمی رئیس دامپزشکی دلیجان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با اشاره به اینکه هیچ موردی از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دلیجان مشاهده نشده از واکسیناسیون دام‌های این شهرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد.

قاسمی افزود: بیش از۷۴هزار راس دام سبک در شهرستان دلیجان که ۸۰ درصد دام‌های این شهرستان را شامل می‌شود علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

او اضافه کرد: خوشبختانه تا به امروز کانونی برای بیماری نشخوارکنندگان کوچک درشهرستان دلیجان شناسایی نشده است و امیدواریم با تکمیل واکسیناسیون ورعایت قرنطینه‌های بهداشتی از شیوع این بیماری درسطح شهرستان جلوگیری شود.

قاسمی همچنین از واکسیناسیون همزمان ۱۳هزار راس بره وبزغاله علیه بیماری بروسلوز خبر داد وافزود: ازابتدای سال بیش از ۵۰۰غلاده سگ صاحب دار نیز علیه بیماری حاری واکسینه شده است.

ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان در استان مرکزی مشاهده نشده

جودکی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون مورد مثبتی از این بیماری در استان مرکزی مشاهده نشده گفت: تدابیر پیشگیرانه برای ممانعت از درگیر شدن وحوش استان اندیشیده شده است.

جودکی افزود: بلافاصله پس از شناسایی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه طالقان استان البرز، پایش‌های مناطق حفاظت شده استان مرکزی به‌ویژه در منطقه ۷۰ قله که بیشترین کل و بز موجود در مناطق حفاظت شده استان را در خود جای داده، آغاز شد و نظارت به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

او اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با این بیماری در دستور کار قرار دارد و تمام آبشخورها، حاشیه آبشخور‌ها و داخل منابع آب مناطق حفاظت شده به‌صورت مستمر ضدعفونی می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: اقدامات مشترک مقابله‌ای نیز با منابع طبیعی و دامپزشکی استان مرکزی صورت گرفته و تداوم دارد که امید می‌رود این بیماری در زیستگاه‌های طبیعی این استان شیوع پیدا نکند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال ۹۴ در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک منجر به تلف شدن ۷۰۰ راس کل و بز شد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.