به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، پرویز اوسطی نماینده مردم شهرستانهای قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در آیین اتمام ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج اظهار داشت: اتصال راه آهن سنندج به مرز بین المللی باشماق میتواند در توسعه اقتصادی کردستان و ایران با توجه به حجم مبادلات تجاری که از این مرز انجام میشود، نقش موثری داشته باشد.
او با بیان اینکه امروز یک روز تاریخی در اذهان و باور مردم کردستان و فراموش نشدنی است، افزود: حوزه نقل و نقل این روزها به حوزه اقتصاد گره خورده و حمل و نقل ریلی مزایای بسیاری دارد که میتواند در راه توسعه کردستان بسیار اثر گذار باشد.
نماینده مردم شهرستانهای قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: راه اندازی ناوگان حمل و نقل ریلی با داشتن نقاط قوت و مزیتهای سودمند، زمینه مساعدی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی استان خواهد شد.
اوسطی اظهار داشت: راه ریلی با برخورداری از ظرفیتهای مناسب برای ترانزیت کالا، مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات داخلی نسبت به دیگر روشهای حمل و نقل دارد.
او ادامه داد: امیدواریم افتتاح راه آهن کردستان بحث افزایش سرمایه گذاری به دنبال داشته باشد و سرمایه گذاران بزرگی از خارج از استان برای حضور در این استان پیش قدم شوند.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث راه آهن توسعه همه جانبه استان را به دنبال خواهد داشت و صنعتی شدن، گردشگری و تولید ناخالص استان بدون شک دچار تحول میشود.
او اظهار امیدواری کرد راه آهن سنندج به استانهای همجوار مانند زنجان و کرمانشاه نیر متصل شود تا بتوان از تمام ظرفیت حمل و نقل ریلی در راه توسعه استان بهره گرفت.
طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی میشود.
تاکنون برای این پروژه یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده، شامل سه قطعه، ۲۷ کیلدمتر خط ایستگاهی و هفت ایستگاه دارد که مهمترین آن ابستگاه سنندج است.
قطعه یک ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر، قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. عرض مسیر ۶ متر، یک خطه، هفت ایستگاه درجه ۳، ۲ و ۱، ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ و ظرفیت انتقال بار ۵۰۰ هزار تن (در سال ۱۴۰۱) دارد.
حداکثر سرعت طرح، مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.
از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی میتوان به کاهش تصادفات جادهای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.
آیین اختتامیه ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج روز سهشنبه با حضور "خیرالله خادمی" معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، "بهمن مرادنیا" استاندار کردستان و جمعی از مسوولان حوزه حمل و نقل برگزار شد.
انتهای پیام/ک