صفایی نسب: ۴۲ درصد احکام بودجه ۹۹ محقق نشده است

مسئول گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات به بیان توضیحاتی درباره گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  عبد الله صفایی نسب، مسئول گزارش تفریغ دیوان محاسبات در گفت و گوی زنده تلوزیونی درباره اینکه دیوان محاسبات برای تفریغ بودجه چه تعداد دستگاه‌های دولتی وخصوصی و سازمان‌ها را مورد بررسی قرار داده است، اظهار کرد: گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ که ۳۱ شهریورماه امسال تقدیم مجلس شد و امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد. دربارها رسیدگی به وضعیت ۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه اجرایی بوده و چیزی بالغ بر ۶ هزار ۸۰۰ گزارش حسابرسی را تلفیق کرده ایم.

وی ادامه داد: معیار دیوان محاسبات برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها و تفریغ بودجه متناسب با آن می‌تواند اعتبارات باشد، زیرا تعدادی از این دستگاه‌های عمومی از بودجه دولتی یا بودجه عمومی کشور استفاده کردند و تعدادی از دستگاه‌های اجرایی مامور وصول درآمد‌هایی بودند. برخی از تکالیف تبصره‌های قانون بودجه مربوط به دستگاه‌هایی می‌شده که دیوان محاسبات بر اساس تکالیفی که در قانون بودجه و تبصره‌های قانون بودجه و همچنین سایر قوانین مثل قانون برنامه ششم، قانون مدیریت خدمات کشوری قانون حاکم بر دستگاه‌ها دیوان محاسبات رسیدگی می‌کند و این رسیدگی را در گزارش تفریغ بودجه منتشر می‌کند.

دلایل عدم تحقق درآمد‌های بودجه ۹۹ اعلام شد

وی در پاسخ به این سوال که گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات شامل چه مواردی می‌شود گفت: گزارش تفریغ بودجه صرفا ماده واحده و تبصره‌ای نیست که امروز بیان شد. برش دستگاهی نیز در این گزارش داریم و اقدامات ۳۳ دستگاه اصلی را نیز در گزارش آورده ایم و بیان کردیم که این دستگاه‌ها تا چه اندازه به اهداف خود دست یافته اند. در بخش درآمد دلایل عدم تحقق درآمد‌ها را ذکر کرده ایم و برش استانی نیز در تفریغ بودجه گنجانده می‌شود.

مسئول گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات درباره مهم‌ترین انحراف بودجه ۹۹ توضیح داد: گزارش تفریغ بودجه موارد متعددی دارد، اما میزان رعایت احکام از حمله موارد قابل توجه آن است. ۴۲ درصد احکام که شامل ۱۱۴ حکم می‌شود، اجرایی نشده است و این یعنی از ۲۷۲ حکم، تبصره و جز ۱۱۴ مورد احکام محقق نشده است.

دستگاه‌ها تعهد مازاد بر اعتبار ایجاد نکنند

صفایی نصب افزود: طبق اصل ۵۵ قانون اساسی دیوان محاسبات مکلف است که به حساب ها و اسناد صورت‌های مالی دستگاه‌های اجرایی رسیدگی کند. دیوان محاسبات دو وظیفه دارد یکی اینکه هیچ مصرفی از اعتبار تجاوز نکند و به عبارتی دستگاه‌ها تعهد مازاد بر اعتبار ایجاد نکنند و دوم اینکه هر وجهی در محل خودش به مصرف برسد.

مسئول گزارش تفریغ بودجه خاطر نشان کرد: گزارش سال ۹۹ تفریغ بودجه به دو دسته ۴۰ پیشنهاد شامل منابع، مصارف، بودجه دولتی، بودجه شرکت ها، ایجاد شفافیت و انصباط مالی و ساختار دستگاه‌های اجرایی که باید در بودجه ۱۴۰۱ ملاک عمل قرار بگیرد و دیگری پیشنهاداتی که برای برنامه هفتم است، در نظر گرفته شده است.

وصول بسیاری از منابع بودجه ۹۹ صفر بود

وی ادامه داد: بسیار از دستگاه‌هایی داریم که فعالیت موازی و برنامه واحدی را انجام می‌دهند و یا فعالیت‌های غیر ضرور را انجام می‌دهند. این فعالیت‌ها باید از بودجه ۱۴۰۰ حذف شود و مواردی در بودجه در نظر گرفته شود و منابعی مشخص شود که اطمینان داشته باشیم وصول می‌شود، خیلی از مواردی که در تفریغ بودجه ۹۹ اعلام کردیم مواردی بوده که اطمینان به وصول آن‌ها نداشتیم و همین اتفاق افتاد و وصولی برخی از آن‌ها بعضا در حد صفر و یا ۵ درصد بود که آسیب جدی به دولت می‌رساند و باعث می‌شود که به اوراق اسلامی رجوع شود تا این کسری بودجه جبران شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بودجه 99 ، تفریغ بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار