به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبد الله صفایی نسب، مسئول گزارش تفریغ دیوان محاسبات در گفت و گوی زنده تلوزیونی درباره اینکه دیوان محاسبات برای تفریغ بودجه چه تعداد دستگاههای دولتی وخصوصی و سازمانها را مورد بررسی قرار داده است، اظهار کرد: گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ که ۳۱ شهریورماه امسال تقدیم مجلس شد و امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد. دربارها رسیدگی به وضعیت ۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه اجرایی بوده و چیزی بالغ بر ۶ هزار ۸۰۰ گزارش حسابرسی را تلفیق کرده ایم.
وی ادامه داد: معیار دیوان محاسبات برای ارزیابی عملکرد دستگاهها و تفریغ بودجه متناسب با آن میتواند اعتبارات باشد، زیرا تعدادی از این دستگاههای عمومی از بودجه دولتی یا بودجه عمومی کشور استفاده کردند و تعدادی از دستگاههای اجرایی مامور وصول درآمدهایی بودند. برخی از تکالیف تبصرههای قانون بودجه مربوط به دستگاههایی میشده که دیوان محاسبات بر اساس تکالیفی که در قانون بودجه و تبصرههای قانون بودجه و همچنین سایر قوانین مثل قانون برنامه ششم، قانون مدیریت خدمات کشوری قانون حاکم بر دستگاهها دیوان محاسبات رسیدگی میکند و این رسیدگی را در گزارش تفریغ بودجه منتشر میکند.
وی در پاسخ به این سوال که گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات شامل چه مواردی میشود گفت: گزارش تفریغ بودجه صرفا ماده واحده و تبصرهای نیست که امروز بیان شد. برش دستگاهی نیز در این گزارش داریم و اقدامات ۳۳ دستگاه اصلی را نیز در گزارش آورده ایم و بیان کردیم که این دستگاهها تا چه اندازه به اهداف خود دست یافته اند. در بخش درآمد دلایل عدم تحقق درآمدها را ذکر کرده ایم و برش استانی نیز در تفریغ بودجه گنجانده میشود.
مسئول گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات درباره مهمترین انحراف بودجه ۹۹ توضیح داد: گزارش تفریغ بودجه موارد متعددی دارد، اما میزان رعایت احکام از حمله موارد قابل توجه آن است. ۴۲ درصد احکام که شامل ۱۱۴ حکم میشود، اجرایی نشده است و این یعنی از ۲۷۲ حکم، تبصره و جز ۱۱۴ مورد احکام محقق نشده است.
صفایی نصب افزود: طبق اصل ۵۵ قانون اساسی دیوان محاسبات مکلف است که به حساب ها و اسناد صورتهای مالی دستگاههای اجرایی رسیدگی کند. دیوان محاسبات دو وظیفه دارد یکی اینکه هیچ مصرفی از اعتبار تجاوز نکند و به عبارتی دستگاهها تعهد مازاد بر اعتبار ایجاد نکنند و دوم اینکه هر وجهی در محل خودش به مصرف برسد.
مسئول گزارش تفریغ بودجه خاطر نشان کرد: گزارش سال ۹۹ تفریغ بودجه به دو دسته ۴۰ پیشنهاد شامل منابع، مصارف، بودجه دولتی، بودجه شرکت ها، ایجاد شفافیت و انصباط مالی و ساختار دستگاههای اجرایی که باید در بودجه ۱۴۰۱ ملاک عمل قرار بگیرد و دیگری پیشنهاداتی که برای برنامه هفتم است، در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: بسیار از دستگاههایی داریم که فعالیت موازی و برنامه واحدی را انجام میدهند و یا فعالیتهای غیر ضرور را انجام میدهند. این فعالیتها باید از بودجه ۱۴۰۰ حذف شود و مواردی در بودجه در نظر گرفته شود و منابعی مشخص شود که اطمینان داشته باشیم وصول میشود، خیلی از مواردی که در تفریغ بودجه ۹۹ اعلام کردیم مواردی بوده که اطمینان به وصول آنها نداشتیم و همین اتفاق افتاد و وصولی برخی از آنها بعضا در حد صفر و یا ۵ درصد بود که آسیب جدی به دولت میرساند و باعث میشود که به اوراق اسلامی رجوع شود تا این کسری بودجه جبران شود.
انتهای پیام/