مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: تاکنون موردی از درگیری حیات وحش و جمعیت دامی استان به بیماری طاعون نشخوارکنندگان مشاهده نشده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: تاکنون موردی از درگیری حیات وحش و جمعیت دامی استان با بیماری طاعون نشخوارکنندگان مشاهده نشده است و خوزستان از استان‌های پیشرو در واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در کشور است.

او بیان داشت: امسال بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دام سبک خوزستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند بنابراین بیش از ۹۰ درصد دام‌های سبک علیه این بیماری از سوی اکیپ‌های بخش دولتی استان و به صورت کاملا رایگان ایمن‌سازی شده‌اند.

کنارکوهی افزود: واکسیناسیون دامداری‌ها در مناطق اطراف سایت‌های حیات وحش، اولویت کاری اداره‌کل دامپزشکی بوده و بر اساس پیش‌بینی‌های امسال، دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون دام‌های سبک در اطراف مناطق حفاظت‌شده علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اقدام کرده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: در حیات وحش نمی‌توانیم واکسیناسیون را انجام دهیم بنابراین باید دام اهلی را ایمن کنیم تا این بیماری به حیات وحش منتقل نشود و  پیشگیری، رصد و پایش‌های فعال و غیر فعال کارشناسان این اداره‌کل که علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام شد و با توجه به فرا رسیدن فصل کوچ عشایر به خوزستان و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، آمادگی کامل برای واکسینه کردن دام‌های عشایر برون کوچ به استان را داریم.

این مقام مسئول ادامه داد: جلوگیری از ورود دام اهلی به مناطق حفاظت‌شده، واکسیناسیون دام‌های اهلی در حاشیه زیستگاه‌ها، استفاده نکردن از آبشخور‌ها و آخور‌ها، جداسازی دام‌های مبتلا از سالم، مدیریت بهداشتی دامداری، ضدعفونی کردن جایگاه و رعایت اصول قرنطینه‌ای دام در مبارزه با این بیماری حائز اهمیت است.

او  گفت: دامداران در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به بیماری شامل ترشحات از چشم و بینی، زخم دهانی، تنگی نفس و اسهال بدبو، موضوع را در اسرع وقت برای اقدامات پیشگیرانه به نزدیک‌ترین اداره‌دامپزشکی اطلاع دهند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.