استاندار همدان گفت: این استان یکی از استان‌های پیشتاز در اجرای طرح‌های خطوط ریلی، ایستگاه‌های مسافربری و باری کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سید سعید شاهرخی، استاندار همدان گفت: این استان با داشتن ۲ خط آهن جداگانه، یکی از استان‌های پیشتاز در اجرای طرح های خطوط ریلی، ایستگاه‌های مسافربری و باری کشور محسوب می‌شود.

 او افزود: در همین ارتباط و به همت دولت، ریل گذاری خط آهن همدان به ملایر دارای ردیف اعتباری مستقل در بودجه امسال شده که بر همین اساس طرح با شتاب و سرعت قابل قبولی در حال اجرا است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه مراحل ریل گذاری خط آهن همدان-سنندج روز گذشته با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی پایان یافت،  اظهار کرد: پیش بینی می‌شود این طرح مهم ریلی که تکمیل کننده مسیر اتصال مرکز به غرب کشور است، تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

شاهرخی افزود: در این استان خدمات دوسویه باربری بین همدان- تهران و از آن جا به بنادر جنوبی در حال انجام است و مسافران نیز با استفاده از این خط آهن در مسیر همدان-مشهد تردد می‌کنند.

او تصریح کرد: در همین ارتباط کار انتقال ایستگاه راه آهن همدان از خارج از شهر به داخل شهر با سرعت و جدیت در حال انجام است.

استاندار همدان اضافه کرد: انتقال مسیر ایستگاه فعلی (رباط شورین) به داخل شهر همدان، مراحل پایانی ریل گذاری را می‌گذراند و جانمایی و استقرار ایستگاه مدرن مسافر شهری در شهر همدان نیز مصوب شده است.

شاهرخی با تاکید بر اینکه ایستگاه مسافری قطار در تویسرکان نیز در منطقه باباکمال آماده افتتاح شده است، افزود: در نهاوند نیز کار ساخت ایستگاه راه آهن در محدوده شهرک شهید حیدری در حال انجام است و خط آهن با گذر از منطقه ملوسان به داخل شهر نهاوند منتقل می‌شود.

طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می‌شود.

تاکنون برای این طرح  یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده، شامل سه قطعه، ۲۷ کیلدمتر خط ایستگاهی و هفت ایستگاه دارد که مهمترین آن ابستگاه سنندج است.

قطعه یک ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر، قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط آهن دارای عرض مسیر ۶ متر، یک خطه، هفت ایستگاه و ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ و ظرفیت انتقال بار ۵۰۰ هزار تن (در سال ۱۴۰۱) است.

در کنار آن شبکه ریلی شمال به جنوب در غرب کشور در دست اجرا است که با اتصال راه‌آهن همدان - سنندج به بیجار و تبریز و جلفا و از سمت جنوب نیز از مسیر ملایر و لرستان به بند امام خمینی (ره)، این شبکه ریلی ایجاد خواهد شد.

حداکثر سرعت طرح، در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.

از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
باید کارگران در دو شیفت کار کنند تا پروژه تکمیل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
پروژه خوابیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
ما که شتابی ندیدیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
امیدواریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
۳ سال گذشت و هنوز خبری از افتتاح این طرح ریلی نیست .
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۹:۲۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام راهن راههای آسفالت اصلی فرعی روستایی خوبه تعریض خط گوشی درختکاری از گونه اصلاح شده ونورشون افزایش پیداکنه که جادها تابلو هر شهر هستن و طوری بشه با ایجاد راههای آهن و آسفالته شهرها بهم نزدیکتر و نسافتها کوتاه‌تر بشه ورودی شهر ملایر از سمت اراک وبرعکس زیباتر بشه بهتره وجاده ازنا به خنداب تعریض و جدا سازی و کوتاه‌تر حتی بشه عالیه ایستگاه‌ها راهنم از داخل شهر برندبیرون و قطارهای از محدوده شهری رد نشن و خودروهای سنگینم همینطور