علائم و درمان دیسک گردن

سال‌ها خم شدن، بلند کردن بار‌های سنگین، چرخاندن و به‌طور کلی استفاده مکرر از گردن، بی‌اثر باقی نمی‌ماند. به مرور بدن انسان توانایی اولیه خود را از دست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سال‌ها خم شدن، بلند کردن بار‌های سنگین، چرخاندن و به‌طور کلی استفاده مکرر از گردن، بی‌اثر باقی نمی‌ماند. به مرور بدن انسان توانایی اولیه خود را از دست می‌دهد و جای تعجب نیست که حدود دو سوم افراد در مقطعی از زندگی خود دچار گردن درد و دیسک گردن شوند.

 

درد منتشره، بی‌حسی و ضعف در شانه، بازو و دست‌ها، نشانه ابتلاء به  دیسک گردن است که می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر شغل، خانواده و کیفیت زندگی شما داشته باشد. چندین روش شناخته شده برای درمان دیسک گردن وجود دارد. جراح مغز و اعصاب قبل از انتخاب جراحی، داروهای ضد درد، استراحت، فیزیوتراپی و سایر درمان‌های محافظه کارانه را توصیه می‌کنند.

اگر از احساس درد و سفتی در ناحیه گردن شکایت دارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرچیز درمورد ماهیت دردهای گردن کمی‌بیشتر بدانید، تا درصورت ابتلاء به این بیماری شایع، بتوانید بهترین روش درمان دیسک گردن را برای بهبود خود انتخاب کنید.

علائم و درمان دیسک گردن

 نشانه‌ها وعلائم دیسک گردن

ستون فقرات گردنی از هفت استخوان به نام مهره تشکیل شده است که با دیسک‌های پر شده از یک ماده ژل مانند و نرم، از یکدیگر جدا شده‌اند. دیسک‌های گردنی هم گردن شما را ثابت نگه می‌دارند و هم امکان چرخاندن و خم کردن گردن به سمت عقب و جلو را فراهم می‌کنند.

با گذشت زمان، این کمک فنرهای طبیعی فرسوده شده و شروع به زوال می‌کنند. فضای بین مهره‌ها باریک‌تر و رشته‌های عصبی نیز منقبض می‌گردد. این فرایند به‌عنوان بیماری دیسک دژنراتیو گردن شناخته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 25 درصد از افراد زیر 40 سال (آن هم بدون علامت) ، و 60 درصد از افراد بالای 40 سال تا حدی دچار بیماری دیسک گردن هستند. با پیشرفت این بیماری، انعطاف‌پذیری گردن کمتری می‌شود و ممکن است به‌ویژه در اواخر روز احساس درد و سفتی در گردن خود داشته باشید.

به‌طور کلی، شایع‌ترین و واضح‌ترین علامت این بیماری، درد و سفت شدن گردن است. هنگامی‌که دیسک پاره شده و یا برجسته می‌شود و به نخاع یا رشته‌های عصبی فشار وارد می‌کند، فتق دیسک گردن یا "دیسک لغزنده" اتقاق افتاده است. اگرچه بیماری دیسک گردن به‌طور کلی یک فرایند کند است، اما گاهی اوقات نیز فتق دیسک می‌تواند به سرعت و پس از وارد شدن آسیب یا ضربات جدی به گردن ایجاد شود. این موارد می‌تواند باعث بروز درد، بی‌حسی یا ضعف در شانه، بازو و دست شود.

به خاطر داشته باشید که در صورت وجود هر یک از علائم زیر حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید:

  • تب و لرز
  • عرق شبانه
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • سابقه آرتریت التهابی، ابتلاء به بیماری‌های بدخیم، عفونت، سل، HIV
  • استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی
  • درد بی‌امان
  • احساس حساسیت در نقطه خاصی روی مهره‌ای

 

آیا دیسک گردن درمان شدنی است؟

برای تشخیص بیماری دیسک گردن ،   ابتدا سوالاتی خواهد پرسید تا بداند علائم شما از چه زمانی شروع شده است؟ چقدر شدید است؟ و چه عواملی باعث بهبود یا بدتر شدن آن‌ها می‌شود؟ اگر درد گردن روی سایر قسمت‌های بدن مثل دست‌ها نیز اثر گذاشته باشد، احتمالاً معاینه عصبی خواهید داشت تا قدرت، رفلکس‌ها و وضعیت باز و دست نیز بررسی شود. آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس، MRI و CT می‌تواند به پزشک شما برای تجسم بهتر نخاع و تشخیص منبع درد گردن کمک کند.

خوشبختانه در بسیاری از موارد، درمان با روش‌هایی غیر جراحی نیز امکان‌پذیر است. در مراحل اولیه درمان دیسک گردن، شما می‌توانید از داروهای مسکنی مانند استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و یا ناپروکسن برای کاهش علائم و بهبود وضعیت بدن خود استفاده کنید.

فیزیوتراپی یکی‌دیگر از گزینه‌های مؤثر برای درمان دیسک گردن است. درمانگر می‌تواند به کمک دست باعث ایجاد کشش در گردن، ماهیچه‌ها و یا مفاصل شما شود؛ و به این ترتیب میزان درد و سفتی را در ناحیه گردن کاهش خواهد داد. فیزیوتراپیست همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا دامنه حرکتی خود را به وسیله تمرینات ورزشی و قرار دادن اندام‌های تحت تأثیر در وضعیت‌های صحیح، افزایش دهید.

در نهایت اینکه گردن درد شما باید با این درمان‌های به ظاهر ساده، بهبود یابد. بنابراین اگر بی‌حسی یا ضعف غیرقابل توجهی دارید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. در نظر داشته باشید که جراحی نیز یک گزینه برای درمان دیسک گردن است، اما تصمیم گیری در مورد نیاز به آن، باید توسط پزشک و پس از طی نمودن مراحل پیشین، گرفته شود.

چند نکته مهم:

  • طبق آمار منتشر شده، مردان بیشتر از زنان برای درمان دیسک گردن به پزشکان مراجعه کرده‌اند.
  • شیوع فتق دیسک گردن با افزایش سن برای مردان و زنان افزایش می‌یابد.
  • احتمال ابتلاء به این بیماری در افراد 35 تا 55 سال (یعنی برای افرادی در دهه‌های سوم تا پنجم زندگی) شایع‌تر است.
  • دیسک دژنراتیو گردن، شایع‌تر از دیسک‌های کمری است و به‌دلیل ویژگی‌های آناتومی‌که دارد، ممکن است از نظر عصبی آسیب بیشتری نیز ایجاد کند.
  • فتق دیسک گردن بیشتر بین اجسام مهره ای C5-C6 و C6-C7 رخ می‌دهد.
  • بیمارانی که پس از 4 تا 6 هفته به درمان دیسک گردن به صورت محافظه کارانه پاسخ نمی‌دهند، نیاز به ارزیابی بیشتری دارند.
  • یکی از روش‌های مؤثر ، انجام ورزش‌های کششی به‌صورت مداوم است. البته توجه داشته باشید که این ورزش‌ها باید حتماً تحت نظر پزشک و با آموزش او انجام گیرد تا وضعیت شما را حادتر نکند.
  • و در آخر اینکه، اگرچه گردن درد ناشی از بیماری دیسک گردن می‌تواند دوباره عود کند، اما اگر از گردن و سایر قسمت‌های بدن خود به خوبی مراقبت کنید، می‌توانید شانس این عود مجدد را کاهش دهید.
    علائم و درمان دیسک گردن

دکتر علیرضا طبیب خوئی

– متخصص جراحی مغز و اعصاب

– آندوسکوپی مغز و قاعده جمجمه
– جراحی تومورهای پیچیده مغزی
– جراحی های میکروسکوپی بیماریهای عروق مغز از جمله آنوریسمها و کلافه های شریانی وریدی برای درمان دائم و قطعی آنها
– جراحی باز و لیزری و درمان غیر جراحی دیسک و سایر بیماریهای ستون فقرات
– رتبه علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

تلفن جهت تعیین وقت

021-22388301

021-22388302

انتهای پیام/ 

برچسب ها: نبض بازار ، دیسک گردن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار