محمدرضا سلمانی عبیات، پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به لزوم توجه به لزوم هوشیاری جوامع علمی در برابر استعمارگران گفت: در طول تاریخ استعمارگران فرقههای مختلفی در حوزه مهدویت ایجاد کردند و آن را دست آویز خود قرار داده اند.
او افزود: مهدویت به عنوان یکی از مهمترین مباحث در مفاهیم اسلامی، بخش قابل توجهی از احادیث و گفتارها را به خود اختصاص داده است، اگرچه که موضوع موعود در همه آیینها و ادیان، موضوعی مطرح و مهم برشمرده میشود، اما این موضوع در بین مسلمانان به دلیل توصیه و روایتهای پیامبر (صلوات الله علیه) و اهل بیت (علیهم السلام) دارای اهمیت و جایگاه خاصی است.
سلمانی عبیات بیان داشت: همه مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند که حضرت مهدی (عج) فرزندی از فرزندان پیامبر اکرم (ص) است که روزی برای اقامهی عدل و داد در جهان و مبارزه با ظلم و ستم قیام خواهد کرد، در این بین ویژگیها، پیشآمدها و رخدادهای پیش از ظهور ایشان به عنوان علائم حتمی الوقوع در روایات مختلف بیان شده است، البته به رغم این همواره و از نخستین سدههای اسلامی، مدعیانی بودند که خود را مهدی موعود قلمداد کرده و یارانی را گرد خود جمع کرده اند.
این پژوهشگر تاریخ اظهار کرد: در عصر کنونی استعمارگران در جهت منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود و با نیت بهره برداری از منافع و برنامه هایشان در سرزمینهای اسلامی با درک اهمیت موضوع مهدویت در بین مسلمانان، نسبت به تفرقه افکنی و فرقه سازی اقدام کرده اند، فرقههایی همچون بابیت، بهائیت، قادیانی و مهدیون سودانی از جمله فرقههایی هستند که با حمایت و پشتیبانی استعماگران به فعالیت پرداختند.
او با بیان اینکه استعمار به منظور تحقق اهداف استعماری خود و با هدف به ثمر رساندن منافعش به برنامه ریزیهای مختلفی اعم از ایجاد فرقه با بهره گیری از اعتقاد به مهدویت اقدام کرده است، ادامه داد: حضرت آیت الله خامنهای (مد ظله العالی) در سخنانی با اشاره به برنامه ریزیهای دشمنان در راستی فرقه سازی در اعتقاد مهدویت مینویسند: بنده سندى را دیدم که آن بزرگان استعمار و فرماندهان استعمارى توصیه میکنند که ما باید کارى کنیم که این عقیده به مهدویّت به تدریج از بین مردم زایل شود.
سلمانی عبیات تصریح کرد: به طور کلی ادّعاى نیابت و حتّى ادّعاى مهدویت که براى رسیدن به مال و مقام دنیوى و فریب دادن مردم ساده دل بود، بعد از آغاز غیبت کبری نیز ادامه یافت و عدّهاى با فریب مردم، مدّتى به فتنه انگیزى پرداختند و بعد از بین رفتند تا اینکه نوبت به استعمار رسید، دولتهاى استعمارى که در طول جنگهاى صلیبى، طعم شکست را چشیده بودند، بعد از آغاز رنسانس و آغاز نفوذ به کشورهاى آفریقایى و آسیایى، به این نتیجه رسیدند که براى نفوذ در کشورهاى اسلامى، چارهاى جز ایجاد اختلافهاى دینى ندارند.
انتهای پیام/گ