دبیرکل حزب سبز درباره فرآیند انتخاب استاندار و شهردار در کشور توضیح داد.

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فرآیند انتخاب شهردار بیان کرد: از نظر انتخاب شهردار ما در قوانین مشکلاتی داریم . فرآیند اینگونه است که شورای شهر در کلان شهرها جلسات متعددی را برگزار کرده ، افراد متعددی را نامزد می‌کنند ، از آنها برنامه می‌خواهند ، از حدود ۱۰ گزینه با رای اکثریت یک نفر را انتخاب می‌کنند و پرونده آن را به وزارت کشور می‌فرستد تا حکمش توسط وزیر کشور صادر شود.

او ادامه داد: اما الان شاهدیم که شهردار انتخاب می‌شود اما در وزارت کشور پشت درهای بسته می ماند و اعلام می‌شود که تایید نشده است. این امر تبعات بسیار منفی در شهرداری ، شورای شهر و استان دارد.

کنعانی مقدم افزود: معتقدم که وظیفه وزیر کشور احراز صلاحیت شهردار نیست؛ بلکه وزیر کشور باید قانونی بودن تصمیم شورای شهر را تایید کند، زیرا در صورت عدم تایید هم با شخصیت افراد بازی می‌‌شود و هم شهرداری آن شهر با وضعیت مبهمی مواجه می شود.

دبیرکل حزب سبز درباره نحوه انتخاب استانداران هم بیان کرد:نمایندگان استانی در مجلس فردی را معرفی می‌کنند و مراحل انتخابش در وزارت کشور طی می‌شود؛ اما ممکن است تایید نشود و در نهایت چند سال ممکن است آن استان استاندار نداشته باشد که همین امر باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

وی تاکید کرد: معتقدم این روند که نمایندگان مجلس فردی را انتخاب کنند و او را به وزیر کشور معرفی کنند مسیر اشتباهی است؛ زیرا ما در کشور فرآیند تفکیک قوا داریم و مجلس هم مسئولیت‌های خاص خود را دارد و اگر قرار باشد استاندار را آنها تایین کنند وامدار آنها خواهد بود و احتمالا در تصمیم هایش هم  باید با نمایندگان مشورت کند ؛همچنین وزیر کشور هم که باید پاسخگوی اقدامات استاندار باشد می‌تواند ادعا کند که من او را انتخاب نکرده ام و این شخص از سوی نمایندگان به من تحمیل شده است.

فعال سیاسی اصولگرا درپایان گفت: به نظرم بهترین اقدام این است که وزارت کشور در انتخاب استانداران از دخالت نمایندگان خودداری کند ،البته می‌تواند نظر آنها را هم بگیرد اما برای وزیر کشور الزامی وجود ندارد که حتما کسی را معرفی کند که مورد تایید نمایندگان استان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار