الگویی که به کشت نمی رسد

اجرا نشدن کامل طرح الگوی کشت هر ساله باعث ضرر کشارزان هرمزگانی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،اجرا نشدن طرح الگوی کشت باعث ضرر و زیان هر ساله به سبزی و صیفی کاران هرمزگانی می شود.

احمدی از کشاورزان توکهور می گوید: در سال های گذشته با افت قیمت گوجه فرنگی ، بادمجان ، پیاز و خیار ضرر زیادی به کشاورزان وارد می شود و امسال هم نگرانی از تکرار ضرر سال های قبلی را داریم.

وی می افزاید: طرح الگوی کشت تنها توصیه به کشاورزان است و هیچگونه الزام و ضمانت اجرایی ندارد.

سیروس اسد پور مدیرتعاون روستایی هرمزگان هم می گوید: اجرای طرح الگوی کشت نیازمند تصویب در سطح وزارتخانه و اجرای همزمان در سه استان جنوبی کشور است.

او می افزاید: برداشت پیاز و محصول کشاورزان هرمزگانی همراه با فصل برداشت محصولات جنوب کرمان است که باعث اشباع بازار و  افزایش عرضه می شود و همین  موضوع زمینه افت محصول را فراهم می آورد.

جوادی دبیر خانه کشاورز استان هم می گوید: باید هر منطقه ای را به کشت یک محصول اختصاص داد و ضمانت هایی مانند سهمیه آب و تعرفه برق به عنوان ابزارهای اجرایی الگوی کشت رعایت شود.

امسال هم مسولان از اجرای طرح الگوی کشت می گویند.الگوی که با ترویج کاشت محصولات استراتژیک و دانه های روغنی است.

رضا امیری زاده، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در مزارع استان گفت:برای اجرای این طرح بیش از ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت محصولات استراتژیک استان به ویژه گندم و کلزا در اولویت قرار دارد.

امیری زاده افزود: کشت‌های نشایی و آبیاری زیر فشار از مهمترین برنامه‌های اجرای طرح اصلاح الگوی مصرف در هرمزگان است.

او هدف از اجرای طرح اصلاح الگوی کشت را تنوع کشت، استفاده بهینه از منابع آبی و دستیابی به بازار فروش محصولات اعلام کرد.


بیشتر بخوانید


امیری زاده افزود:بر اساس این طرح کارشناسان جهادکشاورزی استان با بررسی و اندازه گیری مقدار و شوری آب، وسعت زمین زراعی، کیفیت خاک و شرایط اقلیمی هر منطقه الگوی کشت به کشاورزان ارائه می‌دهند.

او با اشاره به اینکه ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت محصولات سبزی و صیفی در اولویت دوم اجرای این طرح قراردارد گفت: گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، خیار، کدو و پیاز بیشترین محصولات سبزی و صیفی است که در استان تولید می‌شود.

سالانه بیش از یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن محصول در استان تولید می‌شود.

هرمزگان جزء چهار استان تولید کننده کلزا و محصولات سبزی و صیفی در فصل زمستان است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار