۲۷۰ نابینا و کم‌بینا از خدمات بهزیستی دامغان استفاده می‌کنند

رییس اداره بهزیستی دامغان گفت: ۲ هزار و ۵۵۵ خانواده زیر پوشش خدمات حوزه توانبخشی این شهرستان هستند که حدود ۱۰ درصد آن‌ها به تعداد ۲۷۰ نفر افراد نابینا و کم‌بینا هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمود زحمتکش رییس اداره بهزیستی دامغان گفت: ۲۷۰ نابینا و کم بینا در بهزیستی دامغان دارای پرونده هستند و به صورت مستمر از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.

او اضافه کرد: یک انجمن نابینایان با ۵۰ نفر عضو تحت نظارت بهزیستی دامغان است که در زمینه ورزشی، هنری و فرهنگی فعالیت دارد.

زحمتکش تصریح کرد: تعداد نابینایان و کم بینایان در حال تحصیل شهرستان دامغان ۲۲ نفر است که از این تعداد ۱۷ نفر دانش آموز و پنج نفر دانشجو هستند.

او ضمن تشریح خدمات ارائه شده به افراد دارای آسیب بینایی گفت: اجرای طرح آمبلیوپی یا تشخیص و مداخله به هنگام بینایی در بخش توانبخشی مبتنی بر جامعه، ورزش و بازی‌های بومی محلی فراگیر در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، اجرای طرح توانمندسازی افراد دارای اختلال بینایی، مناسب سازی و دسترس پذیری محیط زندگی و خودرو برای افراد دارای معلولیت، کمک‌هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت، ارائه خدمات هنری و هنردرمانی، کمک هزینه معیشت به توانخواهان کم بینا و نابینا، بخشی از اقدام‌های بهزیستی در این حوزه است.

زحمتکش اظهار داشت: هر ساله ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهر و در برخی سال‌ها ۲۴ مهر را به عنوان روز جهانی نابینایان یا عصای سفید می‌نامند که این روز فرصت خوبی برای بیان دستاورد‌ها و توجه به نیاز‌های این قشر از جامعه است.

رییس اداره بهزیستی دامغان گفت: بیماری، حوادث، کهولت سن و وراثت، از مهم‌ترین عوامل نابینایی و کم بینایی است که بر زندگی میلیون‌ها انسان در دنیا تاثیر گذاشته است.

در استان سمنان بیش از ۶۵ هزار مددجو در حوزه‌های مختلف از خدمات بهزیستی بهره مندند و ۳۷۰ مرکز تحت نظارت این اداره کل قرار دارد.

سه هزار و ۲۳۸ خانوار از مددجویان بهزیستی دامغانی هستند.

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.