مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: مراکز درمان و ترک اعتیاد خراسان رضوی ۲۵ میلیارد تومان از ستاد مبارزه با مواد مخدر طلبکار است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسعود فیروزی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲۵ میلیارد تومان به مراکز درمان و ترک اعتیاد خراسان رضوی بدهکار است و بر اساس قانون تأمین اعتبار هزینه نگهداری و درمان معتادان متجاهر بر عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است و این میزان بدهی تنها بابت خدمات ارائه شده امسال این مراکز به ستاد است.

او با اشاره به اینکه برای مدیریت و خدمات‌دهی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، در نظر گرفتن اعتبارات ویژه ضرورت دارد، افزود: طبق قانون و با دستور قضایی هر معتاد متجاهر تنها یک بار امکان پذیرش در مراکز ماده ۱۶ و بهره مندی از خدمات آن را دارد، حال آنکه این افراد بعد از ترخیص دوباره گرفتار دام اعتیاد می‌شوند و دیگر نمی‌توان آن‌ها را به عنوان معتاد متجاهر جمع آوری کرده و به مرکز انتقال داد و  در این رابطه مهمترین مسئله اختصاص اعتبارات و بودجه است که بخشی از آن باید توسط نمایندگان و مقامات استانی از محل اعتبارات ملی تامین شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حوزه معتادان متجاهر بابت امسال ۲۵ میلیارد تومان بدهی به مراکز ماده ۱۶ داریم، ادامه داد: نگهداری معتادان متجاهر توسط بخش خصوصی انجام و عدم پرداخت این بدهی موجب بروز مشکلات برای این مراکز می‌شود و لذا دولت هم باید برای کنترل این آسیب اعتبارات لازم و کافی را لحاظ کند.


بیشتر بخوانید


فیروزی بیان کرد: طبق قانون باید فرمانداری‌ها اسکان و اقامت معتادان متجاهر را فراهم کنند، اما وقتی ظرفیت و جا وجود ندارد و بدهی دولت هم به مراکز بالاست دیگر نمی‌توان توقعی در این زمینه داشت و هم اکنون حدود چهار هزار نفر در ۲۲ مرکز ماده ۱۶ درمان اعتیاد خراسان رضوی اقامت دارند.

او  با بیان اینکه هزینه نگهداری هر معتاد متجاهر در این مراکز روزانه ۳۵ هزار تومان است، تصریح کرد: ماهایانه چهار میلیارد تومان به بدهی فعلی به مراکز ماده ۱۶ استان افزوده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد به عنوان شهر امام رضا (ع) باید از لحاظ اجتماعی نیز در همین تراز باشد و برای این منظور حتما باید اعتبارات ویژه برای آن در نظر گرفته شود، تاکیدکرد: مشهد به دلیل همین جایگاه خود، پذیرای بسیاری از آسیب‌ها از استان‌ها و کشور‌های همجوار است و هم مرزی استان با سه کشور دیگر حجم زیادی از آسیب‌ها همچون معتادان متجاهر و کودکان کار و خیابانی را به این خطه تحمیل کرده است.

فیروزی با بیان اینکه برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و کنترل آن‌ها از نظر فنی کارشناسی، نیروی انسانی، برنامه، دستورالعمل، آیین‌نامه و قوانین مورد نیاز هیچ کمبودی نداریم، اظهار کرد: اصلی‌ترین مسئله و چالش موجود مکان، پول و اعتبارات است که اگر حل شود چه برای جمع‌آوری و چه برای توانمندسازی افراد آسیب دیده در هر بخش به خوبی می‌توان عمل کرد.

 

منبع؛ ایرنا

انتهای پیام//س.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.