کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغانستان گفت: طالبان حتی برای کسب مشروعیت داخلی موفق نبوده اند تا بعد از آن به سمت کسب مشروعیت بین المللی حرکت کنند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سید احمد موسوی مبلغ، کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغانستان با اشاره به نشست مجازی وزیران خارجه شش کشور همسایه افغانستان اظهار داشت: هم همسایه ها به افغانستان نیاز دارند و امنیت این کشور از منظر ترانزیت و تجارت کالا نیز برایشان مهم است و هم افغانستان نیازمند حکومت مرکزی و با ثبات است تا بتواند با کشورهای همسایه ارتباط خوبی بر قرار کند و از این مبادلات تجاری برای تقویت زیر ساخت های اقتصادی خود استفاده کند.

وی افزود: با وجود اینکه تقریبا یک ماه از تسلط گروه طالبان بر بخش عمده جغرافیای افغانستان می گذرد تاکنون نتوانسته در رابطه با موضوع امنیت اقدام اساسی کرده، ثبات را حاکم کند و کشورهای همسایه را قانع نماید که قادر به تامین امنیت است.

به گفته این فعال رسانه ای، طالبان حتی برای کسب مشروعیت داخلی موفق نبوده اند تا بعد از آن به سمت کسب مشروعیت بین المللی حرکت کنند. مخالفت هایی که در داخل افغانستان صورت گرفته و برخوردهای خشنی که در هفته های گذشته توسط طالبان با مخالفین و خبرنگاران صورت گرفته، همه نشانه این است که طالبان با یک بحران مشروعیت در داخل هم مواجه هستند و افکار عمومی با طالبان همراه نیست.

مبلغ عنوان کرد: علاوه بر این مساله کیفیت اعلام کابینه و نحوه آن بر این بحران مشروعیت افزوده و طالبان از این منظر دچار مشکل هستند بنابراین تلاشی از سوی مقامات پاکستانی صورت گرفت تا در یک اجلاس مجازی کشورهای همسایه را متقاعد کند که آرام آرام به سمت همکاری و تعامل با طالبان پیش بروند اما نه پاکستان و نه طالبان به این هدفشان نرسیدند.

وی اظهار کرد: مشخص شد که دغدغه های کشورهای همسایه کماکان باقیست و علاوه بر این دو دغدغه یعنی امنیت و مشروعیت طالبان موضوع دیگر مورد نگرانی همسایگان افغانستان گروه های تروریستی است که ممکن است در دل طالبان یا در کنار طالبان حضور داشته باشند و کشورهای همسایه را مورد تهدید قرار دهند.

این فعال رسانه ای گفت: طالبان نتوانسته اند این نگرانی ها را رفع کنند و تاکید کشورهای همسایه هم قبل از همه مشروعیت طالبان بود و اینکه حکومتی را ایجاد کنند که بر اساس خواست مردم باشد تا در سایه آن بتوانند دیگر برنامه های خود را پیش ببرند.

مبلغ اظهار داشت: در بحث اقتصادی آنچه مربوط به مبادلات تجاری است فعلا در حال انجام است، مرزها و گمرک ها باز است واردات و صادرات و تبادل کالا بین افغانستان و کشورهای همسایه انجام می شود اما دو مشکل دیگر وجود دارد؛ یکی اینکه با توجه به اینکه دارایی های افغانستان در کشورهای دیگر مسدود و منابع مالی طالبان برای تامین هزینه های دولت محدود است، ممکن است مردم دچار مشکل شوند و مساله دیگر فراهم نبودن زیرساخت ها است.

وی تصریح کرد: آنچه به بهبود وضعیت اقتصاد کمک می کند توسعه زیرساخت ها شامل فراهم شدن زمینه های کار، فعال شدن کارخانه ها و ساخت جاده ها می باشد که چنین مواردی زمانبر است و در زمان کوتاه چشم انداز روشنی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم دیده نمی شود.

منبع: رادیو دری

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار