به نوشته یک وبگاه صهیونیستی نیرو‌های امنیتی این رژیم از متحد شدن همه نیرو‌های مقاومت به رهبری حماس در غزه، قدس و کرانه باختری واهمه دارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «دانه بن شمعون» نویسنده و تحلیلگر وبگاه «زمان اسرائیل» در گزارشی اعلام کرد حماس در چارچوب مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی در تلاش است در توافق تبادل اسرا موضوع مسجدالاقصی را نیز یکی از شروط آن قرار دهد و همین موضوع باعث شده نیرو‌های امنیتی این رژیم از تصمیمات ناگهانی در این خصوص بترسند، زیرا این احتمال را می‌دهد که در صورت امضا شدن توافق حماس بتواند همه نیرو‌های مقاومت را متحد کند و با آن در قدس و کرانه باختری پیشروی کند.

شمعون نوشت: تصور غالب در قاهره این است که مسئله قدس می‌تواند همه گزینه‌ها را با هم ادغام کرده و پیشرفت در سایر مسائل مربوط به نوار غزه را پیچیده کند، بنابراین مسئله  قدس باید کنترل شود. چرا که حماس سعی خواهد کرد از مسئله قدس به عنوان بهانه‌ای برای تهدید اسرائیل با هدف تشدید درگیری نظامی به منظور تحت فشار قرار دادن تل‌آویو در مذاکرات قرارداد تبادل زندانیان استفاده کند و حماس می‌داند که اسرائیل تمایل زیادی برای انجام معامله دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از آنکه رژیم صهیونیستی تمایل خود را برای بحث در مورد همه این موضوعات به طور جداگانه نشان داد حماس سیگنال روشنی برای مطرح کردن مسئله قدس و الاقصی در مذاکرات قاهره دریافت کرد.

تحلیلگر صهیونیست افزود: تا این لحظه تایید این ارزیابی اسرائیلی دشوار است، زیرا دو طرف اسرائیل و حماس از ترس به خطر انداختن هرگونه پیشرفت احتمالی در توافق، علاقه‌ای به افشای جزئیات ارتباطات در این مرحله ندارند. حماس از اسرائیل انتظار دارد که گام دیگری را برای نزدیک شدن به تکمیل توافق بردارد، با این امید که راه برای آتش بس طولانی مدت، حتی بدون توافق قبلی و صریح، هموار شود.

دانه بن شمعون در پایان نیز نوشت: محافل اسرائیلی مدعی هستند که حماس به دنبال این است که همه این مسائل را به صورت یک بسته واحد برای حفظ و افزایش مشروعیت داخلی خود انجام دهد و بنابراین منطقی که مسئولان حماس بر اساس آن عمل می‌کنند این است که موفقیت‌های خود را افزایش دهد. اعتماد به نفس بیش از حد این جنبش ممکن است آن را مجبور کند تا کمی به مواجهه با «اسرائیل» متمایل شود حتی اگر برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر به ریسک حساب شده‌ای نیاز باشد.

پیش از این نیز یکی از فرماندهان شاخه نظامی حماس با منتشر کردن عکس چهار تن از زندانیان، صهیونیست‌ها را تهدید کرد تا زمانی که اسرای حماس رنگ آزادی را نبینند این زندانیان صهیونیست نیز رنگ نور را نخواهند دید.

تاکنون چندین بار در قاهره، پایتخت مصر مذاکرات غیرمستقیمی میان رژیم صهیونیستی و مقاومت اسلامی فلسطین با میانجی‌گری مصری‌ها برگزار شده است که حماس در آن تاکید کرده است چندین پرونده از جمله تبادل اسرا درحال بررسی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار