سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: از آنجا که تعداد زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه در خراسان رضوی زیاد است جلوه‌های بصری هنر خوشنویسی آن بیشتر در نظر مردم خودنمایی می‌کند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جواد روشندل سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: از آنجا که تعداد زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه در خراسان رضوی زیاد است جلوه‌های بصری هنر خوشنویسی آن بیشتر در نظر مردم خودنمایی می‌کند و وجه تمایز خراسان رضوی با سایر استان‌ها دراین عرصه است.

او افزود: هنر خوشنویسی از جمله هنر‌هایی است که در معماری حرم مطهر رضوی، بقاع متبرکه و سایر زیارتگاه‌های متعدد خراسان رضوی خودنمایی می‌کند و یک هنر ملموس و قابل مشاهده است که با زندگی مردم خراسان رضوی عجین شده است.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: بخشی از تعالی هنر خوشنویسی به ذات این هنر باز می‌گردد که هنرمند خوشنویس همیشه خویش مراقبتی داشته و در خلوت خود از آیات و احادیث بهره می‌گیرد و آن‌ها را خوشنویسی می‌کند و این مهم در تزکیه نفس از بعد عرفانی و انسانی بسیار اهمیت دارد و افرادی که دارای مناعت طبع و ویژگی اخلاقی مناسب هستند با این هنر عجین می‌شوند.


بیشتر بخوانید


روشندل یکی از شیوه‌های رایج ارتباط اجتماعی و انسانی را "خط" دانست و بیان کرد: افراد علاقه‌مند به خط خوش برای انجام امور مکاتبه‌ای خود به خوشنویسان مراجعه می‌کنند هرچند در شرایط کنونی خط، کار خود را به ابزار رایانه سپرده است، اما لذتی که انجام خوشنویسی دارد، اصالت خط و هنر خطاطی را به قوت خود باقی می‌گذارد.

او تصریح کرد: ۱۴ انجمن خوشنویسی در شهرستان‌های خراسان رضوی وجود دارد که در بین آن‌ها انجمن خوشنویسان مشهد با برخورداری از سه شعبه بیشترین هنرجو را در اختیار دارد.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: آزمون‌ها در شعب انجمن خوشنویسان استان به صورت متمرکز همزمان با کل کشور برگزار می‌شود و زمان برگزاری آن در تابستان و پاییز است.

روشندل اظهار کرد: بیش از چهار هزار هنرآموز در انجمن‌های خوشنویسی خراسان رضوی در سه مقطع متوسط، عالی و ممتاز کسب هنر می‌کنند و این استان ۲۵ استاد خوشنویسی دارد که از این تعداد ۱۳ نفر در مشهد هستند و آزمون کسب درجه استادی انجمن خوشنویسان ایران روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه این هفته در مرکز سلطانعلی مشهدی با حضور ۲۶ داوطلب برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.