رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس انتقاداتی را نسبت به برخی محدودیت‌های در نظر گرفته شده در لایحه نظام رتبه بندی معلمان بیان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسی جزئیات لایحه نظام رتبه بندی معلمان گفت: قسمت عمده آنچه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تلاش مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است، با محدودیت‌هایی همراه است که مورد تایید بنده به عنوان رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس نیست. به صورت کارشناسی اعلام می‌‌کنم که هیچکدام از اعداد و ارقام منابع مالی لایحه کنونی نظام رتبه‌بندی معلمان را قبول ندارم.

وی ادامه داد: ای کاش در صدا و سیما یا رسانه دیگر برنامه مستقلی می‌گذاشتند و به صورت کارشناسی این موضوع به سمع و نظر همه می‌رسید. معتقدم اعتبار مورد نیاز این لایحه خیلی پایین‌تر از اینهاست، مخصوصاً امسال که اعتبار مورد نیاز یکساله نیست.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: اگر بخواهیم همین الان این لایحه را مصوب کنیم و به قانون تبدیل شود، شاید اعتبارش برای یک سوم بودجه مورد نیاز باشد، زیرا حدود چهار ماه تا پایان سال زمان هست.

حاجی بابایی با بیان اینکه پیشنهادهایی را به ویژه در مورد ماده های ۳ و ۷ ارائه داده‌ایم که باید به کلی تغییر کنند، اظهار کرد: اگر مواد مذکور تغییر کند، به همان نظام رتبه‌بندی از قبل تعریف شده باز می‌گردد، وگرنه  به نظرم مصوبه مطابقتی با سند تحول بنیادین نخواهد داشت. 

وی توضیح داد: ماده ۳ معلم را به مربی-معلم، استادیار _معلم، دانشجو-معلم و استاد-معلم تقسیم بندی کرده است و در ماده ۷ میزان مطابقت آنها با هیئت علمی تعریف شده است. البته در ماده یک و ۲ صرفاً درباره تعریف‌ها بحث شده که در مورد آن اختلاف زیادی وجود ندارد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: با تصویب لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان به طور مطلوب، نیروی انسانی آموزش و پرورش محسوب می‌شود و تا ۱۰ سال آینده باید همه معلمان ورودی بر اساس تخصصشان در جایگاه خود قرار بگیرند. به علاوه با هیئت ممیزی در تمام شهرستان ها سنجش صورت می‌گیرد و معلمان بر اساس روش های تدریس و طرح درس، ارتقاء پیدا می‌کنند و کیفیت‌بخشی قابل توجهی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد می‌شود.

حاجی بابایی افزود: در نتیجه این مسائل یک رضایت‌مندی میان معلمان، دانش آموزان و جامعه ایجاد خواهد شد. معلمان زیاده خواه نیستند و آنچه درباره اعداد و ارقام نجومی گفته می شود، درست نیست. معلمان نظامی می خواهند که به طور عادی و متوسط جزء کارکنان آن قرار بگیرند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس تصریح کرد: نظام رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۲ مصوب شد اما به مرحله اجرا نرسید. کار کارشناسی در سال ۹۲ انجام شد که معلمان را از نظر ارتقاء جایگاه و شغل و مهندسی نیروی انسانی و سنجش تعریف کند و معیارهایی را برای یک نظام مستقل رتبه بندی در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
فکری.هم.به.حال.بازنشستگان.اموزش.وپرورش.بیچاره.هم.بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
درهرموضوعی ازجمله رتبه بندی معلمان وقتی نیّت واراده ای محکم برای انجام کار وجود ندارد همیشه حرفهای بی پایه واساس مرتب ردوبدل میشود ۱۰ سال چانه زنی برای رتبه بندی معلمان سند فرارازمسئولیت ۸۰ درصدی توسط مجلس و۲۰ درصدی توسط آموزش پرورش است وبزرگترین علت عدم انجام کار فقط یک چیزاست(( ندانمکاری)) مجلس و دولت اصلاً خودشان نمی دانند رتبه بندی معلمان یعنی چه چون این نظریه را حاجی بابایی برای اولین بارمطرح کرد وچارچوب آن را هم معین نمود ولی هدف او ازاین کار عدم پرداخت حقوق یکسان به همه معلمان بود درصورتی که حق اینست که بعترین وبرجسته ترین افراد جذب آموزش مرورش شوند وهمه هم حقوق بالایی بگیرند ولی با رتبه بندیها حاجی بابایی درفکر اجرای عدالت غلط بین معلم ودولت است یعنی برای کمک به دولت معلمان بی سواد کمافی السابق استخدام شوند وازهمه جا رانده شده ها جذب شوند وبا دادن حقوق کم به آنها به دولت خوش خدمتی شود تا نه سیخ بسوزد ونه کباب درصورتی که فلسفه آموزش پرورش با این سبک بسیارنامناسب هیچ سنخیتی ندارد زیرا هر معلم لیدر ورهبر علم وتغذیه افکارجامعه است واستخدام معلمان نالایق خیانت به تمدن وفرهنگ وجامعه بشریست ودولتها صرفه جویی درهزینه ها راباید جای دیگرببرند بعبارتی تربیت معلمان بسیارشایسته
ستونهای استقرارفرهنگی محکم وغنی رابه شدت افزایش میدهد ودرجامعه ثبات فرهنگی وسیاسی بوجود می آید.بنابراین شغل معلمی نباید مانند شغل نظامیان وآتش نشانان وغیره درجه بندی داشته باشد شان معلم شخصیت بزرگ اوست که با مادیات ودرجه بندی تناسب ندارد. بازی دادن معلمان درامورات معیشتی یک بازی خوردن بزرگ برای نظام وکشوراست و۴۳ سال است این سیاهبازیها همچنان ادامه دارد
آموزش فضای مجازی چشم بسیاری ازمنتقدان وکارمندان سایرارگانهای نشسته درآبدارخانه ادارات رابازنمود تا اهمیت نقش و کارمعلمان را درک کنند ونگویند معلم مبصرکلاس است وبود ونبودش یکی است.شاید یک درصدمعلمان ضعفهایی داشته باشند که درتمام ارگانها این وجود دارد ولی قاطبه معلمان افراد دلسوزند واگر کسرسوادی هم داشته باشند همه ناشی ازتربیت دقیق آموزش پرورش است ومشکل ازخود شخص معلمان نیست.
آخرین اخبار