رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: نتایج آزمایش‌ها در خصوص علت مرگ فک‌های خزری نهایتا تا دو هفته دیگر اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  بساط مرگ فوک‌های خزری تنها پستاندار دریای خزر مدت‌ها است در سواحل مازندران و گلستان پهن شده است، می‌گویند از ابتدای امسال تاکنون لاشه ۳۵ قلاده روی ماسه خیس سواحل پیدا شده و علت مرگشان مشخص نیست.

تعداد فوک‌های خزری پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را یک میلیون قلاده تخمین می‌زدند، اما در بیش از دو دهه گذشته بیش از ۹۰۰ هزار فک خزری از بین رفته اند امسال، اما تلفاتشان غیر عادی است، لاشه فک‌های کشف شده در سواحل هیچ نشانی از ضربه یا رد تور‌های ماهیگیری ندارند و کاملا متلاشی شده هستند.

احتمالات زیادی برای تلف شدن فک‌های خزری اعلام شده است از احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های میکروبی تا تاثیر عوامل محیطی مانند آلودگی دریا و رودخانه‌ها و فعالیت‌های صید و صیادی، اما هنوز علت دقیق آن اعلام نشده است.


بیشتر بخوانید:
مرگ ۳۵ قلاده فک/ آنفلوآنزای فوق حاد علت مرگ نیست



دکتر علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت : گروه‌هایی از کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور به همراه کارشناسان محیط زیست در دریای خزر مستقر و در حال رصد و پایش منطقه هستند.

او با بیان اینکه نمونه‌هایی از لاشه فک‌های خزری تلف شده برای سم شناسی گرفته شده و در آزمایشگاه این سازمان در حال بررسی است، ابراز امیدواری کرد نتایج قطعی در خصوص علت تلف شدن فک‌های خزری تا یکی دو هفته دیگر اعلام شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: کارشناسان همزمان با بررسی‌های آزمایشگاهی، احتمال تاثیرعوامل محیطی بر مرگ فک‌های خزری را نیز بررسی می‌کنند.

دکتر علی‌صفر ماکنعلی گفت: فعالیت‌های صید و صیادی، احتمال برخورد با کشتی‌ها، گرفتار شدن فک‌های خزری در تور‌های ماهیگیری و بروز برخی اتفاقات در آن سوی آب‌های سرزمینی ایران نیز از عوامل و احتمالاتی است که همزمان بررسی می‌شود.

بر اساس آمار موسسه حمایت از فک‌های خزری ۳۵ قلاده فک از ابتدای امسال تاکنون در آب‌های ساحلی دریای خزر تلف شده اند که مسئولان این میزان تلفات را غیرعادی می‌دانند.

انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.