رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: واردات کالا از افغانستان به خراسان رضوی در نیمه نخست امسال افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پیش از این همواره میزان صادرات کالا از خراسان رضوی به افغانستان بیشتر از واردات کالا از افغانستان به این استان بوده و توازن لازم در تجارت با آن کشور برقرار نبوده است.

او افزود: در ۶ ماهه نخست امسال پنج میلیون و ۳۳۲ هزار و ۶۱۹ دلار کالا، شامل مواد اولیه بخش تولید مانند دانه‌های روغنی و بذر‌های بخش کشاورزی بود، از افغانستان به خراسان رضوی وارد شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: صادرات کالا به افغانستان، به عنوان نخستین شریک تجاری خراسان رضوی، در ۶ ماهه نخست امسال به رقم ۲۸۸ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافت.

امیرفخریان بیان کرد: کل واردات کالا به خراسان رضوی در ۶ ماهه نخست امسال ۲۵۸ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد رشد داشته است.

او عمده واردات کالا به خراسان رضوی در ۶ ماهه ابتدای امسال را مواد اولیه و ماشین آلات بخش تولید ذکر و تصریح کرد: واردات گوشی تلفن همراه با ۲۵ درصد رشد، پنبه با ۹ درصد رشد، نخ یک لایه با ۱۰۰ درصد رشد، ماشین آلات خط تولید نورد گرم به ارزش هشت میلیون دلار، اسانس‌های غذایی، کلروپتاسیم به ترتیب بیشترین حجم واردات کالا به خراسان رضوی را در این مدت تشکیل داده اند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: در ۶ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۳۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۶ میلیون دلار از خراسان رضوی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد در وزن و ۶ درصد در ارزش رشد داشته است.

امیرفخریان اظهار کرد: در این مدت صادرات محصولات صنعتی از خراسان رضوی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته به طوری که صادرات میله‌های آهنی با ۷۶.۸ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳۱ درصد رشد داشته است.

او افزود: صادرات کفپوش در این مدت از خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال قبل هزار و ۱۳۹ درصد و پلی اتیلن هزار و ۶۰۰ درصد افزایش یافت.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: صادرات از خراسان رضوی به کشور‌هایی مانند بلغارستان، ماکائو، روسیه و تاجیکستان در ۶ ماهه نخست امسال از رشد بیش از ۴۰۰ درصدی برخوردار بوده و افزایش صادرات به روسیه به دلیل قرار گرفتن این کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و افزایش صادرات به ترکمنستان با توجه به کاهش محدودیت‌های موجود و اقدامات قبلی از جمله برگزاری نمایشگاه و اعزام و پذیرش هیات تجاری قابل توجه است.

امیر فخریان با اشاره به تراز تجاری خراسان رضوی که در ۶ ماهه نخست امسال مثبت و معادل ۳۸۸ میلیون دلار است بیان کرد: در این مدت حجم تجارت استان افزایش یافته است که دلیل عمده آن افزایش صادرات و واردات کالا است به ویژه اینکه صادرات اقلام صنعتی در این مدت رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

او درباره وضعیت تجارت با ترکمنستان و مرز‌های مشترک با آن کشور تصریح کرد: هم اینک مرز‌های سرخس و لطف آباد با ترکمنستان باز است و محدودیت‌ها در آن نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: در ۶ ماهه نخست امسال صادرات از مرز سرخس ۶۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲۵ درصد افزایش یافته است و در این مدت ۳۲ میلیون دلار کالا از مرز لطف آباد صادر شده است.

امیرفخریان اظهار کرد: مرز باجگیران به دلیل سیاست‌های ترکمنستان مبنی بر تمرکز مسیر کالایی در سرخس و لطف آباد، با محدودیت‌هایی در مراودات کالا مواجه شده و در مدت مزبور صادرات کالای زیادی از این مرز ثبت نشده است.

او افزود: مرز شمتیغ در شهرستان خواف به دلیل شرایط سیاسی کشور افغانستان تعطیل است و فعلا مراوده کالایی از طریق این مرز انجام نمی‌گیرد.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.