گروسی: ملاقات با وزیر خارجه ایران ضروری است

مدیر کل آژانس انرژی اتمی در مصاحبه‌ای بر ضرورت ملاقات با وزیر خارجه کشورمان در راستای بحث‌های نظارتی و احیای برجام تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فایننشال تایمز، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با فایننشال تایمز اعلام کرد که لازم است ملاقاتی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران برای تقویت «برنامه نظارت شکننده» بر تاسیسات هسته‌ای ایران داشته باشد.

 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه مدعی شد که در بحبوحه نگرانی‌ها از توقف گفتگو‌های وین، طرح‌های موقتی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیگر جوابگو نیست!

گروسی حین سفر به واشنگتن در مصاحبه خود گفت: «من نتوانستم با وزیر خارجه ایران صحبت کنم. ما باید در این سطح سیاسی با یکدیگر تماس داشته باشیم. بدون آن ما نمی توانیم یکدیگر را درک کرده و به توافقی دست یابیم.»

او همچنین ادعا کرد: «ایران از مواد کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای ظرف چند ماه برخوردار است، اما فکر نمی‌کنم که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای باشد.»

گروسی گفت که مدت گریز هسته‌ای با گذشت زمان رو به کاهش است و ایران با سرعت مقدار بیشتری اورانیوم را با سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر ادامه می‌دهد.

 او خواستار آن شد که دوربین‌های فعال در تسای کرج مجدد نصب شوند.  

گروسی در ادامه عنوان کرد:  «درباره کرج نگرانی‌هایی وجود دارد که ما در حال کار بر روی آن ها هستیم. برنامه نظارتی موقتی ما به شدت آسیب دیده، اما هنوز هم بی فایده نیست.»

گروسی همچنین به گفتگوهایش با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: «ما هر دو می‌خواهیم با یکدیگر همکاری کنیم و در حال حاضر مطمئن نیستیم که این فرایند موثر باشد یا خیر.»

او در انتها گفت که  تهران به او گفته است که می‌تواند با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان ملاقات کند، اما آن‌ها عجله‌ای ندارند.

رویترز، امروز (سه شنبه) به نقل از گروسی  اعلام کرد انتظار دارد که پیش از نشست شورای حکام آژانس در ماه نوامبر به تهران سفر کند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه از سرگیری هر چه سریعتر گفتگو‌های وین را خواستار و مدعی شد بایدن این مسئله را روشن کرده که اگر دیپلماسی شکست بخورد آماده استفاده از گزینه‌های دیگر است.

مقامات غربی امیدوارند مذاکرات وین از هفته آینده در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شروع شود.

در حال حاضر ۶ دور مذاکره میان طرف‌های برجامی در وین و با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران انجام شده است اما با کارشکنی آمریکا در رفع تحریم‌ها هنوز مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
اینا همشون آمریکایی هستن گزینه هات رو کنی بهتره دیگه اره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
بهش بگین آمریکا چاره ای جز هسته ای شدن برا ما نذاشته والا ما از هسته ای شدن خوشمون نمیاد چون وجود مواد هسته ای تو هر کشور برای اون کشور خیلی خطرناکه و ما هم قبول داریم فقط یه تمدن باید به دنیا حکومت کنه اونم تمدنیه که مورد تأیید همه انبیأ و اوصیأ عالم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
مگه کسی جلوشو گرفته بیاد مذاکره کنه
-
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
غرب و امریکا و البته آژانس در برجام ایران را فریب دادند حالا نوبت ایران و کشورمان است نباید کوچکتری عجله ای برای بازگشت به برجام داشت و نباید بدون رفع کامل تحریم ها و تضمین برای عدم تکرار این بازی ها از طرف مقابل به برجام بازگشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
"بایدن این مسئله را روشن کرده که اگر دیپلماسی شکست بخورد آماده استفاده از گزینه‌های دیگر است." دیپلماسیه تحریم و گفتگو که دیپلماسی نیست عین جنگه . جواب کسی که بی منطق حرف می زنه هم بی محلیه . هر وقت تحریم ها برداشته شد ، بیان پای میز مذاکره (اونم فقط هسته ای نه موشکی و نظامی و بقیه چیزا) تازه بخاطره این مذاکرات اونا باید امتیاز بدن چون ما برای خودمون محدودیت ایجاد می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
این اقای گروسی را باید توجیح کرد ... باید گفت ایرا ن تعهداتش را انجام داده ..و دوره تعهد هم تمام شده ... ایشان باید با امریکا صحبه کند .. انها هم تعهداتشان را انجام دهند (رفع هه تحریم ها و راستی ازمایی) .... پس از ان اگر نیازی به ادامه مذاکرات میبیند ...حکم ساخته شده امریکا را در میان نکذارد و خودش نسز در این باره حکم نکند که ایرا چه و چه ... این ایران ایت که مایل است انچه بر اساس پادمان است برای هسته ای ایران به رسمیت شناخته شمد ......و بازی تمام شده ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
چرا این آدم اینقدر نفهم است وسوراخ دعا را گم کرده است بابا شما آمریکا ی خونخوار و اروپای نوکر صفت را راضی کن که دست از لجاجت بردارند وتحریم ها را لغو کنند وگذشت آن زمانیکه عاشقان شما در ایران می خواستند با گروگان گرفتن سلامت مردم تمام داشته های داخلی را بشما اهدا کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
گزینه های دیگر رو شل گفتی یه کم محکمتر نامرد ترسو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۷ مهر ۱۴۰۰
تاکید میکنم بری گم شی..چون ضروریه
ای خدا چرا سلاح اتمی نمیسازیم؟ :(
آخرین اخبار