کارشناس بازار سرمایه گفت: خبر کاهش ۱۰ درصدی قیمت برخی از محصولات لبنی، قیمت سهام شرکت‌های این صنعت را حدود ۲۰ درصد کاهش داد.

محمدرضا برگی کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش قیمت محصولات لبنی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ قیمت شیر خام افزایش ۴۷ درصدی داشته است. چون شیر خام جزء مواد اصلی شرکت‌های لبنی است محصولات لبنی نیز افزایش قیمت داشتند و در سایه این افزایش قیمت‌ها، قیمت سهام برخی شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی نیز رشد کرد. اما سیاست دولت به این صورت است که می‌خواهد قیمت‌ها را کنترل کند و در کالا‌های اساسی افزایش قیمت نداشته باشیم.


بیشتر بخوانید


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اخبار فعلی در حوزه لبنیات سهام شرکت‌های فعال در این صنعت را به چه سمتی سوق داده است؟ گفت: اخیرا خبری از سوی وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر کاهش ۱۰ درصدی قیمت محصولات لبنی از جمله، شیر، پنیر و ماست منتشر شد که باعث شد سهام شرکت‌های لبنی از جمله، غپاک، غپارس، غپاذر، غشصفا، غشاذر، غگلستا و غگیلا را حدود ۲۰ درصد دچار افت کنند.

او بیان کرد: در حال حاضر حاشیه سود و میانگین سود شرکت‌ های لبنی در شرکت‌های لبنی ۱۲ درصد است که نسبت به صنایع دیگر حاشیه سود پایین تری است، به همین دلیل به لحاظ بنیادی صنعت لبنی جذاب نیست و این موضوع نشان دهنده این است که دولت مستقیما قیمت صنعت لبنی را کنترل می کند و اجازه نمی دهد که حاشیه سود آن‌ها افزایش پیدا کند. برخلاف شرکت‌ ها که تمایل دارند نرخ لبنیات افزایش یابد و حاشیه سود این صنعت بالا برود.

او افزود: هم اکنون میانگین ۱۲ ماه P/E (نسبت سود به قیمت هر سهم) صنعت لبنی ۳۶ است و نسبت به میانگین P/E بازار در صنایع مختلف عدد بالایی است. بنابراین نمی توانیم انتظار داشته باشیم که با انتشار خبر تخفیف ۱۰ درصدی در قیمت برخی محصولات لبنی رشدی در سهام شرکت‌های این صنعت رخ دهد.

برگی تاکید کرد: سهامداران شرکت‌های لبنی باید توجه کنند که صنعت لبنی دستوری اداره می شود و دولت اجازه نمی دهد حاشیه سود این صنعت افزایش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار