مسئولان صحی افغانستان از احتمال آغاز موج چهارم کرونا در این کشور خبر دادند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،مسئولان در شفاخانه افغان جاپان وضعیت ویروس کرونا را هنوز نگران کننده می‌دانند و از احتمال وقوع موج چهارم کرونا هشدار می‌دهند.

آنان می‌گویند، با این وضعیت در کنار این که از سه ماه بدین‌سو حقوق‌شان را دریافت نکرده اند، پولی برای تهیۀ دارو و آکسیجن برای بیماران و حتی تغذیه درست بیماران به این شفاخانه پرداخت نگردیده است.

تحولات اخیر در افغانستان ویروس کرونا در کشور را به فراموشی سپرده است. این در حالی است که هنوز مرکزهای تداوی بیماران کووید-۱۹ پر از بیماران کرونا میباشد.

طارق احمد اکبری٬ سرطبیب شفاخانه افغان جاپان، شفاخانه دولتی تداوی بیماران کووید-۱۹ می‌گوید، همین اکنون ۶۱ بیمار کووید-۱۹ در این مرکز بستری اند اما آنان برای خرید دارو، بالن‌های آکسیجن و غذای کافی به بیماران با کمبود بودجه مواجه می باشند.

اکبری همچنان از احتمال موج چهارم ویروس کرونا در کشور ابراز نگرانی می‌کند.

او گفت: اگر موج چهارم کرونا آمد و کارمندان در این وضعیت خدمات مثل گذشته را ارایه نتوانند، احتمال این می‌رود که شفاخانه بسته شود، از تمام نهادهای داخلی و خارجی خواست خود را می‌رسانیم که با این شفاخانه کمک کنند تا بسته نشود چون این تنها شفاخانه ای است که از تمام ولایات مریض می‌پذیرد و یگانه شفاخانه‌ای است که تمام خدماتش رایگان می باشد.

از سویی هم مسئولان  برخی شفاخانه‌های دولتی به شمول افغان-جاپان می‌گویند٬ از سه ماه بدین‌سو نه حقوق دریافت کرده‌اند و نه هم بودجه‌ای برای تجهیز و تداوی بیماران موجود نمی باشد.

این در حالی است که هفته پیش سازمان صحی جهان از پخش بیشتر ویروس کرونا و هچنان ضایع شدن واکسین موجود در افغانستان خبر داد.

این سازمان گفته که ۱.۶ میلیون دوز واکسین ضد ویروس کرونا در افغانستان موجود است، که اگر زود مصرف نشود ضایع خواهد شد.

پیش از این طالبان گفته بودند، وزارت صحت عامه برنامۀ ويژه‌ای برای واکسین دارد، و در زمان نیاز عملی خواهد شد.

آنان اطمینان دادند که از ضایع شدن این واکسین جلوگیری خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، تطبیق واکسین ضد کرونا و ثبت آمار مبتلایان این ویروس متوقف شده است.

از سویی هم از دو ماه بدین‌سو و با حاکمیت طالبان هیچ آماری از شمار مبتلایان کووید-۱۹ و یا تطبیق واکسین کرونا از سوی وزارت صحت حکومت طالبان نشر نمی‌شود.

بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی از آغاز همه‌گیری تا کنون شمار مجموعی مبتلایان بیماری ویروس کرونا به ۱۵۵ هزار و ۷۶۳ رسیده است که از این میان ۷۲۴۳ تن جان باخته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار