روش های استفاده صحیح از نخ دندان

استفاده از نخ دندان یک عامل مهم در بهداشت دهان و دندان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دکتر آسانا طالبان پور بیات، کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: استفاده از نخ دندان یک عامل مهم در بهداشت دهان و دندان است، زیرا پلاک دندانی و مواد غذایی باقیمانده در سطوح مجاور دندان‌ها (فاصله بین دندان‌ها) را که مسواک نمی‌تواند به آن مناطق دسترسی داشته باشد، پاک می‌کند و موجب کاهش میزان باکتری و پلاک در دهان و به تبع آن، جلوگیری از پوسیدگی دندان، تورم و عفونت لثه، رفع بوی بد دهان و حتی درمان التهاب لثه می‌شود.

او ادامه داد: توجه داشته باشیم که نخ دندان کشیدن نباید دردناک باشد. کشیدن نخ میان دندان‌ها با شدت بالا، ممکن است به بافت‌های بین‌دندانی آسیب برساند.

 نخ دندان

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه اگر خیلی آرام نخ دندان بکشیم نیز ممکن است ذرات غذا از میان دندان‌ها خارج نشود، افزود: احساس کمی ناراحتی هنگام آغاز نخ دندان کشیدن طبیعی است و نباید به این علت نخ دندان کشیدن را ترک کرد. چرا که با مسواک زدن و نخ کشیدن روزانه، این احساس ناراحتی به مرور برطرف می‌شود.

او تصریح کرد: حدود ۳۰ سانتی متر نخ دندان را جدا کنید و بیشتر طول آن را دور انگشت میانه یک دستتان بپیچید.

طالبان پور بیات با بیان اینکه باقیمانده نخ دندان را به دور انگشت میانه دست مقابل بپیچید، اضافه کرد: این انگشت، نخی را که کثیف می‌شود، به دور خود نگاه خواهد داشت.

او با بیان اینکه نخ دندان را محکم میان انگشتان شست و انگشتان اشاره نگه‌دارید، ادامه داد: نخ دندان را با استفاده از یک حرکت آرام ساینده میان دندان‌هایتان هدایت کنید.

استفاده از نخ دندان

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه هیچ‌گاه نخ دندان را به درون لثه‌ها فرو نبرید، افزود: هنگامی که نخ دندان به خط لثه می‌رسد، آن را در مقابل یک دندان به شکلی شبیه حرف C انگلیسی درآورید و به آرامی آن را در فضای میان لثه و دندان بلغزانید.

او با بیان اینکه نخ دندان را محکم روی دندان نگه‌دارید، گفت: به آرامی کناره دندان را با حرکت‌های به بالا و پایین، در حالی که نخ دندان را از لثه‌ها دور نگه داشته‌اید، بسایید و این روش را برای بقیه دندان‌ها هم به کار ببندید.

طالبان پور بیات تصریح کرد: بخش پشتی دندان آخر را هم فراموش نکنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار