عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان "سرویکس" یا دهانه رحم با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرجانه فرازستانیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان "سرویکس" یا دهانه رحم با واکسیناسیون قابل پیشگیری است؛ عامل اصلی سرطان دهانه رحم ویروس "اچ. پی. وی " است و تماس جنسی راه اصلی انتقال این ویروس است، سایر روش‌ها اثبات نشده، اما مطرح شده است.

او با اشاره به راه‌های غربالگری سرطان دهانه رحم افزود: این سرطان با انجام "پاپ اسمیر" و تست ویروس اچ. پی. وی قابل تشخیص است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حال حاضر سرطان دهانه رحم در کشور‌های پیشرفته با پوشش فراگیر واکسیناسیون، تا حد زیادی کنترل شده و، اما در کشور ما بسیاری از خانم‌های جوان به این بیماری مبتلا هستند و مهمترین فاکتور خطر ابتلا به آن داشتن شریک جنسی متعدد است.

فرازستانیان بیان کرد: بهترین سن واکسیناسیون سنین قبل از شروع فعالیت جنسی است، اما واکسیناسیون این بیماری از سن ۹ تا ۲۶ سال انجام می‌شود و در برخی از کشور‌ها تا سنین ۴۵ سالگی نیز این واکسن تزریق می‌شود.


بیشتر بخوانید


تشخیص زودرس سرطان پستان، موفقیت بالایی در درمان دارد

 آذر فانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و متخصص انکولوژی گفت: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان است که قابل پیشگیری است و اگر این نوع سرطان سریع تشخیص داده شود، ۹۰ درصد و شاید بیشتر شانس درمان قطعی وجود دارد.

او با اشاره به نقش غربالگری در کنترل و تشخیص سرطان پستان افزود: در کشور ما غربالگری سرطان پستان در قالب برنامه جامع کشوری انجام نمی‌شود و معمولا با پیگیری‌های خود بیمار و به پیشنهاد پزشک صورت می‌گیرد.

این متخصص انکولوژی ادامه داد: شایع‌ترین علائم سرطان پستان را شامل احساس توده در پستان، ترشح از پستان، تغییر شکل، عدم تقارن و کشیدن شدن پستان به داخل و درد در برخی از مواقع است.

فانی بیان کرد: اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری، غربالگری و آگاه‌سازی زنان جامعه انجام شده است، اما هنوز بخش زیادی از سرطان‌های کشورمان در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شوند که ترس بیمار از مراجعه، عدم آگاهی، مشکلات اقتصادی و همچنین نبود برنامه از علل آن به شمار می‌رود.

او تصریح کرد: این در حالی است که در کشور‌های پیشرفته غربالگری سرطان پستان و انجام ماموگرافی (تصویر برداری از پستان) در قالب برنامه جامع برای افراد در معرض خطر، به صورت رایگان و روتین انجام می‌شود و زنان بین ۵۰ تا ۷۵ سال هر دو سال یکبار به صورت منظم ماموگرافی می‌شوند.

این متخصص انکولوژی تاکید کرد : در کشور ما ابتلا به سرطان پستان ۱۰ سال پایین‌تر از سایر کشور‌ها شناخته شده است که عوامل متعددی در این زمینه نقش دارند. وی ادامه داد: در فردی با ریسک متوسط، یعنی فردی که زمینه خانوادگی، ژنتیکی و سندرم‌های دیگر خانوادگی نداشته باشد، مامو گرافی از سنین ۴۰ الی ۵۰ سال به بالا و هر ۲ تا ۳ سال یکبار برای وی پیشنهاد می‌شود.

فانی اظهار کرد: در افراد با ریسک بالا نظیر افراد با سابقه خانوادگی مثبت یا سابقه پرتودرمانی برنامه غربالگری از سنین پایین‌تر و به فواصل نزدیک‌تر پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.