سد خاییز برای آبگیری در بارندگی‌های امسال آماده است

رئیس حوضه رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی گفت: با توجه به امکان آبگیری سد خاییز در بارندگی‌های امسال، فرصت مناسبی برای استفاده از آب آن برای کشاورزان فراهم می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مهرزاد احسانی رئیس حوضه رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی در سفر خود به استان بوشهر از طرح‌ ساماندهی کانال و انتقال آب شبکه آبیاری اهرم و سد خاییز بازدید کرد.

بخش اول طرح طرح ساماندهی کانال و انتقال آب شبکه آبیاری اهرم به طول ۱.۷ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و بخش دوم و سوم این طرح نیز آماده شروع عملیات اجرایی است.

احسانی گفت: با توجه به نیاز بالای نخیلات به آبیاری در فصول مختلف، ضروری است تا از منابع آب موجود، با بالاترین میزان بهره‌وری استفاده شود.

او افزود: نیاز به مشارکت مردمی در مدیریت منابع آب و شبکه‌های آبیاری غیرقابل انکار است و دستیابی به موفقیت در این حوزه با همراهی ظرفیت‌های اجتماعی محقق می‌شود.

رئیس حوضه رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی در بازدید از سد خاییز هم گفت: با توجه به امکان آبگیری سد خاییز در بارندگی‌های احتمالی پاییز و زمستان، فرصت مناسبی برای کاهش اتکا به منابع آب زیرزمینی و استفاده از آب با کیفیت سد برای کشاورزان فراهم می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر نیز گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی نخل‌داران اهرم، تامین آب به ویژه در فصول گرم سال بوده است.

علی محمدی افزود: ساخت سد خاییز به عنوان یکی از راهکار‌های تامین آب پایدار کشاورزی در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و امسال شرایط آبگیری را دارد.

او افزود: تامین بخشی از حقابه ۲۰۰ هزار اصله نخل شبکه آبیاری اهرم، تامین حقابه زیست محیطی و کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی بخشی از اهداف ساخت این سد است.

 سد خاییز از نوع خاکی با هسته رسی، ۳۶ متر ارتفاع و حجم مخزن ۱۶ میلیون مترمکعب، ۸۹ درصد پیشرفت دارد.

اعتبار سرمایه گذاری شده در این طرح هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.