عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌آهن بوشهر- شیراز کمک به کل کشور است، زیرا ظرفیت‏‌های تولیدی بوشهر و عسلویه را وارد اقتصاد کشور می‌کند.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمدرضا دشتی اردکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده این کمیسیون در صندوق توسعه ملی و اصل ۹۰ در جمع خبرنگاران در بوشهر بیان کرد: با سازوکار‌های ترسیم شده عملیات اجرایی همه قطعه‌‎های راه آهن بوشهر-شیراز فعال می‌شود.

او افزود: قطعه یک و دو این طرح از سمت شیراز فعال شده و برای قطعه‌‎های سه و چهار نیز مقرر شده از ظرفیت منابع اعتباری ماده ۵۶ استفاده شود.برای سایر قطعه‌‎های راه آهن بوشهر-شیراز نیز طرحی در دستور کار است تا پتروشیمی‌‎ها طرح را فاینانس کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: پتروشیمی و فاز‌های پالایشگاهی پارس جنوبی چنانچه هر کدام هزار میلیارد تومان فاینانس کنند در مدت چند سال از محل عوارض عبور از ریل اصل و سود سرمایه‌‏گذاران به آن‌ها بازگشت داده می‌شود.

دشتی اردکانی گفت: در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان فارس، پیش بینی شده است ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به طرح راه آهن شیراز- بوشهر اختصاص یابد.

او افزود: این خط ریلی بیش از اینکه کمکی به استان‌های فارس و بوشهر باشد کمک به کل کشور است، زیرا ظرفیت‏‌های تولیدی بوشهر و عسلویه را وارد اقتصاد کشور می‌کند و این عرصه را رونق می‌دهد.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تلاش می‌شود این  طرح تا با نگاهی فرا منطقه‌ای و با شتاب بیشتری دنبال شود.


بیشتر بخوانید


دشتی اردکانی عنوان کرد: در شرایط کنونی سهم ارزش افزوده گاز استان‏‌های اصفهان و کرمان از استان‌های فارس و بوشهر بیشتر است، زیرا ارزش افزوده در زنجیره نهایی از مصرف کننده گرفته می‎‌شود که با این رویکرد ارزش افزوده گاز به استان مصرف کننده می‌‎رسد، در صورتی که این ارزش افزوده باید به تولید کننده گاز اختصاص یابد.

او بیان کرد: درباره اختصاص ۳ درصد درآمد نفت و گاز نیز با توجه به اینکه گاز صادر نمی‏‌شود باید مانند نفت معادل سازی شود تا سهم استان‌های تولیدکننده به نحو مطلوبی محقق شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.