ثبت اول آبان به عنوان روز ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی، در تقویم رسمی کشور اقدامی ماندگار با هدف پاسداشت و اعتلای زبان فارسی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ثبت اول آبان به عنوان روز ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی، در تقویم رسمی کشور اقدامی ماندگار با هدف پاسداشت و اعتلای زبان فارسی است؛ کتاب ارزشمند تاریخ بیهقی از شاهکار‌های نثر فارسی تالیف این مورخ وادیب دوران غزنوی است.

ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی مشهور به دبیر در قریه حارث آباد سبزوار در سال ۳۸۵ هـ. ق به دنیا آمد. آموزش ابتدایی را در بیهق و تحصیلات تکمیلی را در نیشابور گذرانید سپس به سبب علاقه وافر به نویسندگی به دربار غزنویان راه یافت و به دستیاری خواجه ابونصر مشکان (صاحب دیوان رسالت محمود غزنوی) برگزیده شد.

این استاد، بیهقی را محرم و یار نزدیک خود دانست و اسرار و اخبار دستگاه غزنوی را با او در میان می‌گذاشت و این موضوع، سرمایه ارزشمندی برای بیهقی و کتابت تاریخ شد. بیهقی، زمان حکومت مسعود، دبیر دیوان رسالت بود و زیر دست بوسهل زوزنی کار می‌کرد و در موسم سلطنت عزالدوله، عبدالرشید غزنوی در ۴۴۰ به طوررسمی ریاست دیوان رسالت را به عهده گرفت و چندی بعد نیز به سبب دسته بندی‌ها وسخن چینان درباری عزل و زندانی شد.

بیهقی زمانی که خود را نزدیک به روزگار بازنشستگی و دوران پیری می‌دید تصمیم گرفت حاصل تجربیاتش را با اثری عظیم برای آیندگان به یادگار گذارد از این رو به سراغ یادداشت هایش رفت و از سال ۴۴۸ هـ. ق تا ۴۵۱ هـ. ق به تألیف تاریخ پرداخت.

کتاب ارزشمند تاریخ بیهقی از مهم‌ترین آثار نثر فارسی است و یکی از منابع مهم و معتبر شناخت تاریخ ایران در دوره غزنویان است و باید اقرار کرد که تاریخ بیهقی آینه روزگار غزنویان و بخش‌های شرقی ایران آن روزگاران است.


بیشتر بخوانید


بیهقی نه تنها یک مورخ بلکه در کتابش مسائل اجتماعی و اوضاع جغرافیایی را بیان می‌کند و اثرش گنجینه‌ای ارزشمند از امثال و حکم و پند و اندرز است.

همچنین کتابش نوعی ادبیات و تاریخ ادبیات است که از متون کلاسیک محسوب می‌شود و سرشار از فنون بلاغت، آرایه‌های ادبی، نثری آهنگین و بهره‌مند از شعر است چنان که وی را به عنوان پدر نثر فارسی می‌نامند.

 ابوالفضل بیهقی

ثبت روز بیهقی زمینه شناخت بیشتر زبان و ادبیات فارسی را فراهم می‌کند

بهروز محبی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی دراین باره گفت: با نام گذاری روز اول آبان ماه به عنوان روز ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی، در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی، زمینه شناخت بیشتر زبان و ادبیات فارسی و این مورخ و نویسنده مشهور فراهم شده است.

او افزود: ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر فارسی بحق نقش بسزایی در اعتلای فرهنگ ایران و زبان و ادبیات فارسی داشته است.

 نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهرستان سبزوار با وجود مشاهیر و مفاخر فراوان جایگاهی در تقویم رسمی کشور نداشت که پس از پیگیری چندین ساله با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز اول آبان به عنوان روز ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

۱۰ نشست علمی و پژوهشی برگزار می‌شود

 مهیار علوی مقدم دبیر همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی نیز گفت: یازدهمین همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی با حضور بیهقی پژوهانی از ایران، افغانستان، پاکستان و اقلیم کردستان عراق و برگزاری ۱۰ نشست علمی-پژوهشی برپا می‌شود.

او افزود: همزمان با آغاز آیین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، زنگ بیهقی به صورت نمادین در مدارس نواخته می‌شود.

دبیر همایش ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ادامه داد: همچنین در نخستین روز همایش، آیین افتتاحیه همایش در تالار بین المللی بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری، به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت محدود و با حضور شماری از مسئولان کشوری و ارائه سخنرانی برپا می‌شود.

علوی مقدم بیان کرد: رونمایی از «دیبای روشنایی» مجموعه چکیده مقالات یازدهمین همایش ملی بزرگداشت بیهقی و تارنمای علمی-پژوهشی تاریخ بیهقی برخی از برنامه‌های این همایش ملی است.

او تصریح کرد: در فضای مجازی در ماه بیهقی ۱۰ نشست علمی -پژوهشی با عنوان‌هایی مانند تاریخ بیهقی در فراسوی مرزها، اندیشه‌های سیاسی در تاریخ بیهقی، جنبه‌های زیباشناسی و ظرفیت‌های هنری تاریخ بیهقی، کارکرد‌های تاریخ بیهقی و متون کهن در جهان معاصر، مطالعات حقوقی تاریخ بیهقی، تاریخ بیهقی در دیگر سرزمین ها، رویکرد‌های نوین در تحلیل تاریخ بیهقی، تاریخ و تاریخ نگاری در تاریخ بیهقی، مطالعات نقد ادبی و میان‌رشته‌ای تاریخ بیهقی و گزارش محافل و انجمن‌های بیهقی خوانی برگزار می‌شود.

ابوالفضل بیهقی

اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر

رضا شجاع مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز با گرامی داشت فرارسیدن اول آبان روز ملی ابوالفضل بیهقی گفت: با عنایت به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال جاری مبنی بر نام گذاری اول آبان به عنوان روز ملی ابوالفضل بیهقی برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلفی بدین منظور در سطح شهر سبزوار برگزار می‌شود.

او افزود: نواخته شدن زنگ بیهقی در تمامی مدارس شهرستان و اجرای ویژه برنامه زنگ بیهقی در مدرسه دکتر دانش به صورت پایلوت و اجرای بخش علمی همایش در دانشگاه حکیم سبزواری درتالار بین المللی بیهقی و بخش مردمی همایش در نوبت عصر با حضور علاقه‌مندان و بیهقی پژوهان در روستای حارث آباد زادگاه ابوالفضل بیهقی برپا می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار ادامه داد: همچنین در طول هفته جاری طی چهار شب، برنامه‌های هنری مرتبط در پارک شهربازی، پیاده راه شریعتمداری، پارک هنر توحید شهر و مقابل ساختمان شورای شهر اجرا می‌شود.

شجاع مقدم بیان کرد: برنامه‌های همایش بیهقی با مشارکت سمن ها، فرمانداری ویژه سبزوار، دفاتر نمایندگان، دانشگاه حکیم سبزواری، شورای اسلامی شهر، شهرداری، آموزش وپرورش، دانشگاه علوم پزشکی، دهیاری روستای حارث آباد و این اداره انجام می‌شود.

 او نیز با اشاره به نام گذاری روز اول آبان به عنوان روز ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی در تقویم رسمی تصریح کرد: این موضوع یکی از مطالبات بحق مردم شهرستان سبزوار بود که از سال‌های گذشته به صورت جدی پیگیری شده بود.

برپایی بخش مردمی بزرگداشت بیهقی در خیابان‌ها و بوستان‌های سبزوار

وحید ملوندی نیکو رئیس کمیسیون فرهنگی گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار نیز با تقدیر از همه دوستداران این چهره بزرگ فرهنگ و ادب که برای ثبت روز ملی بیهقی در تقویم رسمی کشور تلاش کردند، گفت: اول آبان همه نگاه اهل فرهنگ و هنر به سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی است.

او با بیان این که برنامه‌های متعددی برای بزرگداشت این تاریخ نگار نامی تدارک دیده شده است، افزود: برای نخستین بار بخش مردمی این رویداد در خیابان‌ها و بوستان‌های سطح شهر به مدت پنج روز برگزار می‌شود که بیهقی خوانی و نمایش خیابانی" دیبای خسروانی" به نویسندگی و کارگردانی حسین شمس آبادی از جمله مهم‌ترین آن هاست.

 رئیس کمیسیون فرهنگی گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار ادامه داد: نمایش دیبای خسروانی روایت ساده به زبان مردمی برای آشنایی با زندگی نامه این مرد بزرگ است که در قالب نمایش خیابانی نگاهی به مسائل روز و چهره فرهنگی شهر دارد و سپس از زبان شخصیت بیهقی در جدلی که بین او و بوسهل زوزنی صورت می‌گیرد زندگی ایشان کاملا نقل و روایت می‌شود.

منبع: خراسان

انتهای پیام//ف.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.