پادکست تیزبین؛

از تلاش های سازمان ملل برای دسترسی مستقیم مردم به پول های منجمد شده تا انتقاد معاون ریاست جمهوری حکومت پیشین از طالبان

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

وعده  سازمان ملل برای دسترسی مستقیم مردم افغانستان به پول های بلوکه شده

‏ ‏سازمان ملل‌ روز گذشته اعلام کرد که صندوق اعتماد ويژه‌ای را برای ارسال پول نقد به خاطر رسیدگی به نياز فوری مردم افغانستان ایجاد می‌کند. این پول، مستقيماً از طريق سيستمی در اختیار مردم افغانستان قرار خواهد گرفت که پس از تسلط طالبان توسط آمریکا منجمد شده است. گفته می شود این چندمین بار است که سازمان ملل وعده کمک به مردم افغانستان را داده اما تا به حال اقدام عملی روی آن صورت نگرفته است.

تاکید سازمان ملل بر فشار روی طالبان

الیسون داویدیان معاون نماینده زنان سازمان ملل متحد در افغانستان گفت که ادامه کمک‌های بین‌المللی به افغانستان برای استفاده به عنوان اهرمی در ارتقای حقوق زنان ضروری است.داویدیان از جامعه بین المللی خواست تا بیانیه های مشترک قوی صادر کنند که نشان دهد انبوه صداها طالبان را به پایبندی به اصول کلیدی حقوق زنان و حقوق بشر ترغیب می کنند اما طالبان می گویند که در چوکات دینی حقوق آنها برایشان رسانده خواهد شد اگر موضوعات مخل دین اسلام باشد برای ما هرگز قابل قبول نخواهد بود. سکتور صحی یکی از سکتور هایی است که طالبان حضور زنان را در آن پذیرفته اند.

سفر نماینده ویژه آمریکا به مسکو

ضمير کابلوف، نماینده ويژه رئيس جمهور روسيه برای افغانستان می‌گوید قرار است تامس وست، نماینده ويژه جديد آمريکا برای افغانستان در ماه نوامبر به مسکو سفر کند. با این حال گفته می شود که آمریکا در نشست مسکو درباره افغانستان شرکت نداشت و روسیه از غیبت ایالات متحده در این نشست ابراز تأسف کرده است.

شروط رسمیت طالبان

مهدی راسخ نماینده مردم در پارلمان دولت سابق می گوید: یکی از راه‌های مشروعیت و رسمیت طالبان عدم دخالت پاکستان در امور افغانستان است. مساله بعدی تعدیل رویکردهای بنیادگرایانه و افراطی و احترام به ارزش های حقوق بشری و مدنی، هم چنان تغیر نظام تک قومی به نظام مردم سالار و همه شمول می باشد.

انتقاد معاون پیشین ریاست جمهوری از حکومت طالبان

امرالله صالح در واکنش به تغییرات پیش آمده پس از به قدرت رسیدن طالبان، در تویتر خود نوشت: پیامدهای دو و نیم ماه اشغال افغانستان توسط پاکستان این است که تولید ناخالص داخلی ۳۰ درصد کاهش یافته، سطح فقر به ۹۰ درصد رسیده، بردگی خانگی زنان به نام شرع آغاز شده، خدمات شهروندی نابود شده، آزادی بیان و آزادی رسانه ها ممنوع شده و بانک ها تعطیل شده اند اما مردم در واکنش به سخنان وی گفته اند که سران دولت سابق عامل اصلی بد بختی ها در افغانستان هستند. گفتنی است امرالله صالح سمت معاونت ریاست جمهوری را در دولت پیشین بر عهده داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.