مدیرعامل آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد به همه شایعه‌ها در خصوص سد تنگ سرخ پاسخ داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، رسول فرهادی گفت: مطالعات سد تنگ سرخ از دهه ۷۰ آغاز، در سال ۱۳۸۹ مطالعات پایان یافت و بر اساس ماده ۲۱۵ که برای همه طرح های ملی مورد نیاز است، با امضای وزیر وقت نیرو تایید و برای اخذ کد اجرایی به سازمان برنامه کشور ارسال و نهایتا پس از اخذ ردیف اجرایی در سال۹۰ وارد فاز عملیاتی شد و تا امروز در این قرارداد ۳۸ درصد پیشرفت کاری داشته است.

وی با اشاره به برخی سوالات در مورد سد تنگ سرخ در فضای مجازی و برخی سایت ها گفت: سد تنگ سرخ یاسوج در محدوده روستاهای تنگ سرخ بویراحمد قرار دارد و ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب پشت این سد است.

فرهادی  ادامه داد: حجم مخزن سد ۱۲۵ میلیون متر مکعب و تنظیم آن ۱۵۷ میلیون متر مکعب است که با هدف تامین آب شرب یاسوج، صنعت، کشاورزی و محیط زیست شهرستان بویراحمد و بخشی از آب شرب شهر شیراز است.
وی ادامه داد: سهم استان ها و شهرها در مصارف آب سد تنگ سرخ از همان ابتدا مشخص بود و هیچ گونه افزایشی در سهم استان فارس اتفاق نیافتاده است.
وی تاکید کرد: شایعه ای مبنی بر اینکه سهم استان فارس بیشتر از استان کهگیلویه وبویراحمد است کذب محض است.
فرهادی افزود: به عنوان نماینده وزارت نیرو در استان با قاطعیت می گویم، برداشت ۱۰۰ میلیون متر مکعب استان فارس از محل سد تنگ سرخ هیچ گونه سندی نداشته و چنین مصوبه ای صادر نشده است.
وی به اهمیت ساخت این سد اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون که هیچ‌ سدی بر رودخانه بشار وجود ندارد، آب شرب یاسوج پایدار نیست و از طریق چشمه، چاه و پمپاژ از رودخانه تامین می شود که این منابع وضعیت مناسبی ندارند.
مدیرعامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه وضعیت بارش ها در استان مناسب نیست گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا ، هیچ راهی جز مهار سیلاب ها برای استفاده وجود ندارد .
وی بیان کرد: فقط با سد سازی می توان سیلاب های زمستانه را مهار و در فصل تابستان و ماه‌های گرم استفاده کرد، بنابراین ضرورت وجود سد برای تامین هر شهری مشهود است.
فرهادی گفت: در روزهای گذشته ادعاهایی مبنی بر سد سازی با هدف آب فروشی و بالابردن سود کارکنان مطرح شده که چنین ادعایی بدون مبنا است و صحت ندارد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان گفت: از امور آب فارس و کهگیلویه و بویراحمد تعهد گرفته شده و کسی نمی تواند پس از ساخت سد بیش از سهم مشخص شده کار رها سازی و برداشت آب داشته باشد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر هیئت دولت به استان و با اقدامات خوبی که از سوی مسولان استان انجام شده، اعتباراتی در بخش های زیرساخت و توسعه همه بخشهای استان در نظر گرفته شد که بارقه های امید در دل مردم برای ساخت هرچه سریعتر این سد زنده شده است.
انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.