نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد درخواست ایران برای دریافت تضمین از آمریکا در مذاکرات امری منطقی و قابل قبول است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز (یکشنبه) در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: درخواست ایران از آمریکا برای ضمانت عدم خروج دوباره از توافق هسته‌ای امری منطقی است.

او در این خصوص نوشت: فکر می‌کنم این مسئله به مذاکرات بستگی دارد. این درخواست ایرانی‌ها منطقی و قابل قبول است. این نه تنها با عرف دیپلماتیک بلکه با منطق یک عقل سالم نیز هم‎خوانی دارد.

او همچنین در پاسخ به توئیتی درباره عدم تمایل آمریکا به پایبند ماندن به یک توافق، نوشت: «با جمع‌بندی شما مخالف هستم. شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین دیدگاه‌های متفاوتی درباره برخی موضوعات مورد بحث دارند، اما همه آن‌ها از جمله آمریکا به هدف احیای برجام به شکل اولیه آن پایبند هستند».

پیش از این روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود که ایران در مذاکرات وین خواستار تعهد کتبی آمریکا برای تضمین عدم خروج مجدد این کشور از برجام شده است.

شایان ذکر است چندی پیش نیز یک مقام ارشد ایرانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت: آمریکا باید تضمین بدهد مجددا از برجام خارج نمی‌شود.

این مقام ارشد ایرانی که رویترز اشاره‌ای به نام او نکرده اعلام کرد: با توجه به اینکه آمریکا از توافق خارج شده لازم است اطمینان حاصل شود که این اتفاق مجددا رخ نخواهد داد. این یکی از خط قرمز‌های ایران است. تهران هیچ‌گاه در گذشته از توافق خارج نشده است، بنابراین این واشنگتن است که باید ضمانت بدهد این اتفاق بار دیگر هنگامی که دولت تغییر می‌کند رخ نخواهد داد.

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشور‌های موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

تاکنون شش دور مذاکره در شهر وین میان طرف‌های برجام برای احیای برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده، اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (شنبه) با اشاره به گفتگو‌های اخیر ایران گفت: «به‌ زودی مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ از سر گرفته خواهد شد».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
تا افراطی های آمریکا کشته نشن دنیا روی خوش نمیبینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۲ آبان ۱۴۰۰
بیشتر منظورش اینه تو عالم سیاست خیلی از منطقیها شدنی نیستند.
آخرین اخبار