بازیکنان، موفق‌تر از مربیان در لژیونر شدن/ رشته‌های توپی ایران، خواهان تحول در حرفه‌ای گری

لژیونر شدن بازیکنان و مربیان برای والیبال ایران مفید است به شرطی که مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید کلمه لژیونر در ایران تا چند سال قبل فقط درباره فوتبالیست‌هایی خلاصه می‌شد که به لیگ‌های اروپایی و یا کشور‌های عربی ترانسفر می‌شدند و برای باشگاه‌های خارجی بازی می‌کردند؛ اما شاید کسی فکرش را نمی‌کرد در سال پایانی قرن چهاردهم به جایی برسیم که حتی برای رسیدن به یک عدد برای اعلام تعداد دقیق لژیونر‌های ایران در رشته‌هایی به جز فوتبال، کار سختی داشته باشیم. اتفاقی که امروز برای والیبال و بسکتبال و هندبال رخ داده است و این که تعداد قابل توجهی از بازیکنان ایرانی در تیم‌های مختلف خارجی حضور دارند و می‌درخشند.

ماجرا از جایی شنیدنی‌تر می‌شود که نام دختران ایرانی هم به لیست لژیونر‌های رشته والیبال ، هندبال و بسکتبال اضافه شده است. دخترانی که با شرط حجاب در لیگ‌های سطح اول اروپا پا به زمین می‌گذارند. زینب گیوه و مائده برهانی به نوعی به عنوان اولین دختران لژیونر والیبال ایران به لیگ‌های بلغارستان و ترکیه پیوستند تا قدرت و توانایی دختران ایرانی را در والیبال به رخ بکشند؛ اما همه چیز به این جا ختم نشد و امسال راضیه جانباز، نوریه عباسی، الناز قاسمی و فاطمه خلیلی به عنوان لژیونر‌های هندبال بانوان ایران راهی لیگ ترکیه شدند تا راه لژیونری هندبال بانوان هم باز شود.

حضور والیبال ایران در مسابقات جهانی و قاره‌ای و قرار گرفتن روی سکو به عنوان فاکتوری مهم موجبات بیشتر دیده شدن بازیکنان را فراهم می‌کند. ستاره‌هایی که در ترکیب تیم‌های ملی هنرنمایی می‌کنند، هرگز از نگاه تیزبین تیم‌ها و کارشناسان بین‌المللی دور نمی‌مانند و به سرعت با پیشنهادات جذاب راهی کشور‌های خارجی می‌شوند. کار بزرگی که امسال دختران هندبال ما در رقابت‌های آسیایی انجام دادند و تاریخ ساز شدند تا توانایی‌های خود را به جهان این رشته نشان دهند.

در این میان نمی‌توان از دیپلماسی ورزشی نیز چشم‌پوشی کرد. فدراسیون والیبال ، هندبال و بسکتبال در سال‌های اخیر با کسب کرسی‌های بین‌المللی در کمیسیون‌های فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیا و با رایزنی‌های متعدد جاده این رشته‌های ورزشی را به آن سوی مرز‌ها هموار کرده‌اند. نگاه کلان و استراتژیک مدیریت فدراسیون‌های والیبال ، هندبال و بسکتبال بر حمایت از بازیکنان باعث شد که رشد ورزشکاران این رشته‌ها در داخل کشور یا تیم ملی محدود نشود و با بازی در لیگ‌های معتبر اروپایی به رشد و توسعه رشته‌های ورزشی خود هر روز کمک بیشتر شود.

با نگاهی به فهرست لژیونر‌های والیبال نکته‌ای که بیشتر به چشم می‌آید آن است که در چند سال گذشته اطلاق عنوان لژیونر بیشتر متمرکز بر ستاره‌هایی همچون سعید معروف، سیدمحمد موسوی، امیر غفور، فرهاد قائمی، میلاد عبادی‌پور، مجتبی میرزاجانپور و… بود، اما امروز بسیاری از بازیکنان ایرانی شانس حضور در لیگ‌های خارجی را دارند.

در حال حاضر ۶ والیبالیست دختر ایرانی در لیگ‌های پرتغال، اسپانیا، اسلوونی و ترکیه توپ می‌زنند که پرتغال از حضور این دختران بیشترین سهم را دارا است. در رشته هندبال هم ۴ هندبالیست دختر ایرانی در حال حاضر در لیگ ترکیه حضور دارند.

مهتاب رحمانی و مونا دریس محمودی در باشگاه بوآویستای پرتغال، نگین شیرتری در داس آویس پرتغال، مینا روستا در باشگاه اکستریمادورا باداجز اسپانیا، سودابه باقرپور گوریسای اسلوونی و مائده برهانی در باشگاه نمونه گنچلیک ترکیه دخترانی هستند که چهره والیبال زنان را بین‌المللی کرده‌اند. در هندبال هم راضیه جانباز، نوریه عباسی، الناز قاسمی و فاطمه خلیلی در تیم آنادولوی ترکیه هستند و نام هندبال ایران را در اروپا زنده نگه داشته اند.

در بخش والیبال مردان نیز در حال حاضر ۲۰ ایرانی در لیگ‌های خارجی فعالیت دارند که باز هم پرتغال و البته ترکیه مقصد مورد علاقه والیبالیست‌های ایرانی بوده‌اند. در هندبال مردان هم ۷ لژیونر داریم که مقصد اغلب لژیونر‌ها لیگ رومانی است؛ چرا که از سطح بالایی برخوردار است.

از جمله لژیونر‌های والیبال ایران شاغل در لیگ‌های خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جواد کریمی – گرین یارد ماسیک – بلژیک
  • علی شهبازی – اکستریمادورا باداجز – اسپانیا
  • میثم صالحی – اولشتین – لهستان
  • میلاد عبادی‌پور – اسکرا بلخاتوف – لهستان
  • علیرضا ابلوچ – میلاس – ترکیه
  • امیرحسین خانی – آلتکما – ترکیه
  • سیدمحمد موسوی – فنرباغچه – ترکیه
  • عظیم صالح‌زاده – اکستریمادورا باداجز – اسپانیا
  • علی فضلی – رایسیون لویمو – فنلاند
  • طیب عینی – رایسیون لویمو – فنلاند
  • مرتضی شریفی – اسپورت توتو – ترکیه
  • امیرحسین توخته – اس پی دی رادنیچکی – صربستان
  • پندار مومنی – تاکوو – صربستان
  • احسان احمدی – باشگاه ورزشی داسکالداس – پرتغال
  • محمدرضا بیک – باشگاه ورزشی داسکالداس – پرتغال
  • امیرعباس مرادی – اسپورتینگ کلاب – پرتغال
  • بهزاد کهنمونی – نیکسار بلدیه – ترکیه
  • آرمان کریمی – لیوبلیانا والی – اسلوونی
  • آکو کریمی – لیوبلیانا والی – اسلوونی
  • علی طبری – اکستریمادورا باداجز – اسپانیا

از جمله لژیونر‌های هندبال ایران شاغل در لیگ‌های خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سعید حیدری راد و علیرضا موسوی، شاهو نصرتی، محسن باباصفری و امین یوسف نژاد – رومانی
  • سعید برخورداری – العربی قطر
  • الله کرم استکی – باشگاه مشخص نیست

از همه این‌ها که بگذریم، لژیونر شدن‌ها با یک هدف مشخص باید انجام شود تا هم برای ورزش کشور مفید باشد و هم خود ورزشکاران راه درستی را برای حرفه‌ای شدن طی کنند. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که افزایش لژیونر‌ها به سود ورزش است، اما باید آن‌ها را مدیریت کنیم.

لژیونر شدن بازیکنان و مربیان برای والیبال ایران مفید است، اما باید مدیریت شود

افشار دوست درباره بازیکنان و مربیان لژیونر و حضور در تیم‌های مختلف اروپایی عنوان کرد: در بحث لژیونر شدن بازیکنان و مربیان باید به ۲ موضوع توجه کنیم. در بخش اول لژیونر شدن بازیکنان و مربیان در بخش مردان و زنان بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که رفتن به تیم‌های مختلف و تجربه کردن تمرینات و بازی‌های مختلف در این باشگاه‌ها بسیار ارزشمند است و می‌تواند به رشد والیبال کشورمان کمک کند. این بازیکنان می‌توانند تجربیات و دانش‌های آموخته خود را به والیبال ایران بیاورند و والیبال ایران را با رشد خوب و حساب شده رو به رو کنند.

او در ادامه گفت: چیزی که باید به آن توجه کنیم این است زمانی که والیبال ایران شناخته شده نباشد به هر نحوی بازیکنان و مربیان را لژیونر می‌کنیم و به کشور‌های مختلف می‌فرستیم تا والیبال ایران به دنیا معرفی شود، اما امروزه والیبال ایران در جهان شناخته شده است و در جمع ۱۰ تیم برتر جهان حضور دارد. وقتی قهرمان آسیا می‌شویم و در تورنمت‌های مختلف حضور پیدا می‌کنیم به طوری که فدراسیون جهانی والیبال از والیبال و بازیکنان ایران تعریف و تمجید می‌کند، یعنی والیبال ایران شناخته شده است.

کارشناس والیبال کشورمان با بیان این که والیبال ایران در جهان شناخته شده است، افزود: وقتی والیبال ایران شناخته شده است باید مسائل دیگری را در نظر بگیریم. در واقع وقتی یک بازیکن لژیونر می‌شود، باید بررسی کنیم که این بازیکن با چه توان فنی از ایران خارج می‌شود و در چه سطحی از والیبال ایران و جهان قرار دارد. در مرحله بعدی باید به این نگاه کنیم که تیمی که قرار است این بازیکن برود در چه سطحی است و چه جایگاهی در والیبال آن کشور و قاره قرار دارد و چه نفراتی تیم را تشکیل می‌دهند. در حوزه والیبال مردان بسیار حائز اهمیت است و باید توجه زیادی به آن شود؛ چرا که در سال‌های اخیر والیبال مردان پیشرفت خوبی داشته است.

در والیبال بانوان عقب مانده ایم

افشار دوست در خصوص والیبال بانوان و لژیونر شدن بانوان ایران گفت: در بخش بانوان این مسئله فرق می‌کند؛ چرا که باید توان فنی والیبال بانوان ایران به دنیا معرفی شود. حرکت خوبی که امسال رخ داد، لژیونر شدن چند بازیکن از بانوان والیبال ایران بود. ما در بخش بانوان کمی عقب مانده ایم که باید با برنامه ریزی این عقب ماندگی را جبران کنیم و روند رشد والیبال بانوان را شاهد باشیم.

او در خصوص حضور لژیونر‌های دنیای والیبال در لیگ ایران نیز بیان کرد: در گذشته لژیونر‌های خوبی وارد والیبال ایران شده بودند و وزنه لیگ والیبال ایران کمی متعادل بود. این لژیونر پذیری لیگ ایران هم سطح فنی لیگ والیبال ایران را بالا می‌برد. امروز برای ورود بازیکنان مختلف مسائل مختلفی در نظر گرفته می‌شوند از مسائل مالی گرفته تا سطح تیم و بازیکنانی که در آن تیم بازی می‌کنند. در بحث مربی هم باید بگویم مربیان ایرانی بسیار خوبی داریم و توان فنی که در این سال‌ها به دست آورده اند چشم گیر بوده است؛ اما باید این را هم قبول کنیم که آمدن مربیان مختلف تبادل دانش والیبال ایران را بیشتر می‌کند و سطح لیگ را بالا می‌برد.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار