با افزایش نارضایتی‌ها در ترکیه و سقوط ارزش لیر، مردم این کشور در توییتر هشتگ «اردوغان استعفا» را ترند کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مردم ترکیه با ترند کردن هشتگ «اردوغان استعفا» نارضایتی خود را نسبت به وضع فعلی این کشور اعلام کردند.

در پی افزایش نارضایتی مردم ترکیه در واکنش به سقوط شدید ارزش لیر در برابر دلار و همچنین افزایش قیمت سوخت در این کشور و کمبود مواد  غذایی ضروری، در توییتر هشتگ «اردوغان استعفا» (ERDOĞANİSTİFA ) در ترکیه ترند اول شد.

لیر امسال ۲۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد و نیمی از این کاهش ارزش تنها در ماه گذشته اتفاق افتاده است. اوایل هفته نیز در ترکیه پس از آنکه اعلام شد قیمت بنزین گران‌تر خواهد شد، مردم با تشکیل صف‌های طولانی برای پر کردن باک خودرویشان به جایگاه‌های عرضه سوخت هجوم آوردند.

قیمت سوخت در ترکیه به دلیل مالیات‌های سنگین (۷۰درصد) بالاست و اکنون با افزایش ۴۰ قوروشی، قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل به مرز ۸ لیر و هر لیتر گاز ال پی جی به مرز ۶ لیر رسیده است.

«اردوغان استعفا»

همزمان با افزایش تنش‌ها بین ترکیه و اعضای اتحادیه اروپا، وضعیت بحرانی اقتصاد ترکیه پررنگ‌تر و بر دامنه آن افزوده می‌شود. سفیران ده کشور خارجی، مقیم در آنکارا به تازگی و در بیانیه‌ای خواستار آزادی «عثمان کاوالا» یک زندانی سیاسی شدند. این موضوع به مذاق اردوغان اصلا خوش نیامده و واکنش تند او را در پی داشته است.

اردوغان روز شنبه در بیانیه‌ای سفرای آمریکا، کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ و سوئد را عناصر نامطلوب خواند و گفت که به وزارت خارجه دستور داده تا مقدمات اخراج دیپلمات‌های ارشد خارجی را فراهم کند.

هرچند که هنوز و پس از گذشت دو روز از اعلام این تصمیم، ابلاغیه رسمی آن به سفارتخانه‌ها ابلاغ نشده و شائبه نمایشی بودن آن در افکار عمومی متبادر شده، اثرات منفی این تهدید بر اقتصاد ترکیه مشهود است. تا آن‌جا که رسانه‌های ترکیه از سقوط ارزش پول ملی، طی چندین ساعت گذشته خبر می‌دهند.

در امتداد تنش‌های مابین آنکارا و بروکسل، پارلمان اروپا هشدار داده که اگر این زندانی سیاسی آزاد نشود، عضویت ترکیه در این شورا به خطر خواهد افتاد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
بخاطر سلامتی اش باید استعفا بده
اصلا حالش خوب نیست
یا سرگیجه داره یا چرت میزند
Canada
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
فرداست که بگوید
ما همه عصو ناتو هستیم
مگر میشه باهم همکاری نکنیم
حزب باد هم در مقابل اردوغان کم اورد
هر ثانیه با یک سیاست مدار متفاوت روبرو میشی
اصلا مورد اعتماد نیست
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
بی لیاقت ترین سیاست مدار که ترکیه در ۲۰ساله گذشته به خودش دیده اقتصادشونو ویران کرد با نازم به رئیس جمهورهای خودمون که تو همه ی صنوف اقتصادی پشتازید
آخرین اخبار