به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، به همت مدیریت فرهنگی و با همکاری کانون فانوس دانشگاه شیراز، با حضور جمعی از دانشجویان کمبینا و نابینا و اعضای هیئت رئیسه و برخی دیگر از مسئولان این دانشگاه، آیین گرامیداشت روز جهانی عصای سفید و قدردانی از دانشجویان بهصورت مجازی برگزار شد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز در این مراسم به ارائهی گزارشی از خدمات صورتگرفته در سال گذشته در پیوند با دانشجویان با نیازهای ویژه دانشگاه پرداخت و گفت: امسال ۲۳ دانشجوی دارای معلولیت به جمع دانشجویان این دانشگاه اضافه شده است.
حفیظی گفت: درمیان دانشجویان نوورود دانشگاه، تعداد ۸دانشجوی کمبینا و نابینا، ۳دانشجوی ناشنوا، ۲دانشجوی کمشنوا و ۹دانشجوی دیگر با معلولیتهای مختلف حضور دارند که به تمامی این دانشجویان خیرمقدم عرض میکنیم و حضورشان را گرامی میداریم.
مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز با اشاره به راهاندازی استودیو مجموعهی مدیریت فرهنگی دانشگاه در سال گذشته گفت: تأسیس این استودیو از آرزوهای دیرینهی مجموعهی مدیریت فرهنگی برای برنامههای مختلف بود که در صدر اولویتهای آن، انجام فعالیتهای کانون فانوس برای ضبط و آمادهسازی کتابهای دانشجویان نابینا قرار داشت و خوشبختانه بههمت مسؤولان دانشگاه شیراز این آرزو در سال گذشته محقق شد.
او ادامه داد: در سال گذشته، بالغبر هزارصفحه از کتب درسی دانشجویان نابینا ضبط و آمادهسازی گردیده است. همچنین بهمنظور رفاه حال این دانشجویان و انجام راحتتر فعالیتهای پژوهشی ایشان، طرح «منشی پژوهشی» درنظرگرفته شده است که در سال گذشته، آییننامهی آن با کمک معاونت پژوهشی و آموزشی تدوین شد و بهتازگی به تصویب رسیده است.
حفیظی اظهار داشت: درپی درخواست مکرر دانشجویان نابینا و با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، مرحلهی ارائهی کدامنیتی اتوماسیون این دانشجویان نیز در سال گذشته حذف شد و همینطور درخصوص مدتزمان امتحانات ایشان تدابیری اندیشیده شد تا مشکل آنها رفع شود.
رئیس دانشگاه شیراز نیز ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع)، روز جهانی عصای سفید را گرامی داشت و از مسئولان دانشگاه خواست تا ضمن تشکیل چندکارگروه موازی برای انجام خواستههای دانشجویان دارای نیازهای ویژه اقدام شود.
حمید نادگران خطاب به مسئولان تأکید کرد: جلسه با دانشجویان دارای نیازهای ویژه، منحصر به این روز نشود و در طول سال نیز به بهانههای مختلف تداوم داشته باشد. همچنین این جلسات محدود به دانشجویان نابینا و کمبینا نباشد و جلساتی با حضور دانشجویان دارای نیازهای مختلف نیز تشکیل شود.
او از دانشجویان کمبینا و نابینا نیز خواست تا با برگزاری برنامههای مختلف، در دانشگاه حضور فعال داشته باشند و توانمندیها و فعالیتهایشان را به دیگر دانشجویان نمایش دهند.
رئیس دانشگاه شیراز همچنین پیشنهاد داد تا در کنار کانون فانوس، کانونهای دیگری ویژهی دانشجویان دارای نیازهای خاص نیز تشکیل شود تا علاوهبر دانشجویان نابینا وکمبینا به نیازهای دیگر دانشجویان دارای معلولیتهای مختلف هم پرداخته شود.
انتهای پیام/