معاون توسعه سرمایه انسانی گفت: شناخت نخبگان ایرانی خارج از کشور از بازار‌های صادراتی می‌تواند فرصت مناسبی را برای گسترش این بازارها فراهم کند.

علی حسینی، معاون توسعه سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با توجه به این که تعدادی از نخبگان ایرانی برای ادامه تحصل به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند از آذرماه سال ۹۲ بنیاد ملی نخبگان طی برنامه‌هایی سعی در ایجاد یک رابطه همکاری با این دسته از افراد داشته است.

او افزود: فرآیند تحقیق و توسعه در این خصوص یک سال به طول انجامید و در نهایت با بررسی مشکلات در این حوزه پلتفرمی در اسفند ماه سال ۹۴ برای ایجاد همکاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور طراحی شد.

حسینی بیان کرد: هدف از ایجاد ارتباط با این نخبگان ایرانی خارج از کشور افزایش ظرفیت‌های فناورانه کشور خواهد بود که به همین دلیل بنیاد ملی نخبگان برنامه‌ها و حمایت‌های مختلفی را برای برقراری ارتباط با این افراد را دستورکار قرار داده است. اغلب این حمایت‌ها در غالب برگزاری کارگاه‌های تخصصی، بهم رسانی آن‌ها به سرمایه گذاران برای شروع کار، کمک به تاسیس شرکت دانش بنیان و استارتاپ و همچنین ایجاد یک شرایط مناسب و انتخاب آن دسته از نخبگانی که بازگشت دائمی به کشور را مدنظر دارند به عنوان هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر از دیگر خدماتی است که در اختیار نخبگان قرار خواهد گرفت.

معاون توسعه سرمایه انسانی با اشاره به ارائه حمایت‌های یکساله به نخبگانی که به کشور بازگشته‌اند، تصریح کرد: برخی از این نخبگان علاقه بسیاری برای بازگشت به کشور و ایجاد یک شرکت دانش بنیان را خواهند داشت که در چنین شرایطی این افراد به مراکز رشد پارک‌های علم و فناوری و سرمایه گذار‌ها معرفی می‌شوند و تا زمان یافتن یک تیم حرفه‌ای و شروع کار مورد حمایت قرار می‌گیرند.

او گفت: طی ۶ تا ۷ سال گذشته بیش ۱۰ هزار متقاضی در این پلتفرم ثبت نام کرده و تایید شده‌اند که تاسیس بیش از ۲۵۰ شرکت استارتاپی نتیجه حمایت از نخبگان ایرانی خارج از کشور بوده است.

حسینی با اشاره به این که هرچند هدف اصلی ما ورود اجباری این افراد به داخل کشور نیست، گفت: از اسفند ۹۸ تا به امروز توسط این افراد حدود ۶۰ شرکت تاسیس شده است که نیازی به حضور صاحبان آن‌ها در داخل کشور نبوده و طرح‌های این شرکت‌ها به صورت دورکار مدیریت می‌شود و همچنین لازم به ذکر است که تا به امروز بیش از ۴۵۰ فعال فناوری خارج از کشور به عنوان هیئت علمی دانشگاه‌ها جذب کشور شده‌اند.

معاون توسعه سرمایه انسانی بیان کرد: شناخت خوب نخبگان ایرانی خارج از کشور از بازار‌های خارجی می‌تواند فرصت بسیار خوبی را برای جذب سرمایه و گسترده‌تر کردن بازار صادراتی کشور فراهم کند.


بیشتربخوانید:


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار