تویسرکان ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت گردو دارد و مرغوبیت این محصول زبانزد است اما به دلیل نداشتن بسته بندی مناسب و برند مخصوص، به نام شهرهای دیگر به فروش می رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،۷۰ درصد مردم تویسرکان معیشت خانوار خود را از برداشت گردو به دست می‌آورند، سیاهی دستان، کمر خمیده، بی آبی، خشکسالی و سرمازدگی خستگی را بر تن باغداران تویسرکان طی سال‌های اخیر چند برابر کرده و سالیان سال است، باغداران این شهرستان با وعده‌های مسئولین شهرستانی، استانی و کشوری برای برندسازی گردوی تویسرکان سال را به پایان رسانده‌اند.

 طی سالیان اخیر مسئولین کاری برای باغداران تویسرکان انجام نداده‌اند، جز سالی یک بار برگزاری جشنواره گردو که در این مراسم‌ها جز چند سخنرانی و قول‌های پوچ، باری از دوش این گردوکاران تویسرکانی برداشته نشده است.

تعداد بالای مصدومان گردو تکانی در تویسرکان

باغداران از اول بهار چشم به آسمان دارند که نزولات آسمانی به موقع ببارد تا درختان دچار سرمازدگی یا خشکسالی نشوند و موقع برداشت گردو دل شوره گردو تکاندن، خود مشکلی به مشکلات این آنها اضافه خواهد کرد که هرسال متأسفانه آمار مرگ و قطع نخاع در فصل برداشت گردو از دور و نزدیک شنیده خواهد شد.

رئیس مرکز اورژانس تویسرکان گفت: تعداد کل مصدومین سال جاری در تویسرکان ۸۹ مورد بوده است.

امین مالمیر بابیان اینکه از این تعداد یک مورد قطع نخاعی، ۲ مورد فوتی در محل حادثه، ۸۷ مورد بستری در بیمارستان ولیعصر تویسرکان، ۲۶ مورد انتقال با وسیله شخصی و ۶۱ مورد اعزام توسط اورژانس ۱۱۵ انجام شده است.

گردوی تویسرکان با کیفیتی زبانزد اما بد اقبال

وی افزود: رعایت نکردن بسیاری از موارد مانند تجهیزات ایمنی مانند کمربند،استفاده نکردن از بالابر برقی، محلول پاشی نکردن باغات، اصلاح نکردن نژاد درختان گردو و مکانیزه نبودن گردو تکانی باعث اتفاقات جدی برای گردو تکانان در این شهرستان شده است که باید آموزش‌های مدام و پیوسته توسط جهاد کشاورزی و مسئولین مربوطه به باغداران ارائه شود.

حمایت از مخترعان و صنعتگران

مسئولین مربوطه باید آموزش‌های لازم را برای باغداران به طور مداوم و پیوسته ارائه دهند تا مشکلات گردوتکانان اندکی مرتفع شود و دولت با حمایت از صنعتگران، مخترعین و نخبگان آنها را برای ساخت امکانات و تجهیزات باغبانی و باغداری و گردو تکانی تشویق نمایند.
با روش‌های اعطاء وام‌های کم سود و سایر روش‌ها، می توان از هدر رفت زحمت باغداران جلوگیری کرد.

ساخت دستگاه گردو تکان توسط مهندسان تویسرکانی

خوشبختانه مخترعین و صنعتگران تویسرکانی دست روی دست نگذاشته‌اند و بارها با اختراع جدید دستگاه‌های مربوطه در تلاش برای مرتفع کردن مشکلات باغداران و کشاورزان همشهری خود هستند و اینجا جای خالی همت و حمایت مسئولان مشخص است.

گردوکاران تویسرکانی منتظر تحقق وعده ها/ برندسازی دنبال شود

تولیدکننده تویسرکانی این دستگاه بابیان اینکه نمونه خارجی این دستگاه بیش از یک میلیارد تومان هزینه ساخت دارد افزود: ساخت نمونه داخل کمتر از ۴۰۰ هزار تومان هزینه دربر داشته است.

هاشمی خاطرنشان کرد: امکان حرکت و حمل و نقل این دستگاه با تراکتورهای سبک امکان پذیر است در حالی که نمونه‌های خارجی نیازمند استفاده از تراکتورهای سنگین است.

تولید گردوی تویسرکان مانع واردات شد

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم شکرانه برداشت گردو متذکر شد: تولید گردوی تویسرکان مانع خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور شده است و گردوکاران تویسرکانی کمک به سزایی به امنیت غذایی کشور نموده‌اند.

محمد مهدی برومندی با تاکید بر اینکه اگر تویسرکان گردو تولید نمی‌کرد مبالغ بسیار زیادی برای واردات این محصول به کشور صرف می‌شد افزود: سال گذشته از ۲۶۰ هزار تن گردوی تولید شده در کشور کمتر از هزار تن صادر شده و مابقی به مصرف داخلی رسیده است.

گردوی تویسرکان با کیفیتی زبانزد اما بد اقبال

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: در سال جاری به دلیل مشکلات کم آبی و سرمازدگی درختان حدود ۳۰ درصد کاهش محصول داشته است.

مسعود اکبری گفت: پیگیری‌هایی دریک سال گذشته انجام شده است تا با ارسال اسناد و مدارک معتبر از آداب و رسوم تویسرکان بتوانیم گردوی تویسرکان را به عنوان میراث اصلی و مهم کشاورزی شهرستان به ثبت برسانیم.

مسئولین شهرستانی و کشوری باید با تدابیر ویژه و برنامه ریزی دقیق نسبت به بهره‌وری از باغات تویسرکان قدم کافی و بلند بردارند و از ورود گردوهای بی کیفیت خارجی جلوگیری کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۴ آبان ۱۴۰۰
داخل بازارهمش گردو خارجی میفروشند از کشاورزان داخلی حمایت نمیشه