وی با اشاره به اینکه برابر اعلام بانک جهانی، سالیانه در شهر تهران به دلیل آلودگی هوا، ۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم جان خود را از دست میدهند،گفت: جزء آلودهترین شهرهای جهان هستیم و قانونی برای بهبود هوای تهران در دهههای گذشته وضع شده و اقدامات متعددی صورت گرفته است، اما این اقدامات کافی نیست.
سردار حمیدی تصریح کرد: بخشی از قوانین ما نیاز به بازنگری دارد. خود قوانین هوای پاک باید مجددا بازنگری و اقدامات لازم برای موظف کردن سازمانها به انجام تکالیفشان در این زمینه انجام شود.
وی افزود: برخی از سازمانها نتوانستند تکالیف و وظایف خود را به خوبی انجام دهند و ظاهرا از عهده انجام این وظایف بر نمیآیند. بخش عمده آلودگی هوا به حمل و نقل عمومی مرتبط است و در حال حاضر این بخش وضعیت کاملا فرسوده و ناکارآمدی دارد و به لحاظ تعداد هم کمبود دارد. عمر وسایل حمل و نقل عمومی چه تاکسیها و چه اتوبوسها فرسوده شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: وسایل حمل نقل خصوصی به ویژه موتورسیکلتها نیز بخش قابل توجهی از آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهند.
وی با بیان اینکه هر موتورسیکلت سه برابر وسیله نقلیه سواری آلودگی ایجاد میکند،گفت: در تهران حدود ۴ میلیون موتورسیکلت داریم که در ایام کرونایی ترددشان نسبت به گذشته بیشتر شده و میزان آلایندگی را افزایش داده اند.
سردار حمیدی اظهار کرد: باید بحث کیفیت ساخت، معاینه فنی، نحوه نظارت و ساخت این موتورها و استفاده از سامانهها و سیستمهای این حوزهها، مد نظر قرار بگیرند که در جلسه روز گذشته در مجلس مطرح شد.
وی افزود: باید این موتورسیکلتها را به موتورهای برقی تبدیل کنیم که این امر نیز نیازمند بودجه وتمهیدات ویژهای است.نباید منتظر این باشیم و بگوییم که خدایا باد بیاید تا در تهران آلودگی نداشته باشیم، در این صورت وظیفه ما مسئولان چیست؟
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت گفت: ساخت و سازهایی که در سطح شهر تهران انجام می شود و وسایل نقلیهای که در حوزه صنعت با استانداردهای پایین تولید میشوند، میتوانند در امر ترافیک اثرگذار باشند.
وی افزود: پلیس باید مکانیزمی را در اختیار داشته باشد تا بتواند به صورت سیستمی بحث معاینه فنی را بررسی و کنترل کند و از رفتارهای سنتی خود فاصله بگیرد. لذا ۸ میلیون موتورسکیلت را با عامل انسانی نمیتوان کنترل کرد.
سردار حمیدی به موضوع طرح ترافیک اشاره و بیان کرد: طرح ترافیک از ساعت ۸:۳۰ آغاز شده و این ساعت به افرادی که قصد دارند با وسیله نقلیه خود تردد کنند، کمک میکند؛ بنابراین افزایش ۳۷ درصدی سفر را شاهد هستیم البته نسبت به شرایط قبل از کرونا ۳۳ درصد کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را داریم و استفاده از این وسایل به یک سوم رسیده است.
وی افزود: مردم به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی حاضر به استفاده از حمل و نقل عمومی نیستند، اما به هر میزان که رجوع مردم به حمل و نقل عمومی بیشتر باشد ترافیک کمتر میشود. همچنین محدودیت تردد شبانه در ایجاد ترافیک تا قبل از ساعت ۲۲ تاثیرگذار است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: اصلاح ساعات کاری، اصلاح ساعات طرح ترافیک و لغو محدودیت شبانه از درخواستهای پلیس بوده است. ما تقاضا داریم طرح ترافیک به شرایط قبل از کرونا بازگردد، ما پیشنهادات را به ستاد استانی مقابله با کرونا و شورای عالی ترافیک داده ایم.
وی با بیان اینکه در ۶ ماهه ابتدای سال ۲۷۵ نفر از همشهریان را از دست دادیم، گفت: در سال حدود ۶۰۰ نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند و ما تلاش کرده ایم در دو سال گذشته این روند را کاهش دهیم. ۱۰۸ عابر به دلایل مختلف از جمله عبور از عرض بزرگراه، عدم پل زیرگذر و روگذر فوت کردهاند. ۱۰ الی ۱۵ درصد تردد موتورسیکلت نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده است. همچنین ۱۱۰ هزار نفر از موتورسواران آموزشهای لازم را از طریق طرح موتوریار دیده اند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در واکنش به کمک یک سرباز به یک کودک کار گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مکلف به برقراری ترافیک روان است و ما مسئولیتی برای برخورد با کودک کار نداریم. شیفت سرباز هم در آن زمان که به کودک دیکته میگوید تمام شده و از ساعت استراحت خود زده بود و این اولین بار نیست که سربازان به کودکان کمک میکنند.
بیشتر بخوانید
با نشان دادن محل دوربین ها و پلیس در مسیریاب ها مشکلی نداریم
در حال تکمیل/