سردار غلامرضا جلالی در نشست خبری:

نقاط قوت و ضعف دشمنان زیر چتر رصد ما است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیرعامل در یک نشست خبری پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور به مناسبت ایام نکوداشت پدافند غیرعامل با حضور اصحاب رسانه صبح امروز برگزار شد. سردار غلامرضا جلالی در آغاز سخنرانی خود گفت:" هفته وحدت و ولادت حضرت محمد را گرامی می‌داریم. بر اساس رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دعوت به وحدت مسئله‌ای جدی و مهم است. ۸ آبان سال ۱۳۸۲ برای پایش و رصد و مقاوم سازی زیرساخت‌های کشور و ارتقای آمادگی کشور سازمانی تشکیل شد. صدور فرمان تاریخی رهبر را به عنوان تاریخ تاسیس پدافند غیرعامل می‌دانیم. بمباران شهر‌ها و جا به جایی شهر‌ها ماموریت‌هایی بوده اند که سازمان آن‌ها را پیگیری می‌کند. همه کشور‌های دنیا ساختار‌های مشابه دارند و ما نیز این ساختار را از سال ۸۲ داریم. استراتژی کشور قوی شدن در همه ابعاد است و ما نیز در همین مسیر حرکت می‌کنیم. تحولات و تهدید‌ها برای ما مهم است و سازمان آن‌ها را رصد می‌کند و تهدید‌ها و اولویت‌ها را شناسایی می‌کنیم."

اصحاب رسانه

سردار جلالی افزود: رژیم صهیونیستی در آسیب پذیرترین حالت خود است و انسجام آن‌ها بر هم خورده است و شاهد شکست ترامپ بوده ایم. بخشی از آن‌ها هم به تقابل با کشور ایران بر می‌گردد. اسرائیل و آمریکا فشار همه جانبه را در پیش گرفته‌اند و گزینه نظامی و اقدامات ترکیبی در حوزه سایبری از راهبرد‌های آن ها است. در سال‌های اخیر عرصه جدیدی از جنگ، تهدید و درگیری تعریف شده است و سال گذشته نوعی جنگ سایبری مثل ترور شهید فخری زاده را دیدیم. دشمنان با استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای این کار‌ها را انجام داده اند که البته بدون پاسخ نمانده است. وی افزود: شناخت عناصر تاکتیکی، استراتژی‌ها و ساختار‌های داخلی و خارجی دشمنان مهم است. تلاش آن‌ها زیاد است که البته همه نقاط قوت و ضعف آن‌ها زیر چتر رصد ما است".

سردار جلالی گفت: "بیش از ۵۰ کشور دنیا مجهز به آزمایشگاه‌های سطح ۳ و ۴ هستند و در حالی که فعالیت‌های مشکوکی دارند نظارت جهانی بر آن‌ها نیست. همچنین باید بر فعالیت‌های فضایی آن‌ها و ماهواره هایشان نظارت شود. البته که چین و روسیه خواستار نظارت جهانی شده اند و کرونا نشان داد که وجود چنین آزمایشگاه‌هایی برای جهان چقدر خطرناک است چرا که هنوز منشا شیوع و تولید این بیماری محل بحث خیلی از مسئولان و سران دنیاست. در دنیا دو یا سه کشور هستند که استراتژی‌های دفاعی و پدافند غیرعامل شان جداست و در ایران همه این‌ها در سازمان انجام می‌شود. برنامه‌های توسعه کشور باید دارای ژن پدافند غیرعامل باشند.‌ نمی‌توانیم نسبت به اشراف فناوری‌ها بر توسعه و پیشرفت‎هایمان بی تفاوت باشیم و باید در برابر آسیب‌ها هوشمند شویم. رصد هوشمند دشمنان و شناخت تمام برنامه‌های آن‌ها از اولویت‌های ماست. واحد‌های نظامی و غیر نظامی همپای یکدیگر در برابر مشکلات آماده باش هستند و اگر در برابر آسیب قرار بگیریم نیرو‌های مسلح وارد کار می‌شوند و نکته مهم حفاظت از مردم است که باید پشتیبانی شوند و همینطور برای زیرساخت‌های کشور نیز باید برنامه جامع وجود داشته باشد."

سازمان پدافند غیرعامل

رئیس پدافند غیرعامل افزود:" در حوزه دفاع غیر نظامی دستورالعمل‌های خوبی تدوین شده و تکالیف مشخص شده و به وزارت کشور و شهرداری‌ها و نهاد‌های مرتبط ابلاغ شده است. کشور باید در برابر موانع و تهدید‌های جدید یکپارچه آماده مقابله باشد. توسعه آمادگی‌های پاسخ دهی به همه دستگاه‌های اجرایی اطلاع رسانی شده است. ما بعد از جنگ، کشور توسعه یافته شیمیایی هستیم. بخش زیادی از درآمد کشور از پتروشیمی و بخش‌های مرتبط حاصل می‌شود و خدمات خوبی ارائه می‌دهند. ایمنی و امنیت شیمیایی خیلی مهم است و ما در این حوزه نظامنامه‌ای نداشتیم، اما به تازگی برلی جلوگیری از حوادث آن را طراحی و ابلاغ کرده ایم".

وی گفت:" افراد زیادی در سطوح پایین‎تر کشور در حال زحمت و خدمت شبانه روزی هستند، اما باید تصمیم گیری درست در سطح کلان انجام شود. برای دستگاه‌های اجرایی تکالیف رزمایشی بیش بینی شده است و تاکنون بیش از ۵۰ مانور سایبری داشته ایم. از بیرون و درون نقاط ضعف دستگاه‌ها را شناسایی و آن‌ها رفع و مصون سازی انجام شده است. به شکل کاملا بومی و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان داخل کشور ۲۲۰ محصول سایبری تولید کردیم که به ۳۰۰ مورد در امسال رسیده است."

رئیس سازمان پدافند غیرعامل

سردار جلالی با بیان اینکه تهاجم دشمنان در حوزه سایبری با اقدامات ما به سمت خودشان برمی‌گردد و می‌تواند برای آن‌ها تبعات داشته باشد گفت:" بعضی دستگاه‌های اجرایی در حوزه شناخت و رفع نواقص کم کاری می‌کنند و ما کاملا جدی پیگیر این ماجرا هستیم. ۱۰ برنامه راهبردی در شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر تنظیم شده است و در قالب سند پدافند شهری ابلاغ شده است. برای ۵۲ شهر طرح آسیب شناسی شهری طراحی کردیم و انشالله تا انتهای سال بخشی از آن به نتیجه می‌رسد. نقاط ضعف و آسیب پذیری زیرساخت‌ها شناسایی و رفع خواهد شد."

او افزود: " در حوزه پدافند هسته‌ای با توجه به پیشرفت ما باید برنامه خوبی داشته باشیم. ایمنی هسته‌ای اولویت اول است و تمام تجهیزات باید مورد نظارت کامل باشند. نظام هسته‌ای کشور با تمام دقت تجهیزات را دنبال می‌کند و آژانس انرژی هسته‌ای تاکید بر توجه بیشتر بر این موارد را دارد. تعیین تکالیف و وظایف تمام دستگاه‌ها انجام شده است.  یو سی اف اصفهان و آب سنگین اراک از جمله پیش بینی‌های ما برای اجرای مانور شیمیایی هسته‌ای ما تا انتهای امسال هستند."

سردار غلامرضا جلالی

جلالی در ادامه گفت:" تحولات قره باغ کاملا در رصد ما بوده است و در ۴ استان غربی کشور مرکز پدافند غیر عامل و شیمیایی ایجاد شده تا از حوادث احتمالی جلوگیری شود. برنامه‌ها در ۴ سطح ملی و دستگاهی و استانی و شهری تنظیم شده و وظایف دستگاه‌های اجرایی برای اجرا آن مشخص است. ۱۸۰۰ برنامه و ۵۸۰ رزمایش از جمله دانش آموزی به شکل آموزشی و رزمایش سایبری از برنامه‌های این هفته است. دیدار با علما نیز به طور روتین پنجشنبه این هفته انجام می‌شود. در وزارت کشور همایش آنلاین استانداران برگزار می‌شود. همایش پدافند غیرعامل و رسانه در وزارت ارشاد و برگزاری نمایشگاهی در وزارت صمت هم از برنامه‌های ما است."

وی بیان کرد:" در حوزه حمله سایبری تعریف مشخصی وجود دارد. هرگونه تلاش برای ورود به شبکه حمله محسوب می‌شود. سالانه ۴۰ یا ۵۰ میلیون از حملات که سطح یک هستند انجام می‌شود. سطح دوم می‌تواند منجر به نفوذ شود که عملیات‌های امنیتی هستند و وزارت اطلاعات پیگیر آن ها است. تهاجم به زیرساخت‌ها نیز نوع دیگری از حملات سایبری است."

سردار جلالی

سردار جلالی اضافه کرد:" ۳ بسته پدافند به شهرداری‌ها ابلاغ شده و اگر به شکل ناخواسته حادثه شیمیایی داشته باشیم آتش نشانی‌ها به صورت متقابل بتوانند سریع واکنش نشان دهند. دستگاه‌های متولی با این برنامه‌ها می‌توانند یک سوم جمعیت شهر‌ها را به بیرون منتقل و در مراکز تفریحی و سرگرمی اسکان دهند. ایجاد مرکز کنترل زیرساخت‌های شهری برای همه شهر‌ها از دیگر اقدامات بوده است. سازماندهی کانال‌های فاضلاب، آب و برق و سایر تجهیزات که در ۳ شهر‌ها به صورت پایلوت انجام شده است."

او در پایان گفت: " کانال انرژی در زیر پل صدر و در اصفهان هم اجرا شده است. قابلیت زیباسازی و مقاوم سازی خطوط انتقال از دیگر فعالیت‌ها در این زمینه‌ها بوده است. ساخت بوستان‌های تفریحی و آموزشی برای مردم جز اولویت‌های شهری بوده است. ۵ یا ۶ مدل  soc (مرکز عملیات امنیتی) طراحی شده که در برابر حملات از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اشکالات و نواقص  در دستگاه‌های آسیب پذیر نیز شناسایی شده و به آن‌ها توجه داریم. لایسنس‌ها و Dms‌ها (سامانه مدیریت اسناد) از مشکلات در سطح ملی هستند که آن‌ها را پیگیری می‌کنیم."

نشست خبری


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار