در یک نشست خبری به بهانه روز جهانی انیمیشن، بر لزوم توجه به بُعد صنعتی و هنری آن تأکید شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا در نشست خبری خود به بهانه روز انیمیشن گفت: این روز بهانه است تا توجه بیشتری به این هنر صنعت داشته باشیم تا در آینده کشور بتواند رشد و توسعه پیدا کند؛ چرا که جوانان ما در این حوزه فعالیت می‌کنند. میانگین سنی فعالان در این زمینه زیر ۳۰ سال است و امیدواریم از رشد سال‌های اخیر انیمیشن از لحاظ کمی و کیفی، بتوانیم به خوبی استفاده کنیم. ان شاءالله دولت تازه نفس بتواند کمک کند تا این صنعت رو به رشد هرچه بیشتر ارتقا پیدا کند و به جایگاه اصلی در حوزه فرهنگی و جایگاه اقتصادی برسد.

سحرخیر رئیس صنف انیمیشن هم گفت: انیمیشن از معدود هنر‌هایی است که تبدیل به صنعت شده و می تواند صادرات پرسودی داشته باشد. این هنر صنعت امکان اشتغال زایی دارد و چند وزارتخانه را با خودش درگیر کند.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا همیشه صحبت‌های ما به عنوان یک تئوری و فرضیه در جریان انیمیشن باقی می‌ماند. در این سه سال که انجمن انیمیشن تأسیس شده است، عمده بحث در زمینه توجه به وجه صنعتی انیمیشن بوده است.

سحرخیز عنوان کرد: بنظرم خیلی بیش از آن چیزی که حقش اش بوده درباره انیمیشن کم صحبت شده چراکه فقط چرخه تولید انیمیشن نیست بلکه
جریان‌های مالی اقتصادی و فرهنگ سازی بسیار پر رنگ و مهم در اطراف انیمیشن شکل گرفته و در ایران
مغفول مانده است.

دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت:انیمشین یک بعد استراتژیک دارد از این نظر که
هنر‌های دیگر شاید سطح بالایی از علم و تکنولوژی را به کار نگیرند، اما وجود انیمیشن می‌تواند نمادی از پیشرفت و توانایی‌های یک کشور باشد. اینکه ما می‌توانیم درباره صنعت انیمیشن در ایران صحبت کنیم جای تأمل داردوبرای انیمیشن بزرگداشت می‌گیرم خیلی مهم است. انیمیشن می‌تواند نماد پیشرفته بودن یک کشور هم به لحاظ فرهنگی و هم تکنولوژی باشد.

وی ادامه داد: انیمیشن به نظر یک هنر و صنعت ظاهری لاکچری دارد، زیرا کشوری که انیمیشن هم دارد نشان می‌دهد که به خیلی از مسائل آن رسیدگی شده و حالا توانسته انیمیشن هم داشته باشد.

دهستانی اظهار کرد: اینکه هنرمندانی باشند که بتوانند انیمیشن کار کنند چراکه کاری زمان بر است و دقت و ظرافت بالایی نیاز دارد. ساخت انیمیشن نشان می‌دهد آن جامعه از سطح‌هایی عبور کرده که تا به اینجا رسیده است. قسمتی که نشانه اوج توانایی یک کشور در انیمیشن است، در فیلم‌های کوتاه شکوفا می‌شود و در پله بعد در آثار سینمایی که ما هنوز در بخش سینمایی به آن توانایی نرسیدیم ما در انیمیشن‌های کوتاه سطح کیفی و کمی بالایی داریم و می‌توانیم انتظار داشته باشیم در سال‌های آینده در فستیوال‌های جهانی حضور پررنگی داشته باشیم.

لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا عنوان کرد: ما افتخار این را داریم که مقام معظم رهبری در دیداری که با تولیدکنندگان انیمیشن در سال ۹۸ داشتند این توانمندی را مایه افتخار کشور و ملت دانستند. انیمیشن زیرساخت و نیروی انسانی زیادی می‌خواهد و پیچیدگی دارد و اینکه می‌گویند مایه افتخار ملت است برای همین پیچیدگی است. ان‌شاالله در آینده این توانمندی را بتوانیم در عرصه‌های مختلف به منصه ظهور بگذایم.

سحرخیز رییس صنف انیمیشن ادامه داد: بسیاری از کشور‌های اروپایی تولید انیمیشن‌هایشان را در ایران انجام می‌دهند، زیرا شرایطش فراهم است. ما سال‌هاست این دستاورد را داشتیم، اما از آن استفاده نکردیم. خیلی از سلبریتی‌ها دارند جذب انیمیشن می‌شوند به ویژه در دوران کرونا به دلیل محدودیت‌های فیلم برداری هنرپیشه‌ها هم جذب انیمیشن شده اند. پیش بینی شده چهارمین ترند، ۲۰۲۲ انیمیشن باشد. انیمیشن‌ها در سکوت محض در جشنواره‌های جهانی جایزه گرفته و در شبکه‌های دیگر نمایش داده می‌شوند. انیمیشن باید حمایت شود، نه فقط حمایت مالی بلکه حمایت ساز و کاری تا بتواند تولید انبوه‌تر و توزیع درست‌تر و صادرات داشته باشد.

رحیم لیوانی در خصوص برند سازی توضیح داد: از سال‌ها پیش برند سازی شروع شده، یکی از شاخصه‌های برندسازی تعداد قسمت‌های یک مجموعه است و سعی شده در این راستا مجموعه‌های صد قسمتی و بالاتر تولید می‌کنیم.در حال حاضر چهار مجموعه بالای ۲۰۰ قسمت، ۱۰ مجموعه بالای ۱۰۰ قسمت و ۳۰ مجموعه بالای ۵۰ قسمت داریم.نکته بعدی این است که این آثار برای قابلیت‌های فنی از سال ۹۲ به بعد تمام مجموعه‌های ما به‌صورت فول اچ دی ساخته شده است و حتی درصد زیادی هم به صورت ۴k تولید می‌شود.

لیوانی برای تولیدات نوروزی اظهار کرد: مجموعه «پهلوانان» را برای نوروز ۱۴۰۱ داریم. همت پدرها و مادران است که ذائقه سازی کنند و در ذائقه سازی برای تماشای هنر پاک تلاش کنند.

رئیس مرکز پویانمایی صبا درباره فروش مجموعه‌های پویانمایی ادامه داد: شکرستان و مجموعه‌های بسیاری از مرکز صبا در اوکراین، کره جنوبی و ژاپن به فروش رسیده است. ما انیمیشن را با قصد صادرات نمی‌سازیم بلکه با نگاه داخلی آثار ساخته می‌شود که قابلیت صادرات هم دارند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.