شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

استقبال طالبان از اظهارت رهبر انقلاب اسلامی ایران 

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتی نوشته که " دولت طالبان  از اظهارات رهبر انقلاب اسلامی ایران که خواستار اتحاد بیشتر بین اهل سنت و اهل تشیع در افغانستان شده اند، استقبال می‌کند. رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از میهمانان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با ایشان در تهران، به حملات اخیر به مساجد شیعیان در افغانستان اشاره و بر وحدت شیعه و سنی تاکید کردند. ایشان افزودند: حضور مسئولان طالبان و تشویق برادران اهل سنت به حضور در اجتماعات مشترک یکی از راه‌های پیشگیری از این گونه حملات است.

دیدار غنی برادر با وزیر خارجه چین در دوحه 

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با ملا عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر دولت طالبان در دوحه، از طالبان خواست تا تغییری که در راستای حکومت داری برای جهان مدعی شده است را نشان دهند. از سویی دیگر علی نظری مسئول روابط خارجی جبهه خیزش مردمی گفته است که در نتیجه دیدار وی با مقامات ایتالیا، این کشور طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت. گفته می شود طالبان در بیش از ۴ماه حکومت داری تا به حال نتوانسته است یک حکومت همه جانبه در این کشور تشکیل دهد.

بحران اقتصادی و افزایش مهاجرت در افغانستان 

صندوق بین المللی پول گفته است که بحران اقتصادی منجر به افزایش مهاجرت در افغانستان می شود .

بر اساس این گزارش، تعلیق کمک های مالی بین المللی به افغانستان و مسدود شدن میلیاردها دالر دارایی های خارجی افغانستان به بحران اقتصادی منجر شده است.

در این گزارش آمده است که آشفتگی در افغانستان، افزایش تعداد پناهجویان افغان را به دنبال داشته و پیامدهای اقتصادی و امنیتی قابل توجهی برای منطقه خواهد داشت.

تبریکی طالبان به تیم ملی کرکت با بر افراشتن پرچم سه رنگ افغانستان در میدان مسابقات

سهیل شاهین سخنگوی طالبان در توییتر نوشت: "به تیم کریکت افغانستان و تمام ملت افغانستان به خاطر پیروزی تاریخی در برابر اسکاتلند تبریک می گویم..این در حالی است که کارشناسان می گویند طالبان همواره با بسیاری از سرگرمی‌های عمومی مخالف بوده اند، کریکت همیشه یک استثنا بوده است! 

امرالله صالح، معاون پیشین رئیس جمهور که پس از سقوط کابل یکی از رهبران نیروهای ضد طالبان شده است، در توییترش به این پیروزی اشاره کرده و نوشته است: تیم کریکت سرود ملی خوانده و پرچمی را برافراشته است که توسط طالبان به رسمیت شناخته نمی شود!

عملی نشدن تعهدات پاکستان

در مرز اسپین بولدک و چمن، هزاران تن باز هم دیروز (۳ آبان/عقرب) منتظر ماندند تا به آنان اجازه رفت و آمد داده شود. یک روز پیش از این، گذرگاه اسپین بولدک باز شد و تعهد هم صورت گرفت که بار دیگر بسته نمی‌شود .در کنار مردم، صد‌ها کامیون هم در مرز گیر مانده اند. تاجران افغانستانی می گویند که بنا بر بسته ماندن مرز از جانب پاکستان میلیون ها دالر ضرر خواهند کرد. طالبان از پاکستان خواسته تا در تهدات خود با این کشور پایبند بماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.