برداشت گیاه دارویی چای ترش در فسا/ تولید تخم مرغ در بیضاء/ آغاز توزیع بذرگندم و کود بین کشاورزان دارابی

خبرهایی از آغاز برداشت خرمالو در بیضاء، تولید تخم مرغ و برداشت انار در ارسنجان را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز چهارشنبه پنجم آبان‌ماه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

متقاضیان احداث باغ در مرودشت تسهیلات کم بهره دریافت می‌کنند

معاون سازمان و مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز زمان کاشت نهال در این شهرستان خبر داد و گفت: به متقاضیان احداث باغ‌های جدید و یا اصلاح و احیاء باغ‌های قدیمی تسهیلات یارانه دار دولتی پرداخت می‌شود.

کاووس همتی با تاکید براینکه متقاضیان به منظور بهره مندی از تسهیلات و سایر خدمات دولتی، باید درخواست خود را به مراکز جهاد کشاورزی ارائه دهند، افزود: دریافت تسهیلات منوط به ارائه سند زمین و پروانه چاه معتبر صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه پس از احداث باغ باید اطلاعات باغ در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت شود، تصریح کرد: متقاضیان قبل از هر اقدامی نسبت به کسب اطلاعات فنی از سوی کارشناسان باغبانی اقدام کنند.

همتی افزود: کارشناسان باغبانی در زمان احداث باغ و قبل از آن در زمینه‌های مختلف از جمله نحوه صحیح نمونه گیری ازخاک و آب، نحوه آماده سازی زمین و طراحی باغ، ارقام نهال مناسب با اقلیم و آب و هوای مناطق مختلف شهرستان، لیست نهالستان‌ها و مراکز تهیه نهال مجوزدار در شهرستان، استان و کشور و لیست نهال‌های تولیدی در نهالستان‌ها و نهال‌های مشمول یارانه به متقاضیان راهنمایی و مشاوره خواهند داد.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های این مدیریت جهت اصلاح و احیا باغ‌ها نیز یادآور شد: باغدارانی که در باغ‌های خود دارای درختانی هستند که از نظر وضعیت میوه دهی نامطلوب هستند، از حذف درختان بصورت خودسرانه خودداری و با مشاوره با کارشناسان باغبانی به اصلاح این درختان با روش‌های نوین باغبانی اقدام کنند.

آغاز توزیع بذرگندم و کود بین کشاورزان دارابی

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: با توجه به آغاز فصل کشت گندم در داراب بر اساس سهمیه ابلاغی ۲ هزار و ۵۱۰ تن انواع بذر گندم گواهی شده و ۳ هزار و ۵۳۹ تن کود شیمیایی با قیمت مصوب دولتی بین کشاورزان این شهرستان توزیع می‌شود.

احمدرضا صالحی افزود: عملکرد بالا، مقاومت به بیماری سیاهک آشکار و پنهان، مقاومت به زنگ زرد و قهوه ای، مقاومت به تنش‌های محیطی نظیر خشکی و سرما و مقاومت به ورس از ویژگی‌های بذورگواهی شده است.

صالحی مهمترین ارقام بذور گندم که بین کشاورزان توزیع می‌شود را سیروان، سارنگ، برات، تیرگان، مهرگان، خلیل، ترابی و چمران ۲ معرفی نمود و ادامه داد: این بذورتوسط شرکت تعاونی پنبه کاران، اتحادیه تعاونی روستایی، شرکت دشت استخر و شرکت کاوش جویان بین کشاورزان توزیع می‌شود.

او اظهار داشت: در سال زراعی جاری مقدار ۱۶۰۹ تن کود اوره، ۱۲۸۷ تن کود فسفات و ۶۴۳ تن کود پتاس توسط عاملین توزیع نهاده‌های کشاورزی خصوصی شهرستان، بین کشاورزان توزیع می‌شود.

صالحی خاطر نشان کرد: به کشاورزانی که از بذور خود مصرفی استفاده می‌کنند توصیه می‌کنیم به منظور کاهش بذور علف‌های هرز و پیشگیری از بیماری‌های قارچی، نسبت به بوجاری و ضدعفونی بذور با سموم قارچ کش مناسب اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب به کشاورزان توصیه نمود که به منظور تهیه بذور باکیفیت مناسب حواله بذر گندم مورد نیاز خود را از مراکز جهاد کشاورزی محل سکونت خود دریافت نمایند و از خرید و تهیه بذر از مجاری غیر قانونی خود داری کنند.

آغاز برداشت زعفران در فارس

 مجیدرضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز برداشت زعفران در استان خبرداد و گفت: برداشت زعفران از مزارع استان از اوایل آبان آغاز شده است و تا نیمه آذر ادامه دارد.

او با بیان این که زعفران امسال در ۲۵ شهرستان از ۳۶ شهرستان استان فارس کشت شده است، افزود: شهرستان‌های استهبان، نی‌ریز، سروستان، مرودشت، اقلید، شیراز، سپیدان، بوانات و اقلید بیشترین سطح زیر کشت در استان را به خود اختصاص داده اند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه میانگین تولید در استان فارس بین ۴ و نیم کیلوگرم تا ۵ کیلوگرم در هکتار است، ادامه داد: سطح زیر کشت این محصول در استان فارس هزار و ۷۰۰ هکتار است.

انار ارسنجان روانه بازار شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از آغاز برداشت انار در این شهرستان خبر داد و گفت: سالانه بالغ بر ۲۲ هزار تن انار در این شهرستان برداشت و روانه بازار می‌شود.

سید ناصر حسینی خرمی تصریح کرد: به دلیل تنوع ارقام، برداشت انار در این شهرستان از اوایل شهریور ماه با برداشت ارقام زودرس مانند شیرین شهوار و پوست قرمز آغاز و تا اواخر آبان ماه با برداشت ارقام دیررس شامل ارقام شیشه کپ فردوس، رباب، زردانار، می‌خوش و ملس ادامه دارد.

او اظهارکرد: شهرستان ارسنجان با دارا بودن ۱۵۵۰ هکتار باغ انار یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول در استان فارس است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه انار ارسنجان به‌طور ارگانیک و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی تولید می‌شود؛ از طعم و کیفیت بالایی برخوردار است و علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

حسینی خرمی متوسط عملکرد انار در باغ‌های این شهرستان را ۲۰ تن در هکتار اعلام کرد و افزود: به دلیل خشکسالی و طغیان آفت کرم گلوگاه میزان تولید انار در این شهرستان کاهش چشمگیری داشته است.

او در همین خصوص یادآور شد: با توجه به کیفیت بالا و مقاومت ارقام جدید رباب و واندرفول به آفتاب سوختگی و کرم گلوگاه، تسهیلات و یارانه نهال برای توسعه کشت این ارقام در نظر گرفته شده و تا کنون حدود نیم هکتار به کشت رقم واندرفول در این شهرستان اختصاص یافته است.

استقرار ۷۰ هزار کلنی زنبور عسل در لارستان

کارشناس اداره بهبود تولیدات دامی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی لارستان گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از دویست زنبوردار با ۷۰ هزار کلنی زنبورعسل در لارستان مستقر شوند.

ساغر رحیمی فرد در این خصوص عنوان کرد:با توجه به پوشش مناسب درخت کنار در منطقه لارستان و همزمان با فصل گلدهی این درخت زنبورداران از سراسر کشور جهت تولید عسل کنار به منطقه لارستان در حال کوچ هستند.

او افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب منطقه، کوچ کلنی‌های زنبورعسل به این شهرستان از اوایل شهریورماه آغاز شده است و تا اردیبهشت ماه سال آینده لارستان میزبان زنبورداران مهاجر خواهد بود. پیش بینی می‌شود بیش از ۴۰۰ تن عسل کنار تولید و روانه بازار شود.

او با اشاره به لزوم اخذ مجوز استقرار اظهار داشت: زنبورداران به منظور هماهنگی بیشتر در جانمایی کلنی‌های زنبورعسل، رعایت حریم سایر زنبورداران و کاهش اختلافات محلی بایستی قبل از مستقر شدن در منطقه نسبت به دریافت مجوز استقرار از طریق جهاد کشاورزی اقدام کنند که با توجه به تشکیل تعاونی زنبورداران لارستان و تعامل خوب این تعاونی با جهاد کشاورزی شهرستان امیدواریم تمامی زنبورداران بومی و مهاجر نسبت به اخذ مجوز استقرار اقدام کنند.

اجرای طرح بهبود تغذیه زنان روستایی و ایجاد باغچه‌های خانگی در کازرون

مسئول آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: طرح بهبود تغذیه جامعه زنان روستایی و عشایری در ۶ روستای این شهرستان در حال اجراست.

وحید نیاکان اظهار کرد: این طرح با ایجاد ۸ باغچه خانگی در قالب سایت الگویی ترویجی به مساحت ۱۰۰ متر مربع اجرا شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: طرح بهبود تغذیه زنان روستایی و ایجاد باغچه خانگی با تاکید بر اصلاح الگوی غذایی خانوار روستایی و تولید محصول سالم بر اساس تفاهم نامه فی مابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی، از سال ۱۳۹۸ در شهرستان کازرون در دست اجرا است.

نیاکان افزود: در این طرح سعی بر آن است با اجرای باغچه‌های خانگی و بصورت عملی، با تاکید بر تولید محصول سالم، راهکار‌های کاهش مصرف نهاده‌های شیمیایی اعم از، کود و سم را به جامعه هدف، یعنی زنان روستایی آموزش داد.

مسئول آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: برگزاری دوره‌های مهارتی با عنوان اصول احداث باغچه‌های خانگی همراه با توزیع بذور سبزیجات، کارت زرد و تهیه بسته‌های آموزشی بهبود تغذیه زنان روستایی را از برنامه‌های مشترک شبکه بهداشت و درمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون در زمینه اجرای این طرح است.

برداشت گیاه دارویی چای ترش در فسا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا از برداشت گیاه دارویی چای ترش برای نخستین بار از سطح یک مزرعه پنج هزار مترمربعی در روستای کوشکقاضی این شهرستان خبر داد.

ناصر انصاری گفت: پیش بینی می‌شود بیش از دو هزارکیلوگرم محصول‌تر و ۲۵۰ کیلوگرم محصول پس از خشکاندن از این مزرعه به دست آید.

این مقام مسئول با بیان اینکه مزرعه مذکور به صورت بذری و به میزان دو کیلوگرم در هکتار، اردیبهشت ماه سال جاری کشت شده است، تصریح کرد: استفاده از آبیاری نوین در این مزرعه بر بهره وری بیشتر از منابع آب و دیگر نهاده‌ها موثر بوده است.

انصاری ابراز کرد: کار برداشت گیاه دارویی چای ترش به صورت یدی انجام می‌گیرد از این رو بیش از ۳۰ نفر روز در کار برداشت محصول اشتغال داشته اند.

او ابراز کرد:این چای خواص درمانی زیادی دارد که می‌توان به افزایش آهن بدن، تنظیم فشار خون، رفع اختلالات کبدی و خنک کنندگی بدن اشاره کرد.

او با اذعان به اینکه کاشت گیاهان دارویی از سود دهی خوبی برخوردار است، تصریح کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم چای ترش خشک به قیمت ۲۰۰ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود که می‌تواند منافع کشاورز را تامین کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا اظهار کرد: تا کنون بالغ بر صد هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت انواع گیاهان دارویی مانند آویشن باغی، آویشن شیرازی و نعناع فلفی اختصاص یافته است.

کافئین موجود در چای ترش در مقایسه با چای سیاه بسیار کمتر است، به همین دلیل می‌توانید با جایگزین کردن چای ترش، مصرف چای سیاه را کمتر کنید.

آغاز برداشت خرمالو در بیضاء

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضاء با بیان اینکه برداشت خرمالو از سطح ۱۰ هکتار از باغ‌های بیضا شروع شد، گفت: با توجه به متوسط عملکرد ۵ تن در هکتار پیش بینی می‌شود ۵۰ تن خرمالو برداشت و روانه بازار‌های شهرستان و استان‌های دیگر شود.

اووی بیان کرد: زمان برداشت این محصول از اواخر مهرماه آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

امیریان به مزایای استفاده از خرمالو اشاره کرد و گفت: خرمالو میوه‌ای پاییزی و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم است، همچنین آب خرمالو برای درمان زخم‌ها و برای دهان و گلودرد بسیار مفید است.

تولید تخم مرغ در بیضاء

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضاء از تولید ۷۰۰۰ تن تخم مرغ در شش ماهه نخست سال در در این شهرستان خبر داد.

منصور امیریان گفت: در این شهرستان پرورش مرغ تخم گذار با ۱ میلیون قطعه و ظرفیت ۲۲ هزار تن تخم مرغ معمولی، امگا ۳، ویژه (با طعم محلی) و دو زرده، تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی ارسال می‌شود.

او  با بیان اینکه یک واحد پرورش مرغ تخم گذار در شهرستان وجود دارد افزود: شرکت کشت و صنعت و دامپروری فارس بزرگ‌ترین تولیدکننده تخم مرغ (پارسیرنگ) در نیمه جنوبی کشور است.

امیریان اظهار داشت: شهرستان بیضا با وجود پتانسیل‌های مناسب از قطب‌های مهم تولیدکننده تخم مرغ در سطح کشور محسوب می‌شود به طوری که توانسته از رتبه‌های اول کشور در تولید تخم مرغ باشد.

برداشت نوبرانه گل نرگس از نرگس‌زار‌های آبی استان فارس

کارشناس گلخانه ها، گل و گیاهان زینتی جهاد کشاورزی فارس گفت: برداشت گل نرگس از نرگس زار‌های آبی شهرستان خفر آغاز شده است.

عبدالکریم طاهری با بیان اینکه ۵۶۷ هکتار نرگس زار دیم و آبی در استان فارس وجود دارد، افزود: از این میزان ۴۰۰ هکتار دیم و مابقی آبی است.

او افزود: نرگس زارهای آبی به علت آبیاری، زودتر گل دهی دارند و به گل نشستن مزارع دیم هم بستگی به بارندگی دارد.

کارشناس گلخانه ها، گل و گیاهان زینتی جهاد کشاورزی فارس گفت: شهرستان‌های شیراز، کازرون، ممسنی، رستم، مهر، فراشنبد و جهرم تولید کنندگان عمده این گل در استان هستند.

طاهری ادامه داد: انواع گل نرگس استان، مشکین، شهلا، پُر پَر، هزار پَر و شیپوری است.

او افزود: فارس رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت گل نرگس را در کشور دارد و استان‌های خوزستان، مازندران و کرمان در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

کارشناس گلخانه ها، گل و گیاهان زینتی جهاد کشاورزی فارس گفت: بیشترین سطح نرگس زار‌های استان در شهرستان‌های خفر و کازرون است.

برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور در شهرستان کازرون تا بهمن ماه آینده آغاز می‌شود.
برداشت گل نرگس در استان فارس تا اسفند ماه ادامه دارد.

کشت چغندرقند پاییزه در ممسنی

سیدعلی حسینی مدیر جهاد کشاورزی ممسنی گفت: امسال بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کاشت محصول چغندر قند پاییزه اختصاص یافته است و پیش بینی میشود سال آینده این میزان به بیش از هزار هکتار برسد.

او با بیان اینکه چغندرقند پاییزه به صورت قراردادی و خرید تضمینی کشت می‌شود، اضافه کرد: میزان قرارداد کشت این محصول نسبت به پارسال بیش از پنج برابر افزایش یافته است.

حسینی ادامه داد: پتانسیل عملکرد چغندرقند پاییزه با توجه به سابقه کشت این محصول در سنوات قبل و انتقال یافته‌های تحقیقاتی از طرف کارشناسان این مدیریت به بهره بردان و رعایت اصول بهزراعی در مزارع این شهرستان در مقایسه با سایر محصولات درآمدزایی بیشتری برای کشاورزان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ممسنی بیان کرد: مصرف بهینه آب، بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل به شوری و اصلاح خاک، استفاده بعنوان تناوب زراعی و خودکفایی در محصولات استراتژیک از مزایای کشت پاییزه چغندر نسبت به سایر محصولات است.

کشت گوجه فرنگی پائیزه در لامرد

مدیرجهاد کشاورزی لامرد گفت: با آغاز فصل پاییز عملیات کشت گوجه فرنگی در شهرستان لامرد آغاز شده و تاکنون ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان به این محصول اختصاص یافته است.

فانی افزود: پیش بینی می‌شود با افزایش این سطح تا ۲۵۰ هکتار بیش از ۸۷۰۰ تن محصول برداشت شود.

به گفته او همه سطوح زراعی بصورت آبیاری نوین و قطره‌ای و نشایی کشت شده است، تصریح کرد: در همین فصل، علاوه بر گوجه فرنگی، ۱۲۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی لامرد نیز به دیگر محصولات سبزی و صیفی شامل هندوانه، خیار، طالبی بادمجان و ... اختصاص یافته است.

شهرستان بوانات قطب تولید آلوی جنوب کشور

باغداران بواناتی این روز‌ها در حال فراوری آلو به صورت آلوی جوشانده یا تیزابی کردن هستند تا به بازار مصرف عرضه کنند.

شهرستان بوانات با هزار هکتار سطح زیرکشت آلو رقم بخارا و برداشت ١۵ هزار تن آلو یکی از بزرگتری تولید کننده‌های آلو در سطح کشور و قطب آلوی جنوب کشور است.

آلوی بوانات که عمدتا به صورت جوشانده کاربرد دارد در انواع غذا‌ها مانند خورش آلو، بِه آلو، آلو مسما، کوفته، آلو پلو، و در انواع آش‌ها استفاده می‌شود. همچنین بواناتی‌ها از آلو، لواشک جوزقند، برگه و قیسی نیز درست می‌کنند.

مراسم آلو جوشانی بوانات در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است.

تأمین سوخت ماشین آلات کشاورزی در لامرد

مسئول واحد مکانیزاسیون مدیریت جهادکشاورزی لامرد گفت: با توجه به آغاز سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در شهرستان و با برنامه ریزی انجام شده، تمهیدات لازم جهت تأمین سوخت مورد نیاز کشاورزی انجام و سوخت مورد نیاز تأمین و توزیع شده است.

محمودی افزود: ۵۳۰ دستگاه تراکتور و ادوات کشاورزی فعال شهرستان برای فصل پائیز و کشت شتوی، یک میلیون و ۶۰ هزار لیتر سوخت دریافت کرده اند.

او افزود: کشت شتوی امسال با ۳۲ دستگاه انواع بذرکار از اواخر شهریور ماه با کشت کلزا آغاز شده و تا نیمه دوم آذرماه ادامه خواهد یافت.

اقلیم طبیعی لامرد مهیای زنبورداری

لامرد با داشتن اقلیم طبیعی، دارای شرایط بسیار خوبی برای پرورش زنبور عسل است.

مسئول اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی لامرد گفت: اقلیم آب و هوایی شهرستان لامرد مهیای پرورش زنبورعسل است و هرساله زنبوردارانی از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویر احمد و اصفهان برای زمستان گذرانی به شهرستان لامرد کوچ می‌کنند.

سهیلی افزود: امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته ۶۵ زنبوردار با ۲۷ هزار کلنی زنبور عسل به شهرستان لامرد آمده اند.

این زنبورداران با دریافت مجوز اسکان از اداره بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی شهرستان لامرد عمدتاً در بخش‌های علامرودشت و مرکزی استقرار می‌یابند و اوایل فروردین ماه از شهرستان لامرد خارج می‌شوند.

برگزاری کارگاه آموزشی روز مزرعه پنبه در فسا

مسئول واحد حفظ زراعت جهاد کشاورزی فسا گفت: در این کارگاه آموزشی پنبه کاران فسا با نحوه استفاده از تنظیم کننده رشد در مزارع پنبه در بخش شیبکوه و راهکار‌های عملی افزایش کیفیت پنبه آشنا شدند.

محمدی افزود:این کارگاه در راستای افزایش بهره‌وری در تولید محصول استراتژیک و مهم پنبه در مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد.

شهرستان فسا با ۲۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از ۹ هزار تن پنبه یکی از تولیدکنندگان پنبه در استان فارس است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار