به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، کلیماله وثوقی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل گفت: از آنجایی که اردبیل استانی سردسیر از نظر شدت سرما و زمستان طولانی است، به تعداد بیشتری پایگاه راهداری زمستانی نسبت به دیگر استانها نیاز دارد.
او با بیان اینکه ادارات راهداری شهرستانهای استان، از جمله پایگاههای راهداری زمستانی هستند، افزود: بقیه پایگاهها در گردنهها استقرار یافتهاند که الماس در محور خلال - اسالم، حیران در محور اردبیل – نمین - آستارا، صائین، مرادلو در محور مشگین شهر - پارسآباد و لنگان تعدادی از مهمترین گردنههای استان هستند که در آنها راهدارخانه مستقر کردهایم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل با یادآوری اینکه مهر ماه اولین بارش برف زمستانی کشور در محور گردنه الماس را تجربه کردیم، تصریح کرد: چهارم آبان نیز با تشدید سرما شاهد نشست برف در برخی از گردنهها بودیم؛ بنابراین در مرحله اول تعدادی از راهداران را در گردنهها مستقر کردهایم، اما استقرار اصلی و کامل نیروها از اواخر آبان در پایگاهها آغاز خواهد شد.
وثوقی همچنین به استقرار ۲۵۶ راهدار استان در زمستان امسال اشاره کرد و درباره تجهیزات در اختیار گفت: امسال ۱۸۲ دستگاه ماشینآلات زمستانی را در پایگاهها بهکار گرفتهایم که البته تعداد آنها به مرور با اجاره ماشینآلات مورد نیاز در طول فصل به بیش از ۲۲۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.
او از شروع عملیات آمادهسازی ماشینآلات برای استقرار در نقاط دارای اولویت یک خبر داد و افزود: بقیه ماشینآلات نیز در طول آبان در محلهای ویژه خود مستقر خواهند شد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای اردبیل همچنین درباره عمر ناوگان استان نیز اظهار داشت: مجموع عمر ناوگان سنگین و نیمهسنگین اداره کل راهداری اردبیل زیاد است؛ به گونهای که میانگین عمر ناوگان سنگین شامل بولدوزر، لودر و گریدل ۲۵ و ناوگان نیمهسنگین همچون کامیونها ۲۳ سال برآورد میشود.
بهگفته وثوقی، خودروهای سواری این اداره کل با میانگین عمر ۱۲ سال وضعیت بهتری نسبت به سایر ناوگان آن دارند.
او با بیان اینکه تجهیزات و ماشینآلات از ابزارهای مهم و اساسی در بحث نگهداری زمستانی بهشمار میروند، تاکید کرد: تا زمانی که ماشینآلات و تجهیزات راهداری خوبی نداشته باشیم، نمیتوانیم خدمات قابل قبولی بهویژه در راهداری زمستانی ارائه بدهیم؛ بنابراین حساسیت خاصی در بحث نوسازی ماشینآلات داریم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل بیان کرد: در بحث نوسازی ماشینآلات امسال ما ۵ دستگاه ماشین سنگین جدید با رقم حدودی ۱۶ میلیارد تومان خریداری و به ناوگان خود اضافه کردیم؛ در کنار آن اورهال و تعمیر و بازسازی ماشینآلات را انجام میدهیم.
وثوقی با بیان اینکه از سال گذشته شتاب بیشتری به بازسازی ماشینآلات راهداری دادهاند، گفت: بدینترتیب توقف ماشینآلات اداره کل اردبیل زیر ۱۰ درصد است که برای این ناوگان وضعیت بسیار خوبی بهشمار میرود.
او با بیان اینکه ماشینآلات اداره کل راهداری اردبیل نیازمند تعمیرات اساسی نیستند، افزود: مشکل اصلی کم بودن تعداد ماشینآلات است؛ هماکنون اداره کل اردبیل دارای ۲۷۰ دستگاه ماشینآلات دارد که ۱۸۲ دستگاه آن ویژه عملیاتهای زمستانی هستند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اردبیل درباره مواد مصرفی مورد نیاز برای راهداری زمستانی نیز تصریح کرد: حدود ۳۰ هزار تن شن، ماسه و نمک را برای مصرف زمستانی فراهم کردهایم.
وثوقی با اشاره به برگزاری جلسات هماهنگی در هفته پیشرو با روسای ادارات شهرستانها، عوامل اجرایی، استانداری و سایر دستگاههای شهرستانی همچون پلیسراه، هلال احمر و اورژانس اظهار داشت: علاوه بر این در سالهای اخیر سازمان هواشناسی همکاری بسیار خوبی با اداره کل راهداری استان داشته است.
او با یادآوری اینکه اداره کل راهداری استان در راهداری زمستانی، نیاز بیشتری به داشتن اطلاعات از وضعیت محورها دارد، گفت: در کنار استفاده از اطلاعات پیشبینی هواشناسی، سایتها، تلفن گویای ۱۴۱ و داشتن ارتباط نزدیک با مرکز مدیریت راهها، اداره کل هواشناسی همیشه تغییرات جوی را برای اداره کل راهداری ارسال میکند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اردبیل در پاسخ به این پرسش که اداره کل راهداری استان چقدر از سیستمهای هوشمند و نرمافزارهای هواشناسی جادهای بهره میگیرد، توضیح داد: اداره کل راهداری و حملونقل جادهای اردبیل از سیستم هوشمند مستقیم برخوردار نیست و فقط از اطلاعات دو سیستم موجود سازمان هواشناسی در گردنهها استفاده میکند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای اردبیل یادآور شد: اداره کل راهداری استان مجهز به ۴۲ دوربین نظارت تصویری در سطح استان برای مدیریت راهداری و حملونقل جادهای، دستگاههای ترددشمار و ثبت تخلفات و سرعت، تابلوهای سیار اطلاعرسانی وضعیت محورها است.
وثوقی چالش اصلی راهداری اردبیل در زمستان را گردنههای استان بیان کرد و گفت: در استان اردبیل چالش درباره حجم بارندگیها نداریم بلکه مشکل اصلی ما بیشتر در بحث کولاک و نداشتن دید رانندگان در گردنهها و نقاط کولاکگیر است؛ بهگونهای که گاهی راهداران تا یک هفته بهصورت شبانهروز برای بازسازی مسیر تلاش میکنند.
فرماندار اردبیل گفت: امسال از محل منابع ملی و استانی حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث، بهسازی و نگهداری راههای روستایی و تامین تجهیزات راهداری شهرستان اردبیل اختصاص یافته است.
مسعود امامی یگانه افزود: راهدارخانه محور اردبیل به سرعین با هزینه کرد اعتبار ۳ میلیارد تومان ظرف چند ماه آینده به بهره برداری میرسد و احداث ۲ راهدارخانه دیگر نیز در محدوده شهرستان اردبیل برای ارائه خدمات بهتر در محورهای مواصلاتی در دستور کار قرار دارد.
او از آمادگی تجهیزات، ماشین آلات و عوامل راهداری شهرستان برای ارائه خدمات بهینه به مردم در ایام بارش بویژه در فصل زمستان در شهرستان اردبیل خبر داد.
انتهای پیام/ح