نابودی کشتزارهای پیاز در بغلان

کشاورزان ولایت بغلان می گویند بارش باران، بسته بودن راه های مواصلاتی و نبود بازار فروش باعث خرابی پیازهای این ولایت شده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،کشاورزان ولایت بغلان می گویند که بر اثر باران‌های اخیر و نبود بازار فروش، حاصلات صدها جریب کشتزارهای پیاز این ولایت از بین رفته است. به گفته آنان، تمام سال زحمت کشیده اند؛ اما نتیجه ای جز ضرر ندیده اند و ضربه اقتصادی شدیدی به آنان وارد شده‌است.

کشاورزان می گویند که بارش باران در هفته اخیر در این ولایت، پیازها را تر کرده و تماما در حال فاسد شدن است.

عبدالحی؛ از کشاورزان ولسوالی برکه ولایت بغلان گفت: حاصلات پیاز بیش از ۵۰۰ جریب زمین در ولسوالی برکه بر اثر باران های اخیر از بین رفته است.

به گفته او، بنا بر نبود بازار فروش، پیاز این ولسوالی روی زمین ها باقی مانده بود و با آمدن باران، فاسد شد.

این دهقان بغلان می گوید که پیاز امسال هیچ بازار فروش ندارد و آنان هفت کیلو پیاز را تنها ۳۰ افغانی به فروش رسانده اند.

عبدالحی تاکید کرد که در سال جاری خودش ۲۰ جریب زمین را پیاز کاشته است، هیچ فایده ای به دست نیاورده و برعکس ضرر کرده است.

در کنار این، دهاقین ولسوالی های دیگر بغلان نیز از نبود بازار فروش برای پیاز شکایت دارند و می گویند که ذخیره های نگهداری پیاز در بغلان اندک است و دسترنج اکثر دهاقین نابود شده است.

در همین حال، عبدالقهار ستارى؛ آمر امور زراعتی ریاست زراعت، مالداری و آبیاری بغلان، از بین رفتن پیاز بر اثر باران های اخیر را رد می کند؛ اما می گوید که مقداری از حاصلات پیاز ولسوالی نهرین در سال جاری بر اثر افزایش حشره ریشه خوار از بین رفته است.

این در حالی است که قبل از این دهاقین سرپل نیز از نبود بازار فروش برای پیاز شکایت داشتند و گفته بودند که حاصلات پیازشان بر اثر نبود بازار فروش از بین می رود.

مسدود بودن راه های مواصلاتی و توقف صادرات از راه دهلیز هوایی اصلی ترین عامل سقوط بازار فرآورده زراعتی کشور است که تاثیرات ویرانگری بر اقتصاد محلی و کشاورزان گذاشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.