مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی خراسان رضوی کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در ۴ سال اخیر نسبت آب مصرفی از منابع زیرزمینی را از ۱۶۳ درصد به ۱۲۳ درصد کاهش داده ایم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در سند همیاران آب چند مولفه اجرا شده و باید در بلند مدت تثبیت شود که تجهیز و بروزرسانی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند، صدور کارت آب و شارژ سالانه آن و سپردن تصدی گری در مدیریت آب به تشکل‌های قانونی کشاورزی به منظور کاهش مصرف آب کشاورزی از جمله این موارد است.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ تشکل کشاورزی فعال در استان داریم که توسط کشاورزان انتخاب شده اند، افزود: کاهش محسوس تعداد درخواست و عمق تغییر محل چاه‌ها توسط کشاورزان، کاهش تعداد درخواست و عمق کف شکنی چاه ها، کاهش انرژی برق مصرفی توسط چاه‌ها نیز از جمله دستاورد‌های طرح همیاران آب بوده که بدون اختصاص هیچ بودجه مجزایی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: مطابق سند همیاران آب، برای رسیدن به پایداری آب در استان، در سال ۱۴۰۵ به کسری مخزن صفر از طریق کاهش برداشت آب از چاه‌ها و در سال ۱۴۲۰ به حجم آب قابل برنامه ریزی که در آن حداکثر برداشت از آبخوان‌های زیرزمینی به دو هزار و ۹۷۹ میلیون مترمکعب است خواهیم رسید.

نشست زمین در غرب مشهد، سالانه ۲۵ سانتی متر افت می‌کند

علایی با اشاره به اینکه ۴۰ سال گذشته، ۳۰ میلیارد مترمکعب از آبخوان‌های زیرمینی خراسان رضوی  نابود شده است، بیان کرد: نباید اجازه دهیم مجدد این اتفاق ناگوار تکرار شود. متاسفانه با افت و شور شدن سطح آب زیرزمینی و خشک شدن چشمه ها، قنات‌ها و چاه‌ها با پدیده نشست زمین روبه رو شدیم؛ در غرب مشهد ۲۵ سانتی متر در سال نشست زمین رخ می‌دهد.

او تصریح کرد: حجم کسری آبخوان‌های زیرزمینی استان در سال آبی ۹۷-۹۶ در حدود ۹۲۸ میلیون مترمکعب بوده است. با بارندگی کم نظیر و همکاری کشاورزان در کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی حجم کسری مخزن آبخوان‌های زیرزمینی در سال آبی ۹۹-۹۸ به ۱۸۵ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.