کارشناس مسئول گردشگری استان یزد با اشاره به جاذبه‌های گردشگری مذهبی در استان، گفت: شهر تاریخی یزد پتانسیل بالایی برای گردشگری مذهبی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  دلارام کی منش کارشناس مسئول گردشگری استان یزد گفت: گردشگری از جمله صنایع معروف دنیا است که مانند صنایع جهان محصولاتی دارد که گردشگری مذهبی از جمله محصولات معروف صنعت گردشگری امروزی و امری است که افراد را با فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف آشنا می‌کند همچنین گردشگری مذهبی از قرن‌ها پیش در سراسر دنیا وجود داشته و قدمتی به قدمت فرهنگ دینی همه ادیان دارد.

او اظهار داشت: هدف گردشگری مذهبی تجربه مذهبی است و کلمه گردشگری مذهبی را نمی‌توان با زیارت جایگزین کرد مانند هنگامی که مسلمانان برای بازدید از یک کلیسای تاریخی به شهر دیگر سفر کنند.

کی منش گفت: هدف گردشگری مذهبی فقط زیارت و انجام اعمال مذهبی نیست و طیف گسترده تری از سفر‌های مذهبی را شامل می‌شود که این سفر‌ها شامل حضور در کنفرانس‌های مذهبی، رویداد‌های فرهنگی مذهبی و اجرای کنسرت مذهبی نیز است.

او عنوان کرد: در گردشگری مذهبی دو نوع گردشگری وجود دارد که زائران هدفشان انجام امور مذهبی است و زمان دقیق و مدت اقامت به اوقات فراغت بستگی ندارد و گروه دیگر از گردشگران که زیارت و بازدید از مراکز تفریحی انجام می‌دهند و اولویت زیارت است.

کارشناس مسئول گردشگری استان یزد ادامه داد: دسته بندی دیگر گردشگری مذهبی این طور است که از اماکن مذهبی خود دیدن می‌کنند و افرادی که از اماکن مذهبی دیگر ادیان بازدید می‌کنند.

کی منش بیان کرد: مکان‌های مذهبی شامل زیارتگاه ها، اماکن مقدس و دیگر جاذبه‌های گردشگری مذهبی است و گردشگری مذهبی تنها سفری است که موانع آب و هوایی در آن تاثیری ندارد.

او گفت: از دیگر نکاتی که گردشگری مذهبی را از سایر گردشگری‌ها متمایز می‌کند نوع خدماتی است که به مسافران ارائه می‌شود و بستگی به بافت اجتماعی، فرهنگی و عقیدتی گردشگران و شهر میزبان دارد همچنین تاسیسات اقامتی و پذیرایی از گردشگران در گردشگری مذهبی ویژگی‌های خاص دارد.

کارشناس مسئول گردشگری استان یزد گفت: مکان‌های مذهبی و زیارتی جایی برای دیدار و ارتباط مردم با فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف هستند و سفر‌های مذهبی اثرات منفی زیست محیطی و فرهنگی اجتماعی کمتری نسبت به سایر سفر‌ها دارند، این امر به دلیل آموزه‌های دینی و مکاتب مذهبی گردشگران است که اغلب گردشگران مذهبی افرادی آرام، مطیع قانون و صلح طلب هستند.

کی منش گفت: همه افراد جامعه از قشر می‌توانند گردشگری مذهبی داشته باشند و مختص طبقه خاصی از جامعه نیست و در کشور‌های در حال توسعه سفر‌های مذهبی فرصت سفر برای بعضی طبقات اجتماعی است.

کی منش بیان کرد: بعضی گردشگری‌های مذهبی اغلب فصلی هستند و در ایام خاصی انجام می‌شوند اغلب سفر‌های مذهبی مانند حج تمتع و عتبات عالیات به صورت گروهی و سازمان یافته است.

کی منش تصریح کرد: در اطراف اماکن مقدس بازارچه‌هایی وجود دارد که در آن‌ها صنایع دستی قدیمی، طرح‌ها و تولیدات باستانی آن منطقه تهیه و عرضه می‌شود و گردشگری مذهبی را می‌توان از نظر طول اقامت، انگیزها، اهداف سفر و میزان سازمان یافته بودن سفر تقسیم بندی کرد.

کی منش گفت: آثار مثبت اقتصادی گردشگری مذهبی افزایش درآمد مردم محلی، ورود ارز ریالی و ارزی به کشور مقصد گردشگری، رونق گرفتن صنایع دستی، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، تحرک سرمایه مالی و بهسازی و توسعه زیربنایی و صادرات غیر نفتی و منطقه‌ای همچنین توسعه فعالیت‌های مرتبط با گردشگری است.

او گفت: کشور ایران و استان یزد به دلیل داشتن جنبه‌های مذهبی از نظر گردشگری مذهبی پتانسیل‌های بالایی دارد از جمله اینکه در تاسوعا و عاشورا مراسم نخل گردانی در یزد برگزار می‌شود که سبب شده گردشگران بسیاری به یزد سفر کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.