می‌توان گفت در موسیقی مخاطب پسند شدیم، مخاطبان موسیقی ما هم باسواد نیستند.

حسین اسرافیلی، عضو شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کیفیت ترانه‌های منتشرشده در بازار موسیقی پایین است اظهار کرد: ترانه‌هایی که امروز در بازار موسیقی به مرحله تولید می‌رسد و برای اخذ مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌آید همین گفتمان‌ها و دیالوگ‌هایی است که در پارک‌ها و کافی شاپ‌ها می‌شنویم و هیچ گونه مولفه‌های شاعرانه در آن دیده نمی‌شود. ترانه‌ها سطحی و ضعف تالیف در آن به اندازه‌ای است که نمی‌توان از آن استفاده کرد. الان بیشتر ترانه سرا‌های ما نه تنها از اطلاعات موسیقایی بی بهره هستند در آن با عباراتی نظیر «قربان چشم‌های تو بروم» مواجه هستیم بیشتر دیالوگ‌های دوست دختر پسری که در جامعه دیده می‌شود.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: هم شاعران هم ترانه سرایان ما هنوز با ادب فارسی عجین نشدند. هم موسسه‌هایی که موسیقی را تولید و در جامعه پخش می‌کنند همین ترانه‌های سطحی را دوست دارند. می‌توان گفت در موسیقی مخاطب پسند شدیم. مخاطبان موسیقی ما هم باسواد نیستند این را می‌توان از غلط‌های املایی در نوشته‌های تحصیلکردگان دانشگاهی  فهمید. این مخاطب هم به همین ترانه‌های سطحی علاقه دارد. به نوعی می‌توان گفت مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد. مخاطبی در موسیقی داریم که این نوع ترانه‌ها را می‌پسندد. ترانه سراها، آهنگسازان و مسئولانی که به فرهنگ داشتیم که به راحتی فرهنگ را تخریب کردند. از سوی دیگر وزارت ارشاد تنها به دنبال بیلان کاری خود بود می‌خواست بگوید مجوز انتشار ۲۰ هزار ترانه را صادر کردیم. در مقابل این‌ها شاعران و ترانه سرایان خوبی هم در کشور داریم که بسیار فرهیختگی و شاعرانگی در آثارشان دیده می‌شود. برای اینکه از دفتر موسیقی برای ندادن مجوز انتشار یک ترانه شکایت نشود می‌گفتند با مردم راه بیایید راه آمدن این نیست که به ترانه‌های ضعیف مجوز انتشار بدهیم.

این عضو شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقل قولی از محمد علی بهمنی اظهار کرد: به قول محمد علی بهمنی اشکال ندارد ترانه‌هایی که به آن‌ها اعتراض می‌شود در روزنامه منتشر کنند و مخاطب درباره شعر آن نظر بدهد. درصورتی که اهل ذوق شعرشان را پشندید به آن‌ها مجور می‌دهیم. یکبار شاکی بودند چرا شعرشان را در روزنامه منتشرکردند از سوی دیگر به مجوز ندان به ترانه هایشان اعتراض می‌کردند. الان شلختگی‌هایی در ترانه وجود دارد که شاهد آن هستیم.

این شاعر ادامه داد: برای بهبود اوضاع ترانه کشور هم ترانه سرایان آگاهی شان را در این زمینه افزایش دهند هم موسسات تولید موسیقی، خوانندگان و آهنگساز‌ها ترانه‌های ارزشمند را برای خلق قطعه موسیقی انتخاب کنند. مخاطب تنها موسیقی اثر را می‌بیند از کلامش سردرنمی آورد. در قدیم خوانندگان و ترانه سرا‌های اصیل و لاله زاری فعالیت می‌کردند. خوانندگان لاله زاری ترانه‌های خودشان را داشتند نظم، نظام و مفاهیم شعر را رعایت می‌کردند. گاهی به وزارت ارشاد این پیشنهاد می‌شود که این وزارتخانه کار برررسی ترانه‌های اصیبل را به عهده بگیرد ترانه‌های کوچه بازاری در شورایی بررسی شود که موسسه‌های فرهنگی ایجاد کردند و خط قرمز‌های وزارت ارشاد را هم در اعطای مجوز به ترانه‌های کوچه بازاری رعایت کنند. این ترانه‌ها علاوه بر اینکه حجم کاری وزارت ارشاد را افزایش می‌دهند باعث می‌شوند اهل ذوق بگویند شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کار‌های ضعیفی را تصویب می‌کند.

وی ابراز کرد: شورای شعر وزارت ارشاد به شعر‌های تصویب شده در این شورا درجه می‌دهد برای برخی آثار می‌نویسد با اغماض در وزارت ارشاد تصویب شد این مسئله روی سی دی‌هایی که در بازار عرضه می‌شود درج نمی‌شود تنها می‌نویسند با این شماره در وزارت ارشاد تصویب شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار