مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا اظهار داشت که چین به دنبال گسترش نفوذ خود در افغانستان است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا گفت: پس از آنکه واشنگتن از افغانستان روی گرداند، چین به دنبال گسترش نفوذ خود در این کشور است.

بولتون در یک گفتگوی رسانه‌ای افزود: مهم‌ترین اولویت آمریکا باید تمرکز بر روی تهدید چین باشد. به باور وی، چین در قرن حاضر نه فقط برای آمریکا، بلکه برای کل غرب تهدید جدی است.

وی افزوده است که علاوه بر چین، افغانستان و خاورمیانه نیز تهدیداتی علیه منافع آمریکا و غرب هستند.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان گفت: «چین در حال افزایش تلاش‌های خود برای گسترش نفوذ در منطقه‌ای است که دولت بایدن از آن روی گردانده است.»

وی در این مصاحبه، جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا و ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور را مسئول خروج مفتضحانه از افغانستان خواند.

بولتون در حالی از تلاش چین برای گسترش نفوذ در افغانستان خبر داده که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مقام‌های چینی بارها با طالبان دیدار و گفتگو کرده‌اند. آخرین دیدار دو طرف میان وزیر خارجه چین و هیاتی به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس الوزرای دولت طالبان در دوحه بود. وانگ یی در دوحه با وزیر خارجه دولت طالبان نیز دیدار کرد و درباره روابط دوجانبه گفتگو نمود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار