یک نشریه انگلیسی از تلاش رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای مسدود کردن دسترسی به اسناد مرتبط با حملات به کنگره آمریکا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه گاردین در گزارشی از تلاش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، برای مسدود کردن دسترسی به اسنادی همانند تماس‌ها و یادداشت‌های خود و رئیس دفتر خود، در ارتباط با حملات به کنگره آمریکا در ۶ ژانویه و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داد.

بنابر اعلام گاردین ترامپ در تلاش است تا «گزارش تماس‌ها، پیش‌نویس اظهارات و سخنرانی‌ها و یادداشت‌های دست‌نویس رئیس دفتر خود» را از دسترس عموم خارج کند تا به دست کمیته تحقیق درباره حمله به کنگره آمریکا نرسد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا شکایتی تنظیم کرده است تا از انتقال این اسناد و هزاران مورد دیگر ازسوی آرشیو ملی ممانعت به عمل آورد.

گاردین همچنین اعلام کرد: «جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، زمانی که متوجه شد درخواست امتیاز اجرایی در اکثر سوابق ترامپ به نفع آمریکا نیست از این اقدام صرف‌نظر کرد.»

ترامپ اکنون در شکایت خود از کمیته رسیدگی به حملات به کنگره، خواستار ممانعت از تحویل اسناد ازسوی آرشیو ملی آمریکا به این کمیته شد و درخواست‌های آنان را «بسیار آزاردهنده و ماهیگیری از آب گِل‌آلود» خواند.

در ماه‌های اخیر کمیته تحقیقات کنگره یک سری اسناد محرمانه بسیار حساس مربوط به هرگونه ارتباط داخلی افراد و مقامات کاخ سفید ازجمله وکلا، مشاوران امنیت ملی و رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق با حادثه ۶ ژانویه را درخواست کرده بود.

همچنین هیئت منتخب مجلس آمریکا به رهبری «بنی تامپسون» و نایب رئیسیِ «لیز چنی» خواستار ارائه تمامی یادداشت‌ها و خلاصه جلسات رئیس‌جمهور سابق در روز حادثه ۶ ژانویه و تمامی گزارش‌های محرمانه از وضعیت اتاق شخصی دونالد ترامپ در آن روز شده بود.

این تنها بخشی از اسناد حساسی است که این روز‌ها کمیته تحقیقات برای بررسی دقیق این حادثه آن‌ها را درخواست کرده است.

۶ ژانویه سال گذشته، در حالی که اعضای مجلس نمایندگان و سناتور‌های آمریکایی مشغول تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری بودند، شماری از طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره حمله و نشست را متوقف کردند. معترضان آمریکایی به داخل ساختمان‌های اداری رفتند و سناتور‌ها را مجبور به فرار کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار