به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، متاورس پلی میان جهان فیزیکی و زندگی دیجیتال و همینطور نسل بعدی اینترنت است. این مفهوم چند روز قبل توسط مارک زاکربرگ، مدیرعامل غول شبکههای اجتماعی یعنی فیسبوک مطرح شد. اگر میخواهید بدانید که متاورس چیست و چگونه عمل میکند، خواندن این گزارش را از دست ندهید.
واژه متاورس از ترکیب دو کلمه meta به معنی «فراتر» و universe به معنی «جهان» تشکیل شده است. این مفهوم نوعی واقعیت دیجیتال جایگزین است که کاربران در آن میتوانند همه فعالیتهایی که در دنیای واقعی به آن مشغول هستند را در این محیط انجام دهند. در این تکنولوژی اتصال به اینترنت وجود ندارد، زیرا همه کاربران همیشه در این محیط آنلاین هستند. این مفهوم عجیب و گسترده اکنون توسط مارک زاکربرگ مطرح شده و قرار است سبک زندگی ساکنان کره خاکی را تغییر دهد.
زاکربرگ، متاورس را به عنوان یک «محیط مجازی» توصیف کرده است که افراد میتوانند به جای تماشای یک صفحه به داخل آن بروند. اساساً، متاورس دنیایی از جوامع مجازی بی پایان و به هم پیوسته است که در آن افراد میتوانند با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی، عینکهای واقعیت افزوده، برنامههای گوشی هوشمند یا دستگاههای دیگر باهم ملاقات داشته باشند یا بازی کنند.
به گفته ویکتوریا پتروک، تحلیلگری که فناوریهای نوظهور را بررسی میکند، متاورس میتواند جنبههای دیگر زندگی آنلاین مانند خرید و استفاده از شبکههای اجتماعی را نیز شامل شود. او گفت: "این مفهوم، تکامل بعدی اتصال و ارتباط است که در آن همه چیز شروع به جمع شدن در یک جهان یکپارچه و بینظیر میکند، بنابراین شما زندگی مجازی خود را به همان شیوه زندگی فیزیکی ادامه خواهید داد. اما به خاطر داشته باشید که تعریفی دقیق برای چیزی که هنوز اجرایی نشده، دشوار است. "
نیل استفنسون، نویسنده آمریکایی برای اولین بار متاورس را در کتاب علمی-تخیلی خودش با نام «سقوط برفی» مطرح کرد. اکنون و در سال ۲۰۲۱، فیسبوک دوباره جانی تازه به این مفهوم بخشیده و اعلام کرده است که تولید محصولات متاورس ۱۰ تا ۱۵ سال به طول خواهد انجامید.
امکاناتی مانند رفتن به یک کنسرت مجازی، سفر آنلاین و خرید و امتحان لباس آن هم به شکل دیجیتال، امکاناتی است که متاورس در اختیار کاربران قرار میدهد. متاورس همچنین میتواند یک تغییر اساسی در نحوه دورکاری در همهگیری ویروس کرونا را به کاربران ارائه کند. به جای دیدن همکاران در تماسهای ویدئویی، کارمندان میتوانند یکدیگر را در محیط مجازی متاورس و به شکلی واقعی ببینند.
در همین راستا، فیسبوک نرمافزار جلساتی را برای شرکتها به نام Horizon Workrooms راهاندازی کرده است تا با هدستهای واقعیت مجازی Oculus این شرکت از آن استفاده کنند، اگرچه که کاربران از آن راضی نبوند. کاربرانی که این هدستها را ندارند میتوانند از طریق آواتارهای خود، بین دنیای مجازی ایجاد شده توسط شرکتهای مختلف حرکت کنند.
شرکتهای فناوری باید بفهمند که چگونه پلتفرمهای آنلاین خود را به یکدیگر متصل کنند. به گفته پتروک، اجرای متاورس نیازمند پلتفرمهای فناوری رقیب است تا روی مجموعهای از استانداردها به توافق برسند، بنابراین «افراد در متاورس فیسبوک و سایر افراد در متاورس مایکروسافت» وجود ندارند و همه در یک پلتفرم کار خواهند کرد.
در واقع، زاکربرگ روی آنچه که بهعنوان نسل بعدی اینترنت است، کار میکند، زیرا فکر میکند که این موضوع بخش بزرگی از اقتصاد دیجیتال خواهد بود. او انتظار دارد که مردم در سالهای آینده به فیسبوک به عنوان یک شرکت فراسویه نگاه کنند تا یک شرکت رسانههای اجتماعی. به همین دلیل چند روز قبل نام شرکت فیسبوک را به متا تغییر داد تا بتواند تمام شرکتهای زیرمجموعه خودش را در یک بستر واحد داشته باشد. البته گفته میشود که این تغییر نام تلاشی برای منحرف کردن توجهات از بحرانهای این شرکت، از جمله سرکوب ضدانحصار، شهادت با افشای کارمندان سابق و نگرانیها در مورد مدیریت اطلاعات نادرست است.
پاسخ این سوال خیر است. زاکربرگ اذعان کرده است که "هیچ شرکتی" به تنهایی متاورس را نخواهد ساخت. اینکه فیسبوک در حال انجام معاملهای بزرگ در مورد متاورس است، به این معنی نیست که این شرکت یا یک غول فناوری دیگر بر این فضا تسلط خواهد داشت. استارتاپهای زیادی وجود دارند که میتوانند رقبای بالقوه فیسبوک در بحث متاورس باشند.
شرکتهای سازنده بازیهای ویدئویی نیز نقشی پیشرو را در این زمینه ایفا میکنند. اپیک گیمز، شرکت سازنده بازی محبوب فورتنایت، یک میلیارد دلار از سرمایه گذاران برای کمک به برنامههای بلندمدت خود برای ساخت متاورس جمع آوری کرده است. پلتفرم بازی Roblox یکی دیگر از بازیگران بزرگ این عرصه است که چشم انداز خود را از متاورس به عنوان مکانی که در آن مردم میتوانند در میلیونها تجربه سه بعدی برای یادگیری، کار، بازی، ایجاد و اجتماعی شدن گرد هم بیایند، ترسیم کرده است.
شرکتهای مصرف کننده نیز در حال ورود به این بازار هستند. خانه مد ایتالیایی گوچی در ماه ژوئن با Roblox برای فروش مجموعهای از لوازم جانبی دیجیتالی همکاری کرد. توکنهای دیجیتالی نیز به عنوان پلهای به سوی متاورس فروخته شده اند.
استیو جانگ، مدیر شرکت Kindred Ventures، گفت: "ما میخواهیم به راحتی در اینترنت گشت و گذار، اما میخواهیم بتوانیم به گونهای در اینترنت حاضر باشیم که ردیابی و نظارت نشویم. " این شرکت روی فناوری ارزهای دیجیتال تمرکز دارد.
واضح است که فیسبوک میخواهد مدل کسب و کار خود را که مبتنی بر استفاده از دادههای شخصی برای فروش تبلیغات هدفمند است، به دنیای متاورس منتقل کند. زاکربرگ در آخرین صحبت هایش گفت: "تبلیغات همچنان بخش مهمی از استراتژی ما در شبکههای اجتماعی است و احتمالاً بخش زیادی از متاورس نیز خواهد بود. "
برخی از کارشناسان میگویند که ما اکنون در متاورس هستیم، زیرا بخش بزرگی از زندگی ما دیجیتالی شده است. اما در حقیقت زمان زیادی تا دیدن متاورس در دنیای واقعی مانده است. چندین چالش پیش روی توسعه دهندگان این فناوری قرار دارد که اصلیترین آن، محدودیتهای نرم افزاری است. شبکه جهانی اینترنت توانایی پشتیبانی از دنیای دیجیتال را ندارد و قادر نیست که میلیونها کاربر را به طور همزمان و در یک لحظه میزبانی کند. حتی اگر این محدودیت هم رفع شود، مصرف انرژی برای انجام چنین کاری، برای شبکههای برق و محیط زیست مشکل آفرین است.
موضوع دیگر تغییرات فرهنگی برای جذب مردم به استفاده از این فناوری است. در سال گذشته میلادی کمتر از ۲۰ درصد از مردم آمریکا از هدستهای VR استفاده کردند، اگر قرار باشد که مردم در محیط متاورس باشند، باید از این هدستها استفاده کنند، اما هنوز اکثریت جامعه به استفاده از این تکنولوژی روی خوش نشان نداده اند.
البته باید منتظر ماند و دید که متاورس، چه زمانی و چگونه عرضه خواهد شد و آیا مردم در سراسر دنیا از این فناوری نوظهور استقبال میکنند یا آن را پس میزنند.
گزارش از مائده زمان فشمی
انتهای پیام/
می تواند جایگاه بسیار با اهمیتی را در زندگی افراد در سراسر دنیا بگذارد .
آموزش متاورس یکی از مواردی هست که حداقل نسل جوان باید با آن آشنا بشوند .