مدیرکل پدافندغیرعامل استان زنجان گفت:پدافند غیرعامل در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش موثری ایفا می‌کند.

زمانی مدیرکل پدافند غیرعامل استان زنجان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، بااشاره به فرارسیدن هفته پدافند غیرعامل به تعریف و تفاوت پدافند عامل و غیر عامل اشاره کرد و گفت: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران بدون استفاده از اقدامات نظامی و با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

او افزود: عمده ترین هدف پدافند غیرعامل ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری زیرساخت های مورد نیاز مردم است که باید با یک برنامه ریزی و طراحی در توسعه پایدار کشور نهادینه شود و برای اصلاح زیرساخت های فعلی راهکارهایی با مهندسی مجددلازم است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان زنجان ادامه داد: در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و حتی مردم عادی می توانند نقش موثری ایفا کنند، درحالی که در پدافندعامل مانند سیستم های ضد هوایی و هواپیماهای رهگیر تنها نیروهای مسلح مسئولیت بر عهده دارند.

زمانی گفت: برخلاف پدافند عامل که یک حرکت مسلحانه است، پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری،تداوم فعالیت و خدمات رسانی ضروری به مردم، ارتقاءپایداری ملی و آمادگی در برابر هرنوع تهدید اعم از تهدیدات  خارجی و داخلی، در راستای اهمیت اجرای برنامه های پدافندغیرعامل و لزوم درک احساس مشترک بین مسئولین  امر می شود.

او بابیان اینکه ۸ تا ۱۴ آبان ماه با عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است، افزود: این هفته فرصتی است برای مسئولین اجرایی تا با برگزاری و اجرای برنامه های متنوع باهدف سنجش آمادگی دستگاه ها و زیرساخت ها در برابر مخاطرات میزان آمادگی خود را برای مقابله با رخدادها و تهدیدات احتمالی بیازمایند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان زنجان ادامه داد:  توسعه و تعمیق فرهنگ سازی، تاب آوری و مقاومت در برابر تهدیدات، نهادینه سازی فرهنگ پدافند غیرعامل از طریق آموزش های عمومی و تخصصی،تقویت حس نشاط و امید، همکاری و مشارکت در جامعه یعنی ایجاد امنیت پایدار در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی با نیل به توسعه پایدار همه جانبه اعلام کرد و گفت: شعار امسال هفته پدافند غیر عامل "پدافند غیرعامل و ایران پایدار است".

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.