۱۰ سال از آغاز عملیات چهارخطه و تعریض جاده حادثه خیز الشتر - فیروزآباد می‌گذرد و این سال‌ها به دلیل نبود اعتبار، روند اجرایی کندی داشته و در مقاطعی نیز تعطیل بوده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد، سلسله یکی از شهرستان‌های لرستان و متشکل از ۲ بخش مرکزی و فیروزآباد است که جاده دسترسی شهر الشتر مرکز شهرستان به بخش فیروزآباد طی سالیان دور بسیار کم عرض ایجاد شده است و اکنون با رشد چشمگیر ارتباط‌های درون و برون شهری، افزایش وسایط نقلیه، تردد مسافران بخش فیروزآباد و روستا‌های تابعه آن و همچنین مسافران شهر‌های غربی، این جاده ارتباطی زیر بار ترافیک بالایی قرار گرفته است.

این مسیر در سال‌های اخیر به دلیل کم عرض بودن، آبستن حوادث ترافیکی، جانی و مالی بسیاری برای شهروندان شد به گونه‌ای که به دلیل وفور حوادث، نزد اهالی شهرستان به جاده مرگ شهرت یافت.

بر همین اساس عملیات اجرایی تعریض و چهارخطه کردن جاده الشتر به فیروزآباد، سال ۹۰ در ۲ قطعه تعریف و آغاز شد که قطعه نخست آن به طول حدود هشت کیلومتر سال ۹۵ به بهره برداری رسید و عملیات قطعه دوم آن نیز آغاز، اما به دلیل معارضان محلی در مقاطعی متوقف شد و اکنون هم به دلیل نبود اعتبار تعطیل است.

اجرای جاده الشتر- فیروزآباد طولانی شده است

فرماندار سلسله با بیان اینکه طرح چهارخطه ا لشتر- فیروزآباد در مجموع ۱۴.۶ کیلومتر طول دارد اظهار داشت: این مسیر در گذشته جاده روستایی بوده و زمین‌های کشاورزی حاشیه آن از قیمت بالایی برخوردار است بنابراین از طراحی هندسی خوبی تبعیت نمی‌کند و کمبود اعتبارات باعث شد که عرض آن در قطعه دوم از ۲۳ متر به ۱۸ متر کاهش یابد و این امر باعث سوانح ترافیکی جانی و مالی بسیاری برای شهروندان می‌شود.

مرتضی مهدوی کیا با انتقاد از طولانی شدن روند اجرای چهارخطه کردن جاده الشتر- فیروزآباد گفت: مشکلات ترافیکی این مسیر باعث سوانح جاده‌ای منجر به فوت بسیاری شده و ضروری است که هرچه سریعتر از سوی دستگاه‌های متولی برطرف شوند.

وی با اشاره به اینکه تکمیل این جاده یکی از مطالبات بحق مردم شهرستان است عنوان کرد: محل اتصال قطعات اول و دوم این جاده به دلیل عرض کم، موجب مشکلات ترافیکی و تصادفات منجر به فوت شده است که ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راه و شهرسازی بر سر مسوولیت‌های خود در این قطعات با یکدیگر مشکل دارند و ضروری است این اختلافات برطرف شود.

مهدوی کیا ادامه داد: آبراه‌های این مسیر در برخی نقاط برای روستا‌ها مشکلاتی ایجاد کرده است و در هنگام وقوع بارش‌های سیل آسا، تردد اهالی را سخت می‌کند که این مشکل نیز باید اصلاح و برطرف شود.

وی عنوان کرد:برای تکمیل و بهره برداری هرچه سریعتر از طرح چهارخطه الشتر - فیروزآباد ۲۰ میلیارد تومان نیاز است که امید می‌رود با توجه به حساسیت‌ها و پیگیری استاندار لرستان هرچه سریعتر شاهد بهره برداری از این طرح ضروری باشیم.

فرماندار سلسله تاکید کرد: ضروری است با توجه به اهمیتی که این مسیر در اتصال روستا‌های بخش فیروزآباد با شهر الشتر و همچنین استان‌های غربی دارد، اقدامات لازم به منظور تامین امنیت جانی و مالی شهروندان و مسافران جهت تکمیل و بهره برداری طرح چهارخطه صورت گیرد.

ضرورت نصب علایم ایمنی و گاردریل در چهارخطه الشتر - فیروزآباد

مسوول نمایندگی راه و شهرسازی سلسله نیز در این رابطه اظهار داشت: محور الشتر- فیروزآباد به طول ۱۴.۶ کیلومتر در ۲ قطعه تعریف شده که برای بهره برداری از قطعه اول آن ۱۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

پرویز دانیالی افزود: عملیات اجرایی قطعه اول این پروژه توسط شرکت جهاد نصر لرستان در سال ۹۵ به اتمام رسیده و عملیات آسفالت آن نیز توسط شرکت زاگرس راه نصر انجام شده است، همچنین قطعه دوم این پروژه حدود ۶.۵ کیلومتر اجرا و آسفالت شده و ۲ کیلومتر هم آماده آسفالت است.

وی با اشاره به نبود گاردریل و علائم ایمنی در مسیر‌های بهره برداری شده عنوان کرد: ۲ کیلومتر باقی مانده از این پروژه حدود ۹ ماه تعطیل و بدون پیمانکار بود که با پیگیری‌های انجام شده هفته گذشته پس از یک دوره تعطیلی، دوباره به پیمانکار واگذار شده و برای تکمیل و بهره برداری از آن به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

دانیالی گفت: تخصیص قطره چکانی اعتبار و مشکلات مالی موجب طولانی شدون روند اجرای این طرح شده است که با توجه به اهمیتی که این محور در اتصال روستا‌های بخش فیروزآباد با شهر الشتر دارد ضروری است این مسایل پیگیری و حل شود.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.