در پی تکرار شکست‌های متوالی مزدوران عربستان در جبهه مأرب یمن، آمریکا با هدف نجات ریاض تلاش می‌کند نقش خود را در این جبهه تقویت کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان‏‏، تلاش‌های آمریکا برای تقویت نقش خود در حمایت از عربستان در شرایطی است که ریاض خواستار آن است تا واشنگتن به صورت مستقیم در نبرد مأرب مداخله کند تا شرایط به صورت تضمینی به وضعیت قبل بازگردد، اما به نظر می‌رسد آمریکا در پی افزایش حمایت‌های نظامی‏، لجستیک و اطلاعاتی است، به این امید که مانع تسلط انصار الله بر مأرب شود یا تسلط این گروه را بر مأرب به تاخیر بیندازد.

با تسلط نیرو‌های صنعاء بر شش شهرستان جنوب استان مأرب، ‏ نگرانی‌های عربستان و به دنبال این کشور‏ نگرانی‌های آمریکا و انگلیس از امکان سقوط مرکز این استان بیشتر شده است. با سقوط مرکز استان مأرب، خط مقدم دفاع از منافع این کشور‌ها در استان‌های جنوبی در خطر جدی قرار خواهد گرفت. از همین جاست که شواهد برای ورود پررنگ‌تر آمریکا به نبرد مأرب آشکار می‌شود. واشنگتن تلاش می‌کند تا به شکست‌ها و ناکامی‌های پیاپی نیرو‌های تحت امر عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در مأرب پایان دهد، چون تداوم این روند می‌تواند حکومت موسوم به «دولت مشروع یمن» را ضربه فنی کند.

در همین زمینه روزنامه الاخبار از منابع متفرقه به اطلاعاتی دست یافته که در آن‌ها آمده است: افسران آمریکایی و عربستانی چند روز قبل، در وادی حضرموت، با برخی از افراد حلقه اول فرماندهان نظامی نیرو‌های عبد ربه منصور هادی و شبه نظامیان حزب اصلاح دیدار کردند. در این دیدار توافق شد عناصری از القاعده به جبهه‌های جنگ در جنوب و غرب مأرب انتقال داده شوند.

منابع اطلاعاتی در این باره گفتند: نیرو‌های آمریکایی حاضر در فرودگاه بین المللی الریان در شهر مکلا، ‏ مرکز استان حضرموت‏، در سه ماه گذشته‏ با حمایت‌های مالی عربستان، باند جدیدی به طول ۳۵۰ متر در فرودگاه احداث کردند و این باند از یک هفته قبل برای استقبال از هواپیما‌های نظامی به بهره برداری رسید. ‏ از جمله هواپیما‌هایی که در این باند فرود می‌آیند، ‏ هواپیما‌های مدل سی ۱۳۰ ویژه حمل و نقل نظامی است که به هواپیما‌های باری سنگین معروفند.

منابع محلی در شهر مکلا تاکید کردند: در چند روز اخیر رفت و آمد هواپیما‌های باری نظامی به این فرودگاه قابل توجه بوده است. ‏ به نظر می‌رسد برخی از هواپیما‌هایی که روز دوشنبه گذشته از فرودگاه الریان برخاستند، هواپیما‌های باری نظامی آمریکا بودند ضمن اینکه بالگرد‌های آمریکایی نیز در این فرودگاه فعالند. فرودگاه الریان از سال ۲۰۱۶ به عنوان پایگاه نظامی عربستان و امارات استفاده می‌شود. ماه گذشته حدود صد نظامی آمریکایی از فرودگاه الغیضه در استان المهره‏ وارد فرودگاه الریان شده بودند.

منابع آگاه فاش ساختند: شنبه گذشته محموله‌ای از تسلیحات متنوع و پیشرفته به همراه چندین آمریکایی‏ به بهانه تامین امنیت شمال غرب استان حضرموت‏، وارد قرارگاه یگان حفاظت ساحلی شدند. بر اساس اخباری که الاخبار دریافت کرده، ‏ تحرکات اخیر آمریکا در مرز‌های استان مأرب در پاسخ به درخواست عربستان برای حمایت از نظامیان خود در جبهه‌های مأرب است.

خالد غراب از کارشناسان نزدیک به وزارت دفاع در صنعاء در گفتگو با الاخبار گفت‏: اخیرا توجه آمریکا به نبرد در مأرب بیشتر شده و به مرحله حساسی رسید‏ه است. آمریکا پیش از این کارشناسان میدانی خود را به استان مأرب اعزام کرده، چون معتقد است آزادی این استان‏، نه تنها در سطح داخلی یمن بلکه در سطح منطقه ای‏، زیان بزرگی برای واشنگتن خواهد بود. ‏ جنگ علیه یمن از واشنگتن اعلام شد و این جنگ کاملا یک جنگ آمریکایی است. واشنگتن در سال‌های اخیر از تجاوز عربستان به یمن به صورت آشکار حمایت لجستیک کرده است. ‏ همه حملات هوایی جنگنده‌های متجاوز با نظارت و راهنمایی افسران آمریکایی است. ‏ آمریکایی‌ها هنوز هم در این زمینه تصمیم گیرنده اند‎ و ماموریت‌های اطلاعاتی را در یمن در اختیار دارند.

مجیب شمسان دیگر کارشناس نظامی در یمن می‌گوید‏: حضور آمریکا در نبرد یمن‏ حال چه از طریق عناصرمحدودی از تفنگداران دریایی و چه از طریق حمایت‌های لجستیک در عملیات هوایی، ‏ به سبب نگرانی‌هایی است که واشنگتن‏ در صورت خارج شدن استان مأرب از دست مزدوران و تروریست‌ها دارد. در صورت تسلط انصار الله بر استان مأرب‏، مسیر برای مقابله با برنامه‌های نظامی آمریکا در سواحل غربی تنگه باب المندب و سواحل جنوبی و شرقی دریای عرب باز می‌شود‏. آمریکا و هم پیمانانش به بهانه مبارزه با تروریسم‏، در پی کنترل آبراه‌ها و تنگه‌های بین المللی هستند و به همین دلیل تعجب آور نیست که واشنگتن با استفاده از امکاناتش مانع آزادی سازی این استان شود یا دست کم آزادسازی این استان را که مرکز سرمایه‌های نفتی و گازی یمن است و تسلط بر آن می‌تواند به نوعی سبب شکست محاصره اقتصادی یمن شود، ‏ به تاخیر بیندازد.

این کارشناس افزود: البته در حال حاضر سخن بر سر چگونگی مداخله آمریکاست. ‏ عربستان تمایل دارد این مداخله به صورت مستقیم باشد، اما واشنگتن در این زمینه با احتیاط گام بر می‌دارد. ‏ یکی از دلایل احتیاط آمریکا، به اختلافات داخلی این کشور درباره اختیارات ریاست جمهوری در حوزه جنگ‌های خارجی باز می‌گردد و به همین دلیل به احتمال فراوان روند مداخله از طریق افزایش حمایت‌های نظامی ‏ لجستیک و اطلاعاتی خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار