آبگیری سد گلمندره در انتظار تامین اعتبار

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت:آبگیری و تکمیل سد گلمندره نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که تاکنون تامین نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، سید عقیل مرتضوی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: این سد تنها پروژه حوزه آب از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۹۱ است که تاکنون به دلیل عدم تامین اعتبار، بهره برداری نشده است.

مرتضوی میزان پیشرفت فیزیکی سد گلمندره را تاکنون حدود ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت: برای ساخت این سد تاکنون ۱۸۳ میلیارد تومان هزینه شده است.


بیشتر بخوانید


مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: آبگیری و تکمیل سد گلمندره در شهرستان گرمه نیازمند اختصاص اعتبارات لازم است.

سید عقیل مرتضوی اظهارکرد: سد گلمندره باید طی سه سال به بهره برداری می‌رسید که متاسفانه به علت کمبود اعتبار شش ساله شده و هنوز به مرحله تکمیل نرسیده است.

مرتضوی ادامه داد: طی برآورد انجام شده در سال گذشته برای آبگیری این سد ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که متاسفانه تامین اعتبار نشد و هنوز سد به مرحله آبگیری نرسیده است و مقدار اعتبار پیش بینی شده در سال گذشته با توجه به افزایش قیمت ها، افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی عنوان کرد: برای تکمیل سد به ۳۵۰ تا ۴۰۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مرتضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارگاه ساخت سد در منطقه فعال است، تاکیدکرد: این شرکت در حال حاضر ۴۰ میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار است.

او گفت: این سد با هدف سیلاب‌های پارک ملی گلستان در حال ساخت است که البته بخشی از آب‌های ذخیره شده برای بخش کشاورزی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی افزود: با پیگیری‌های انجام شده موفق شده ایم تا مجوز مقداری از آب به بخش صنعت را نیز دریافت کنیم.

مرتضوی افزود: کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان، بهبود وضعیت کشاورزی اراضی پایاب سد، تامین آب برای صنایع پایین دست و رونق اقتصادی منطقه از مهمترین اهداف ساخت این سد است.

او گفت: سد گلمندره از نوع خاکی سنگریزه‌ای با هسته رسی است که طول تاج آن ۶۷۰ متر، ارتفاع تاج سد ۶۱ متر، عرض تاج ۱۰ متر است و اراضی تحت پوشش شبکه آن پس از بهره برداری یک هزار هکتار خواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی عنوان کرد: گنجایش مخزن این سد بیش از ۲۸ میلیون متر مکعب و توان تنظیم آن نیز حدود ۱۳ میلیون متر مکعب در سال است.

ساختگاه سد گلمندره در شهرستان گرمه و در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر بجنورد قرار دارد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.